Nu Online
Momenteel zijn er 192 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

De eerste lezing en het evangelie

  23-5-2011 22:13:26
Ik ben terug verder beginnen werken aan ons huwelijksviering want ik kreeg opeens het besef dat het al 23mei is en we op 7juni op ondertrouw moeten naar de priester.
Nu ben ik bezig aan het evangelie,de eerste lezing heb ik al.
Nu heb ik in de eerste lezing de tekst genomen

Het verhaal van de zes kruiken naar Johannes 2,1-10

Iedere keer als twee mensen met elkaar bruiloft vieren, staan er zes stenen kruiken te wachten,zegt Johannes. En wat je doen moet ligt voor de hand : je moet ze boordevol met water vullen,omdat de man van Nazareth het vraagt.Trouwen is : iedere dag het wonder van Kana aan je laten gebeuren.Telkens opnieuw klare wijn schenken uit broze, breekbare vaten, gevuld met het heldere water van iedere dag die je gegeven is. En als het lukken wil, dat wonder,dan staan daar na verloop van tijd zes kruiken boordevol met zoete wijn, allen even uitgelezen en kostbaar.Er is een kruik waarop geschreven staat : ‘Ik kan je niet missen...’. Da’s altijd jonge wijn. Verlegen, blozend van verliefdheid,fonkelend, doorzichtig en nieuw als wat onverwacht en zacht is...

En ook is er een kruik met vurig rode wijn : fel en onstuimig.Met bevende vingers staat er op het etiket geschreven : ‘Ik verlang naar jou...’.Een wijn waarvan de smaak heel traag, als wierook in een Kerk aan het gehemelte blijft hangen...

En verder : ‘n kruik van morgenrood, zo speels en fris en luchtig...Met ouderlijke trots staan daar dan op geschreven : De namen van de kinderen. Zij worden elke avond mantelwijd gedekt : geen helling legt de wijn zo zuiders op zijn zij te slapen...

Maar ook een kruik met wijn omfloerst van donkerrood gemis,dat dieper wordt in de kelder van de jaren met droesem van ontgoocheling erin,van wanhoop en teleurstelling. Een kruik waarop geschreven staat :‘Liefde is altijd opnieuw beginnen...’.

En nog een kruik waarop geschreven staat : ‘Je moet niet huilen, het is niets...’. Zij is gevuld met tranen van verdriet.Het is wijn zo zacht als rood fluweel van troost en lieve zachte woorden, een drank die mild is van vergeving en begrip...

En dan tenslotte ook nog wijn die bijna purper is van kleur.Ik zou met jou graag willen sterven...’ staat erop : een breekbaar kruikje, zwart dooraderd van oud zeer dat stil maakt,met een tikje heimwee erin naar iets ver,iets waar de ziel naar hunkert en verlangt : voorgoed bijeen te zijn, voor altijd samen eeuwig mogen leven...

Zo vertelt de bijbel over relatie en over getrouwd zijn.

Liefhebben is genade. Kruiken vol met water scheppen uit de bron, en iedere dag weer het wonder wagen met elkaar: ‘Wil jij mij te drinken geven?’ En als het lukt, dan mag je af en toe eens uit de beker drinken,en proeven hoe zoet de liefde is in al haar jaargetijden,
‘Want liefde, als ze nieuw is, bruist als jonge wijn. Hoe ouder en hoe helderder, hoe stiller ze zal zijn...

