Nu Online
Momenteel zijn er 267 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Leerlingen betrekken misviering?

  19-8-2011 9:38:07
Hallo allemaal,

ik ben leerkracht (5de leerjaar), en ik ben aan het twijfelen of ik mijn leerlingen zou betrekken bij de misviering. Ik zou het zowiezo leuk vinden als ze naar de mis zouden komen, maar gewoon daar zitten is niet zo leuk voor hen he... Ik zou ze dan misschien dit verhaal laten vertellen en uitbeelden:

Er waren eens 5 kaarsjes. Ze wilden op het feest graag goede lichtjes zijn. Eén kaarsje viel het tegen altijd in vlam te staan, het doofde al snel zijn lichtje en is toen weggegaan. Er waren toen nog 4 kaarsjes, het was een mooi zicht. Eéntje dacht “Ik ben de beste” maar meteen verdween zijn licht. Daar stonden nog 3 kaarsjes, ze branden helder op, ééntje werd uitgeblazen, hij lette niet goed op. De beide laatste kaarsjes, wat waren ze alleen, ééntje ging van moeheid slapen, toen was er nog maar één. Het laatste kaarsje dat eenzaam bleef branden dacht: als ik mijn lichtje nu eens aan een ander geef? Toen heeft het dat ene kaarsje het feest nog juist gered, want hij heeft alle andere kaarsjes opnieuw in vuur en vlam gezet.

Wat denken jullie? Iemand ervaring met leerlingen bij de mis te betrekken? Ik zou natuurlijk ook eerst toestemming vragen aan de ouders...

Alvast bedankt voor jullie meningen!

Groetjes,

Kirsten



Kirsten
18-2-2012
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1703


An
25-5-2012
 Meld misbruik19-8-2011 10:20:32

Op welke dag trouw je? Moest je op een vrijdag tijdens de schooluren ofzo trouwen denk ik dat het weinig problemen geeft om dat te organiseren. Op een zaterdag is het al wat moeilijker misschien (hobby's, ouders kunnen/willen niet komen, ...).

Het uitbeelden lijkt me een leuk idee, misschien kan je ze ook een liedje aanleren?

Veel succes!



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik19-8-2011 10:41:35

Ik ben ook juf: toen we trouwden stond ik parttime in het eerste leerjaar en parttime in het zesde leerjaar. Er waren toch heel wat kindjes langsgekomen, ook al trouwden we midden in de vakantie (31 juli), waardoor het toch vergeten kon geraken... Mijn duopartner van het 1e lj. had samen met de kindjes een liedje voorbereid, wat ze in de kerk dan gezongen hebben. Ze had ook een kleine bijdrage gevraagd aan de ouders, zodat ieder kind een roosje kon afgeven. Superlief! Het liedje was voor mij het meest emotionele moment van de dag, omdat ik daar écht niks van af wist!
Verder hadden we de eerste lezing op groot scherm, zodat alle mensen en kinderen de prentjes bij het verhaal konden zien en zo konden meevolgen vanop hun plaats.
De kinderen écht iets laten doen, voorlezen of zo, heb ik niet gedaan, omdat dit gevoelig kan liggen. Er waren héél veel kinderen in de kerk: (achter)nichtjes en (achter)neefjes, kindjes van vrienden, kindjes van collega's,... Dan zouden sommige ouders (denk aan tantes en nonkels) het niet leuk vinden (denk ik) dat 'vreemde' (voor hen toch) kinderen in de belangstelling staan.
Wij hadden ook enkele vrijzinnige kinderen die niet in de kerk aanwezig waren, maar wel buiten een bloemetje zijn komen afgeven. Ook dat moet je respecteren en ik vond het super dat ze dan toch nog even aan de kerk waren!
Zorg er zeker voor dat dit niet tot ruzie komt in de klas! Bekijk dus zeker welke karaktertjes er in je klas zullen zitten en of dit haalbaar is! Ik kan me zo al enkele klassen voor de geest halen, waarbij je dat zeker niet moet doen! Kinderen zijn snel jaloers 'waarom die wel en ik niet?', anderen willen zeker wel komen maar mogen niet van de ouders, zijn op reis of hebben andere plannen, waardoor ze zich dan weer schuldig zullen voelen...




