Nu Online
Momenteel zijn er 116 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Kerk 'kiezen'

  31-1-2013 11:35:58
HI Bruidjes,

Wijzelf wonen in Eine, deelgemeente van Oudenaarde en hadden super graag getrouwd in het pittoreske kerkje van Mullem, andere deelgemeente van Oudenaarde. Nu had ik vandaag contact met de pater van Mullem maar die deelde mij mee dat er niet mag getrouwd worden in een andere kerk als degene vanwaar je afkomstig bent. Zo dom! Is dat bij jullie ook zo?

Bovendien hebben we niet alleen gekozen om het uitzicht van de kerk, het feit dat we een fotoshoot kunnen doen op 5 min van de kerk + een mini receptie waarda ze SUPER lekker eten hebben, maar ook om het feit dat de pastoor in Mullem een heel stukske interessanter kan spreken als die van Eine. :p

Ben er echt niet goed van. :p Zal er niks aan kunnen doen zkr?

Elen
5-10-2013
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 1359


Elien
17-11-2012
 Meld misbruik31-1-2013 11:40:08

Raar hoor.. Normaal mag je de kerk volledig zelf kiezen. Wij wonen in Deinze, ik ben afkomstig van Gistel en mijn man van Roeselare.. En zijn voor de kerk gehuwd in Moere (deelgemeente van Gistel) omdat die net zo pittoresk was. Dus misschien toch nog eens navragen?



Iris
25-5-2013
 Meld misbruik31-1-2013 11:43:18

Wij wonen in Steenokkerzeel maar mogen toch trouwen in buurgemeente Zaventem. Tot 2 jaar geleden heb ik daar altijd gewoond en mijn dichte familie en onze vriendenkring woont daar ook allemaal. We hadden wel toestemming nodig van de pastoor van Steenokkerzeel om ergens anders te mogen trouwen. Dus normaal gaat het wel, tenzij je pastoor geen toestemming geeft (zoals in jullie geval waarschijnlijk...)



Nathalie
27-9-2013
 Meld misbruik31-1-2013 11:43:29

Ik ben van Heusden (Destelbergen), mijn vriend van Lendelede (West-Vlaanderen) en wij wonen sinds augustus in Sint-Eloois-Winkel.
Wij trouwen op 20 september voor de wet in het gemeentehuis van Ledegem omdat we hier wonen. Op 27 september trouwen we voor de kerk in Lendelede en dit was toch geen probleem hoor. Wij waren niet verplicht om voor de kerk in Sint-Eloois-Winkel te trouwen aangezien wij er wonen.
Ik dacht dat je mocht kiezen welke kerk maar je moet er alleszins vroeger gewoond hebben dus bij ons is dit wel het geval. Wij hadden dus de keuze tss mijn kerk, zijn kerk en de kerk waar we nu wonen.



sara
2-3-2013
 Meld misbruik31-1-2013 11:57:50

De regel is dat je trouwt in de kerk van de parochie waar je woont, of waar 1 van beide woont.
Je kan in een andere kerk trouwen, als je daar een gegronde reden voor hebt, bijvoorbeeld je hebt een speciale band met de kerk of de pastoor. Bijvoorbeeld, je bent altijd in die kerk naar de mis geweest, je hebt lang daar gewoont, je hebt een band met die priester.
Om dit te mogen doen moet de pastoor van je eigen parochie toestemming geven.
Die idee hierachter is dat je trouwt in je eigen parochiegemeenschap, wat vroeger overeenstemde met je sociale omgeving maar dus nu totaal niet meer, toch wordt de regel op de meeste plaatsen nog (strikt) toegepast.



jana
15-6-2013
 Meld misbruik31-1-2013 12:07:38

dat is inderdaad raar ,omdat het om twee deelgemeenten gaat van Oudenaarde.
Want bij ons is dit geen enkel probleem: wij zijn van Sijsele (deelgemeente Damme) en we trouwen in Hoeke (ook een deelgemeente van Damme) en vroeger kwam veel koppeltjes van buiten te streek om daar te huwen (ondertussen is dit wel niet meer toegestaan, je moet wel van de gemeente Damme zijn).



Saar
7-9-2013
 Meld misbruik31-1-2013 12:40:44

Ook hier geen probleem om te huwen in een andere kerk. Wij hebben toestemming gevraagd en gekregen.

We trouwen in Oostkerke (bij Diksmuide) in een mooi gerestaureerde kerk, en het is de priester van Westouter die daarvoor komt.



Nadia
5-10-2013
 Meld misbruik31-1-2013 18:58:32

wij kwamen uit eenzelfde parochie waar we allebei onze communie en vormsel gedaan hebben ... maar wonen nu dus in een andere parochie!
de pastoor van onze 'oud-'parochie is gelukkig wel akkoord gegaan om een uitzondering te maken, maar ik kan me voorstellen dat niet alle paters of priesters of pastoors of whatever zo flexibel zijn......



Ruth
4-5-2013
 Meld misbruik31-1-2013 20:45:24

Wij wonen in Deerlijk, oorspronkelijk afkomstig van Waregem en Vichte, en we trouwen in een kapel in Marke (bij Kortrijk), gewoon omdat die kapel en omgeving fantastisch mooi is, en dit was geen enkel probleem; noch voor de parochie Marke, noch voor de priester van Deerlijk.



Inge
20-7-2013
 Meld misbruik31-1-2013 21:09:30



Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info