Nu heb ik voor het evangelie over dit verhaal ook een tekst gevonden
Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Johannes (Joh. 2,1-11)

Op de derde dag werd er een bruiloft gevierd te Kana inGalilea, waarbij de moeder van Jezus aanwezig was.Ook Jezus en zijn leerlingenwaren op de bruiloft uitgenodigd.Toen de wijn opraakte,wendde de moeder van Jezus zich tot Hem en zei:"Ze zitten zonder wijn.
"
Jezus antwoordde:"Wat heb Ik met jou te maken,mijn uur is nog niet gekomen.
"
Zijn moeder zei tegen de dienaars:"Als Hij u iets beveelt, doe het dan maar."Nu stonden daar zes stenen waterbakken ten behoeve van het Joodse reinigingsgebruik, elk met een inhoud van twee tot drie metreten.
"Doe die bakken vol water,"beval Jezus hun.Ze deden ze vol water,tot de rand toe. Vervolgens zei hij:"Schep er nu wat uit en breng het naar de tafelmeester."

En ze deden het.De tafelmeester proefde het water dat wijn was geworden, maar die wist niet waar die vandaan kwam de dienaars die het water geschept hadden wisten het wel hij riep dus de bruidegom en zei: "Iedereen schenkt toch eerst de beste wijn, en de gewone pas wanneer er al flink gedronken is.Maar u hebt de beste wijn bewaard tot het laatst!"

Dat was het begin van Jezus' tekenen,te Kana in Galilea.Hij openbaarde zijn heerlijkheid en zijn leerlingen begonnen in Hem te geloven.

Nu is mijn vraag zou ik deze beide teksten nemen of draagt het teveel rond hetzelfde verhaal lol,vind het wel leuk dat de teksten bij elkaar passen,maar zouden jullie gaan voor iets heel anders of de verhalen die bij elkaar passen?

Het tekstje hieronder zou ik anders nemen moesten jullie vinden dat het een beetje teveel op elkaar gelijkt,want weet niet echt of het de bedoeling is dat beide teksten het zelfde verhaal bevatten
Uit het evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Johannes (Joh. 15,12-17)
In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen:
"Dit is mijn opdracht:
dat jullie elkaar liefhebben met de liefde
die Ik jullie heb toegedragen.
De grootste liefde die iemand zijn vrienden kan betonen,
bestaat hierin dat hij zijn leven voor hen geeft.
Mijn vrienden zijn jullie,
maar dan moeten jullie ook doen wat Ik jullie opdraag.
Voor mij zijn jullie geen dienstknechten meer:
een knecht heeft geen begrip van wat zijn meester doet.
Vrienden noem Ik jullie,
omdat Ik alles wat Ik van de Vader heb vernomen,
aan jullie heb meegedeeld.
Niet jullie hebben mij uitgekozen;
nee; Ik heb jullie uitgekozen
en Ik heb jullie de taak gegeven erop uit te gaan
en vrucht te dragen, vruchten die blijvend zijn.
Wat je de Vader dan ook vraagt in mijn naam,
Hij zal het je geven.
Dit draag Ik jullie op:
dat je elkaar liefhebt."

dus geef gerust jullie mening
groetjes

Inge
17-9-2011
Meld misbruik



Reacties: 8 | Gelezen: 10259


Tinneke
9-7-2011
 Meld misbruik24-5-2011 8:15:04

Wij hebben ook de eerste tekst, maar de pastoor zei dat dit een bezinning op het evangelie is en zal eerst het evangelie zelf uitleggen.

Mooie tekst! ;-)

Groetjes,
Tinneke



Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik24-5-2011 8:17:52

onze eerste lezing:

Lezing uit de brief van de apostel Paulus aan de Christenen van Korinthe (1 Kor. 13, 1-13).

Al spreek ik alle mogelijke talen

Als er geen liefde is in mij,

Ben ik maar een rammelend bekken

En zo hol als een vat.

Al heb ik een helder zicht op de toekomst

Al weet ik een oplossing voor vele problemen

Al ben ik een groot ziener

Al heb ik een geloof dat bergen verzet

Als er geen liefde is in mij, ben ik niets.

Al deel ik alles uit wat ik heb

Al laat ik mij levend verbranden

Als er geen liefde is in mij, dient het tot niets.

Liefde windt zich niet op,

Zij kan veel verdragen,

Liefde is niet jaloers,

Zij stelt zich niet aan en is niet verwaand

Zij gaat met takt te werk

En zoekt zichzelve niet.

