Nu Online
Momenteel zijn er 27 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Dit had ik me toch even anders voorgesteld

  5-2-2013 8:57:59
Gisteren hadden we onze eerste ontmoeting en meteen ook ondertrouw bij de pastoor. We moesten daar zijn om 19u30 en we waren pas buiten om 23u. Ik had al gehoord van andere bruidjes dat dergelijk gesprek meestal heel goed meeviel. Bij ons was dat dus niet het geval. Hij is nog van de oude stempel. Hij vroeg allerlei details zoals vb over de verschillende sacramenten, over onze naamheiligen ... Gelukkig konden we daar een nog redelijk op antwoorden. Maar bij elke vraag dat hij stelde en bij elk antwoord dat wij gaven kregen we een verhaal te horen of ging hij iets halen om daar dan weer een verhaal over te vertellen. Tegen het einde ging het dan over hoe hij een huwelijksviering ziet. Ja hij wil dus alles wat wij niet willen. Van ons idee blijft dus niets meer over. Hij wil geen cd. Hij wil het orgel en enkel muziek zonder zang. Hij wil eenvoud en enkel de originele teksten van de huwelijksliturgie. Hij wil de kerk versiert met massa's bloemen (wij hadden andere versiering in gedachten). Hij wil het eenvoudig zonder tralala. Naar mijn gevoel gaat dit op die manier een saaie langdradige viering worden. Zeker omdat hij nu al zo langdradig was bij alles.
Zijn er nog bruidjes die een pastoor van de oude stempel hadden? Hoe lossen jullie dit op?

Ann
19-7-2013
Meld misbruik



Reacties: 16 | Gelezen: 1636


iris
20-7-2013
 Meld misbruik5-2-2013 9:10:02

bij ons was het ook en wij waren er onmiddelijk samen over eens dat wij niet voor de kerk trouwen ! je moet betalen ,maar het mag niet zijn zoal je zelf wilt ,ja dan hebben ze niemand om te trouwen ,simpel !!!
kiezen voor een viering dan in de zaal....



Jessie
20-7-2013
 Meld misbruik5-2-2013 9:17:28

Wij hebben een andere pastoor gevraagd... heeft ons heel wat tijd en energie en vooral stress gekost maar zijn wel heel blij nu dat we iemand hebben die het veel hedendaagser aanpakt.



Ann
19-7-2013
 Meld misbruik5-2-2013 9:21:07

Ja ik heb ook al aan beide opties gedacht. Maar bij ons is het nogal ingewikkeld en kunnen we 'hem' niet zomaar weigeren omdat hij voorzitter is in de raad van bestuur van de school waarin mijn schoonmoeder lesgeeft. En onze familie zijn behoorlijk katholiek en niet trouwen voor de kerk vinden ze niet kunnen. Ik weet het wel, tis onze dag enzo maar dat gaat voor een grote opstand zorgen.
Ik zie dat jullie beiden de dag na ons trouwen leuk :)



Charlotte
25-5-2013
 Meld misbruik5-2-2013 9:36:30

Minder leuk om te horen Ann. Kun je dan niet vragen dat de diaken jullie trouwt? Diakens zijn doorgaans iets minder katholiek minded en zien het graag allemaal wat losser in hun kerkdiensten.



Lore
18-5-2013
 Meld misbruik5-2-2013 9:57:27

Inderdaad, Charlotte. Diakens zijn echt veel losser. Bij ons trouwt de diaken ons en hij wil zelfs dat we er iets heel persoonlijk van maken.
Bijbelse teksten hoeven voor hem niet en hij vond het wel leuk dat er iemand kwam zingen in de kerk (een CD vond hij normaler, dus dat mocht zeker ook).

Ik zou toch opteren voor een andere pastoor of voor een diaken, je gaat je er beter bij voelen. Het is tenslotte jullie dag.



