Nu Online
Momenteel zijn er 46 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

evangelie

  3-3-2010 7:04:26
Moet er tijdens de lezingen in de ceremonie in de kerk een evangelie zijn? en moet het evangelie effectief uit het "evangelie" komen? Met andere woorden moet ik echt bij Marcus, Lucas, Johannes of Mattheus gaan zoeken?

neletelenet.
26-6-2010
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 1814


frida
6-2-2010
 Meld misbruik3-3-2010 7:55:34

He,

Bij ons was het toch zo, wij hadden Johannes 15.9-3 Blijft in mijn liefde.

Groetjes



Kim
9-4-2010
 Meld misbruik3-3-2010 8:02:31

Hallo,


Wij hebben Joh.15,9-12.

Groetjes,
Kim




kimberly
21-5-2010
 Meld misbruik3-3-2010 9:14:38

hey!

Wij hebben een huwelijksvoorbereiding in de abdij moeten bijwonen en daar zei de pastoor dat dit effectief uit het evangelie moest komen. Omdat wij geen passende tekst vonden, hebben we toch één genomen uit de 'Brieven van...', omdat het wel een echte liturgische tekst moet zijn. Wanneer we bij de pastoor kwamen, herhaalde hij dat dit eigenlijk niet mag, maar omdat het zo'n mooie tekst was en toch uit de bijbel, mochten we het zo laten.
Dus ja, eigenlijk moet het uit het evangelie komen, maar als je pastoor wat meegaand is, zal hij niet struikelen over een andere mooie liturgische tekst!

groetjes!
kim



L.
24-4-2009
 Meld misbruik3-3-2010 10:51:42

@ kimberly: sorry, maar waarom willen jullie per se voor de kerk in een eucharistieviering trouwen als jullie geen evangelie willen? een evangelie komt nu eenmaal uit die teksten van 1 van de 4 evangelisten. niet dat ik die allemaal even geweldig vind of een superkatholiek ben, maar ik vind het nogal belachelijk/schijnheilig om dat allemaal overboord te gooien en ik begrijp niet dat jullie priester daarin meegaat... dat is net alsof je voor de wet zou trouwen en het stuk met de rechten/plichten van echtgenoten zou vervangen door iets anders uit het wetboek wat je liever hoort, dat doe je toch ook niet? als je kiest voor een ceremonie, doe je dat met alle tradities die erbij horen, anders kies je die niet. bovendien zijn er tegenwoordig genoeg manieren om dit te omzeilen: een gebedsviering, een vrijzinnige viering, ... och ja, dat is natuurlijk alleen maar mijn mening hé en als jullie priester er geen graten in ziet, des te beter voor jullie.
on topic @ nele : een evangelie moet normaal gezien dus wel uit 1 van de 4 evangelisten komen ja ;-), maar misschien hebben jullie ook een flexibele priester? veel succes met kiezen in elk geval!



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik3-3-2010 15:05:31

Volledig mee eens wat L. zegt!
Daar staan ook héél mooie teksten in hoor! Wij hadden deze:

Evangelie

(Mattheus, 19)

En Jezus sprak:

"De schepper van hemel en aarde, van zon en maan, van bloemen en vogels, van dieren en mensen, heeft van het eerste begin af de mens als man en vrouw geschapen zodat ze op een bepaalde dag hun ouders verlaten om zich aan elkaar te binden en één te worden. Dan zijn ze niet langer twee maar één. De band die hen samenhoudt, de sterke band van de liefde, zal door geen mens verbroken worden."

Zo sprak Jezus en zijn woorden maakten de mensen stil.





neletelenet.
26-6-2010
 Meld misbruik3-3-2010 16:22:15

@ L. ik ben volledig akkoord dat er mooie teksten in de bijbel staan. Maar ik begrijp Kimberly wel. ook wij hadden liever een andere tekst gekozen (uit Genesis bijvoorbeeld). Het is niet omdat je je "goesting" niet vind in die 4 boeken van de evangelisten dat je in de rest van de bijbel je gading niet vind. Ik vind het dan ook een beetje voorbarig om onmiddellijk te denken dat bepaalde mensen enkel voor de kerk trouwen om de traditie in stand te houden.
Het is ook niet noodzakelijk om in een eucharistieviering te huwen. (eucharistie is een dienst waarin ook het brood gebroken word). Onze voorkeur ging ook naar een gebedsdienst omdat ik van de overtuiging ben dat het sacrament van het huwelijk draait om de getuigenis van liefde tussen mensen en dus het sacrament van de eucharistie hier niet van toepassing is. Door te huwen van de kerk zeg je eigenlijk aan de katholieke gemeenschap je niet langer alleen door het leven zal gaan, maar nu met z'n tweeën. Dit alles wil niet zeggen dat ik niet geloof, ik ben leerkracht Godsdienst en lees regelmatig met mijn leerlingen in de bijbel. Ik vind de verhalen uit het Eerste Testament gewoon mooier...




Lieve
24-4-2009
 Meld misbruik3-3-2010 16:46:45

dat klopt en daarom zeg ik ook "bovendien zijn er tegenwoordig genoeg manieren om dit te omzeilen: een gebedsviering, een vrijzinnige viering, ...", maar dan is het geen eucharistie en heb je geen evangelie nodig
ik begrijp gewoon niet goed waarom mensen die expliciet voor het concept eucharistie of gebedsviering als in kerkelijke huwelijks(mis)viering zonder eucharistie kiezen (waarvan dus een evangelie deel uitmaakt), dat evangelie willen vervangen door een niet-evangelische tekst, da's alles
onze priester legde het als volgt uit: als je echt voor het sacrament van het huwelijk kiest, heb je een misviering mét evangelie, waarbij je al dan niet ook het sacrament van de eucharistie toevoegt, daar ben je vrij in - maar sacrament volgens de regels = evangelie, elke andere vorm van viering = evangelie niet nodig
groetjes,
lieve



nele
26-6-2010
 Meld misbruik3-3-2010 16:54:42

@ Véronique: ok, die van die jullie gebruikt hebben vind ik ook mooi... Dankjewel voor je hulp!



Brenda
22-5-2010
 Meld misbruik3-3-2010 16:57:40

Niet iedereen kiest voor het concept eucharischtische viering. Wij hebben bewust gekozen voor een huwelijk voor de kerk, wij verkozen ook een gebedsviering, maar bij onze pastoor is het alles of niets en dus geen keuze maar wel met een eucharistie.

Groetjes,
Bren.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info