Nu Online
Momenteel zijn er 224 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Katholieke kerkelijke huwelijksviering buiten kerkelijk gebouw

  15-5-2013 19:22:16
Hey,

Is er iemand die ervaringen heeft met pastoors/dekens/... waarbij je gevraagd hebt om te trouwen voor de Katholieke Kerk, maar niet in een kerkelijk gebouw? Maw in een tuin, feestzaal , ... ?

Ik ben aan het mailen met de pastoor van de parochie waar ik vroeger woonde, de pastoor kent me en mijn ouders maar hij reageert tot nu toe :
"De kerkelijke huwelijkssluiting moet doorgaan in een kerkgebouw met een priester die daartoe delegatie heeft en dat is normaal uw eigen pastoor."

bedankt allesinds voor ervaringen te delen.

Thomas
7-9-2013
Meld misbruik



Reacties: 7 | Gelezen: 1742


Saar
7-9-2013
 Meld misbruik15-5-2013 19:34:35

Een kerkelijk huwelijk dient door te gaan op gewijde grond, wat in de meeste gevallen in een kerk is dus. Meestal is dat de kerk van je eigen parochie, met je eigen parochiepriester. Je kan werken met een andere priester die de viering komt doen, maar daarvoor moet je wel toestemming krijgen van je 'eigen' priester. Net hetzelfde als je op een andere parochie wilt trouwen. Het kan dus, maar alles hangt af van de 'goodwill' van je eigen priester.



Saar
7-9-2013
 Meld misbruik15-5-2013 21:18:19

wij trouwen op onze parochie, maar met een priester van een andere parochie die we goed kennen. Wij hebben eerst gehoord of onze voorkeurspriester dat wou doen en of hij nog vrij was. Daarna hebben we contact opgenomen met de verantwoordelijke priester voor de kerk (in onze parochie zijn er 14 kerken, en bij verschillende kerken, verschillende priesters, best wel een gedoe) om te horen of de kerk vrij was en of we onze priester de viering mochten laten doen. Gelukkig was de mens meegaand en mocht het meteen.

Veel succes!



Carolien
28-9-2013
 Meld misbruik16-5-2013 13:31:14

ik denk dat dat maar hééééééééél uitzonderlijk gebeurt en dan moet de pastoor echt willen meewerken, maar het mag dus inderdaad niet.

xxx



Evelien
24-5-2013
 Meld misbruik16-5-2013 18:19:44

Hoi, wij hebben 2 priesters hierover opgebeld en het was twee keer niks!
We wilden trouwen in een kapel waar maandelijks een christelijke viering doorgaat trouwen, maar zelfs dat was uit den boze.
De reactie was: trouwen voor de kerk is een serieuze zaak, je kan niet zomaar
kiezen waar je dat wil.

Gevolg, wij trouwen met een priester van rent-a- priest toch in het kapelletje dat we graag wilden.




Ellis

 Meld misbruik17-5-2013 11:59:02

De kerk is jammer genoeg niet altijd even meegaand in zulke zaken. Ik heb zelf ook nooit eerder een katholieke trouw gezongen buiten de kerkmuren maar ik kan er wel voor zorgen dat jullie huwelijk iets minder kil, koud en strak aanvoelt.

Wat denken jullie van live muziek? Kijk en luister hier maar even: http://ellisgracewilson.com/?page_id=19 .

Veel succes nog met het verdere plannen en contacteer me gerust als jullie nog verdere vragen hebben.

Vele groetjes!
Ellis
http://ellisgracewilson.com




Natasja
29-6-2013
 Meld misbruik25-5-2013 16:49:25

De priesters doen het inderdaad niet! Daarom huren wij ook rent - a - priest.
Zijn al op bezoek geweest bij hem en is een hele aardige man die de rest van het feest blijft om mee te genieten!



Wybe
17-5-2013
 Meld misbruik20-6-2013 12:35:28

Ook ons huwelijk is vorige maand door een priester van rentapriest.be ingezegend in een hotel. Konsekwentie is wel dat het niet in de RKregisters wordt opgenomen. Een viering, een gebed hoeft toch niet alleen in een kerk?
Wij kijken er met genoegen en kontent op terug.
Onze priester bleek zeer open te staan voor onze nogal verschillende kulturen, geen enkel probleem.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info