tima
8-9-2012
 Meld misbruik5-2-2013 10:09:36

wij zijn met de daiken getrouwd en die was ook toch nog van de oude stempel ook hij zag liever de orgel (zeker omdat de kerk bekent staat voor zijn mooie grote orgel) bloemstukken voor hun altaar (omdat ze die dan houden ) en god gerichte teksten . ik moet zeggen dat ik de 1ste keer zo zenuwachtig was dat ik alles als zoete koek slikte en tegen niets protesteerde.
Er is op een bepaald moment de vraag gesteld vol ongeloof waarom we eigenlijk nog trouwde we hadden toch al een kind en huis zonder te trouwen en ma door drammen en nog niets op gezegd maar nadien hoemeer ik erover nadacht hoe kwaader ik werd (had echt gevoel dat het label bastaard op mijn zoon werd geplakt en dat pik ik van niemand) ik heb een nieuwe afspraak gemaakt want ik wilde niet getrouwd worden door iem die mijn trots afkeurd . in mijn mail had ik al gezegd dat er dingen waren gezegd die bij mij de vragen deden rijzen of deze persoon ons wel wilde trouwen . ! alles is toen uitgepraat (blijkbaar had hij de dag voor ons 1ste gesprek een koppel die na 1 maand trouwen uit elkaar ging en was hij bijzonder gegrieft)
ik heb toen ook gezegd dat ik geen bloemen deed wegens de kost prijs en ook geen orgel want het leven was al duur genoeg en het belangrijkste was trouwen ,het huwelijk en gezin niet de decoratie (als pastoor kunnen ze moeilijk beginnen anders te beweren) mijn misboekje had ik ook mee het was persoonlijk maar toch genoeg gods gezind (als je wil stuur ik het even door) .



Ann
19-7-2013
 Meld misbruik5-2-2013 10:28:48

Hier zag hij al aan mijn gezicht dat het mij totaal niet aanstond en kreeg dan ook vlakaf het antwoord dat ik ook een viering kon doen in de feestzaal, maar dat het in de kerk om eenvoud en authenciteit gaat. Hier is het trouwens een pastoor-deken. De diakens hier zijn idd niet minder van de oude stempel. Momenteel zit het mijn allemaal effe heel hoog want ik ga het zo anders gezien en ik zag het al volledig voor mij...



Tamara
7-9-2013
 Meld misbruik5-2-2013 11:12:05

Wij hadden ook een pastoor die ons niet lag. Van de oude stempel, hij vond het raar dat we modernere muziek wilden gebruiken, we kregen niets van begeleiding bij het kiezen van de teksten, ... Maar nog belangrijker, voor mij klikte het echt niet. Hij luisterde amper naar wat wij vertelden en stelde herhaaldelijk dezelfde vragen omdat hij de eerste keer gewoon niet luisterde naar ons antwoord. Ik voelde me daar echt niet goed bij. We zijn dan naar de andere pastoor van onze deelgemeente geweest en daar voelden we ons veel beter bij. Hij was moderner van aanpak en lag ons gewoon veel beter. Het is niet omdat je voor de kerk wil trouwen, dat je moet doen alsof de tijd 50 jaar is blijven stilstaan. Ik vind dat een moderne aanpak en zingeving voor je ceremonie absoluut kunnen samen gaan. Is er geen andere kerk met een andere pastoor in jullie gemeente? Ik zou me toch niet teveel aantrekken van het feit van de connecties met je schoonmoeder enzo. Jullie moeten je er goed bij voelen hé. Het is jullie huwelijk! Veel succes alleszins



Brigitte

 Meld misbruik5-2-2013 13:16:05

Hallo,

Onze dochter trouwt ook voor de kerk .
Wij vinden het toch belangrijk dat de kerkdienst aan de wensen voldoet van het bruidspaar , tenslotte doen ze de dienst niet gratis , je moet hiervoor ook 300 euro betalen .
Klikt het niet ga dan zeker op zoek naar een andere kerk .
Wat de bloemen betreft , de pastoors gaan er nogal snel van uit dat de bloemen in de kerk moeten blijven .
Maar wij betalen de bloemen wel hé , dus wij gaan het sober houden , en zelfs wat er in de kerk wordt geplaats , zal de bloemist terug meenemen en in de feestzaal leggen ,
dat is al afgesproken ;
Laat je in ieder geval niet doen , het is jullie dag .

Groetjes



marijke
17-8-2013
 Meld misbruik5-2-2013 14:18:22

hier is de Diaken idd niet zo los als elders (Ik heb het over dezelfde Diaken als Tima). Na heel wat problemen met hem (bij doopsel van mijn dochtertje, en het huwelijk van mijn schoonzus die ook al mama was). Heb ik vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ik wilde trouwen met een andere priester. De ondertrouw wil hij niet vanaf zien en moeten we wel bij hem doen.

Super van je Tima dat je hem zo hebt aangepakt, zo heb je toch je eigen inbreng kunnen doen.