Zij wordt niet bitter bij tegenslag

Zij heeft geen leedvermaak bij andermans verdriet

Maar is blij wanneer de goede krachten overwinnen.

Liefde kan veel verwerken

Zij blijft vertrouwen in de toekomst

Zij houdt vol tot het einde

Liefde is sterker dan de dood.

Drie dingen blijven hun waarde behouden :

Vertrouwen, geloof in de toekomst en liefde,

Maar de grootste van deze drie is de liefde.

Tot zover deze lezing
Evangelie is:

Op zekere dag kwamen Farizeeën bij Jezus.

Zij wilden hem op de proef stellen en vroegen: Mag een man scheiden van zijn vrouw om welke reden dan ook?

Jezus antwoordde hun: Hebt gij niet gelezen dat de Schepper van het eerste begin af de mens als man en vrouw geschapen heeft en dat Hij gezegd heeft: “Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten om zich te hechten aan zijn vrouw en die twee zullen één worden. Dan zijn zij niet langer twee, maar één.”

Wat God zo heeft verbonden, dat mag een mens niet scheiden."






Inge
17-9-2011
 Meld misbruik24-5-2011 14:18:58

@Tinneke,
wat bedoel je we hebben ook de eerste tekst ?want mijn eerste tekst is de eerste lezing
Mijn vraag gaat over de 2de of de 3de tekst welke ik zou nemen omdat de 2de tekst zeer adicht t bij mijn eerste lezing aanleunt en of dit niet teveel op elkaar gelijkt
Is idd wel een mooie tekst hé :-)

En wat bedoel je met de pastoor gaat eerst het evangelie uitleggen?

@Liselotte ook mooie teksten,welke van de 2 zou jij nemen bij die van mij?



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik24-5-2011 19:17:08

Wat Tineke bedoelt, is dat jouw eerste lezing eigenlijk een bezinnende tekst is, volgend op het evangelie... Dus dat je in principe de verkeerde volgorde neemt, als je de evangelietekst zou nemen van de bruiloft te Kana. Aangezien jouw eerste lezing een bezinning is op het evangelie, zou die nà het evangelie moeten komen... Tenzij je natuurlijk een ander evangelie neemt, dan kan het wel (ingewikkeld, hé!).

Ik vind het eigenlijk wel mooi als je de beide neemt over de wijn. Alleen zou ik dan wel de lijn doortrekken en ook in andere teksten hierop verder inspelen...



Inge
17-9-2011
 Meld misbruik24-5-2011 21:40:19

@Veronique,de volgorde is toch meestal eerst eerste lezing dan pas evangelie?
Dus zou ik het moeten omdraaien?en dus eerst het evangelie laten voorlezen en dan pas de eerste lezing?
En in welke andere teksten moet ik dan verder inspelen want denk dat dit wat moeilijker wordt dan.
Mss dat ik dan best gewoon de andere tekst die ik mooi vind om het niet ingewikkeld te maken lol,want heb dit nog nooit gezien eerst het evangelie en dan pas de eerste lezing





Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik25-5-2011 17:53:35

De eerste lezing komt altijd voor het evangelie (anders is het ook geen EERSTE lezing)... Maar je kan de tekst wel aan het einde als bezinning gebruiken! ;-) Dat bedoelt Tineke!



Inge
17-9-2011
 Meld misbruik25-5-2011 23:09:26

@Véronique och zo bedoel je dus de tekst die ik gebruik als eerste lezing als bezinning gebruiken en dan een andere tekst nemen voor de eerste lezing?
Dat kan ik idd ook nog doen :-D



Inge
17-9-2011
 Meld misbruik25-5-2011 23:36:53

Voila zie das al aangepast nu op zoek achter een nieuwe eerste lezing,mijn bezinning is nu het tekstje die ik eerst gekozen heb al eerste lezing :-)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info