In jou plaats Ann zou ik echt kijken voor iemand anders, gebruik desnoods een smoef dat het een kennis van de familie van je aanstaande is of zo?



Martine
14-6-2014
 Meld misbruik5-2-2013 14:52:54

Ik zou desnoods gaan voor een feestzaal en Rent-a-Priest of iets dergelijks.
Maar een pastoor waar het duidelijk echt totaal niet mee klikt van in begin en die echt totaal andere ideeën heeft, daar zou ik toch echt niet mee doorgaan. Ook al is er dan je schoonmoeder.

Behalve in begin misschien wat viesgezind reageren op je schoonmoeder, gaat hij toch overigens weinig kunnen doen? En dan kan je schoonmoeder zich er nog mee vanaf maken dat het wel degelijk jullie eigen keuze is om met iemand anders in zee te gaan en dat zij daar niks in te zeggen heeft. Jullie trouwen, niet zij.
En daarbij ... Waarschijnlijk nog leerkrachten genoeg die familie hebben waar hij de mis van kan doen ... Van die ene trouw die hij "niet heeft" zal hij echt niet doodgaan.

Als je een pastoor hebt die wat meewil, kan je je altijd allebei aanpassen. Maar een pastoor die van in begin compleet haaks staat op jullie idee over de mis en de kerk en de muziek en alles ... dat loopt niet goed af.



Stéphanie
19-1-2013
 Meld misbruik5-2-2013 16:31:57

de pastoor van onze parochie was ook van de hele oude stempel!!! Wij hebben een diaken van een andere parochie gevraagd (hadden we al veel goeds over gehoord) Hij heeft dit met veel plezier gedaan en de viering was echt super leuk en zo losjes! Zou het er toch eens met de familie eventueel over hebben... Het zijn jullie die trouwen en niet je familie natuurlijk e Laat het niet aan je hart komen over wat anderen ervan gaan denken! Het moet leuk en mooi worden!
Veel succes nog!!!



Ann
18-5-2013
 Meld misbruik5-2-2013 20:24:22

Wij hebben zelf onze priester 'gekozen', ik kende hem al van tevoren en wist zeker dat ik hem als priester zou willen.

De pastoor kennen we zelf ook heel goed, maar die had daar absoluut geen probleem mee!

Dat je een beetje over je geloof praat vind ik wel normaal (maar je naamheiligen enzo..), maar je moet je eigen accent erin kunnen leggen!

Weet niet van welke omgeving je bent, maar ik wil je in een pm altijd onze priester doorgeven, die doet echt heel veel huwelijken en doopsels!



Karen
14-6-2014
 Meld misbruik6-2-2013 14:41:14

Oej als ik dat zo hoor (wil ook graag trouwen voor de kerk)
gaat de pastoor precies een examen van je afnemen over God en sacramenten wel moet ik eerlijk toegeven dat ik daar niet zo heel veel vanaf weet.
Ik ben al bang dat hij zou zeggen wel dan moet je niet trouwen voor de kerk terwijl ik er wel belang aan hecht.



Jessie
20-7-2013
 Meld misbruik6-2-2013 17:15:45

Mijn ouders hebben de anekdote van hun pastoor al dikwijls verteld: Mijn ouders wilden dus trouwen, maar met de pater van het internaat waar mijn vader gestudeerd had, omdat dat een moderne mens was (in die tijd al! :d), dus pastoor van de parochie buiten gebonjourd, maar wél in zijn kerk getrouwd. De ondertrouw moest ook met die kerel gebeuren. En toen die vroeg "waarom willen jullie trouwen?" Heeft mijn vader doodleuk geantwoord: "Omdat we elkaar graag zien en als dat niet genoeg is, hoeft het voor mij niet". Ze zijn toch wel mooi getrouwd hoor :p



Ann
19-7-2013
 Meld misbruik6-2-2013 19:20:35

Merci allemaal voor jullie reacties. We hebben alles uitgebreid besproken en overwogen en we hebben besloten op zoek te gaan naar een andere kerk en pastoor/deken/diaken in de buurt. Zelf zijn we van Harelbeke. Een andere deken of diaken laat hij niet toe in zijn kerk tenzij hij er goed mee overeenkomt en zijn eisen blijven dan nog steeds gelden.
Nu is de enkel de vraag of onze nieuwe pastoor/deken/diaken ook niet van de oude stempel zal zijn...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info