Kirsten
18-2-2012
 Meld misbruik19-8-2011 11:19:16

Ik trouw de eerste zaterdag van de krokusvakantie... Het zou dus wel kunnen dat er een aantal leerlingen op vakantie zijn...

Het enigste kindje in mijn familie is mijn petekindje en die gaat nog geen jaar zijn als we trouwen, dus die kan ik moeilijk iets laten doen he ;) Er gaan door de rest niet veel kinderen aanwezig zijn, al zeker geen kinderen die ik goed ken, dus van daar moet ik al geen jaloersheid verwachten...

Maar jaloersheid tussen de kinderen in de klas... Ik dacht echt gewoon een briefje te maken met wie KAN, MAG en WIL... Ze zitten in het 5de... Zouden ze het niet begrijpen dat het gewoon niet kan als ze op vakantie zijn? (Vakantie is toch ook leuk ;))
En voor wie mag komen zou ik gewoon iedereen die wil iets laten doen, ik zou zeker geen selectie maken...

Misschien moet ik eerst is polsen bij de ouders op mijn klassikaal oudercontact in september?

In verband met vrijzinnige kinderen... Ik geef les op een katholieke school en daar hebben wij ook vieringen in de kerk, de kinderen komen dan ook altijd in de kerk en zijn dan ook betrokken bij de misviering...


Pff, ik weet echt dat er nadelen aan verbonden kunnen zijn, maar ik zou het zo leuk vinden als ze iets konden doen...





Stéphanie
1-6-2013
 Meld misbruik19-8-2011 12:18:53

Als jij het leuk zou vinden dan moet je er gewoon voor gaan!!
Vraag aan de kindjes wie er zou kunnen en willen komen.
En vraag dan of ze graag iets zouden voorlezen of uitbeelden of zingen...

Kindjes die niet goed durven kunnen mss gewoon een kaarsje aansteken of een bloemmetje afgeven ofzo?

Maar als het jou zou blij maken zou ik het zeker overwegen!!
Het is tenslotte jouw dag!



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik19-8-2011 12:32:44

Een misviering in klas/schoolverband is nog altijd iets anders dan in het weekend... Wij hebben op school een schoolkoortje dat ook in sommige vieringen op zondag zingt (bv. eerste communie en de adventsviering met de school op zondag) en wij hebben al kinderen gehad die ab-so-luut niet mogen van de ouders, omdat dit niet strookt met hun geloofsovertuiging. Ook al willen die kinderen dat écht. Wij laten hen dan mee repeteren, maar ja... Meer kunnen we ook niet doen, hé... Maar die kinderen zijn dan écht teleurgesteld. Dus als je op voorhand zoiets al merkt in je klas, doe het dan niet, want die willen hun juf echt niet teleurstellen!
5e lj. zijn soms ook al echte pubers, hé...
Maar nogmaals, ik zou zien hoe het loopt in je klas en hoe de kinderen ineen steken en dan pas iets beslissen. Het schooljaar moet nog beginnen en je hebt nog wel even tijd, hé... ;-)



Nette
7-4-2012
 Meld misbruik20-8-2011 12:01:11

Ik denk dat de kinderen van je klas ervoor staan te springen om de juf haar huwelijk bij te wonen! Mij lijkt het een heel leuk idee om ze er actief bij te betrekken door ze bv. een toneeltje ofzo te laten doen.
Ik geef zelf ook les en mijn klas komt een liedje zingen onder leiding van de juf van de parallelklas.



Roxanne
25-6-2011
 Meld misbruik23-8-2011 8:54:37

Ik ben ook juf en de kindjes van mijn klas waren bruidskindjes.... Ik geef les in de brugklas (leeftijd 6 jaar) en heb 13 kinderen... Ik had de toestemming aan de ouders gevraagd. 2 ouders waren niet akkoord.
De kinderen liepen mee in de suite...
Ze zongen een welkomsliedje, een tweede liedje (geef mij je hand) http://muziekpalet.nl/communievoordeldonk.html
en dan op het einde deden ze een dansje maar dan om de kerk te verlaten... (op youtube http://www.youtube.com/watch?v=4-94JhLEiN0 )
De kindjes mochten ook de offerande doen.
Ze vonden de trouw super!
Voor de andere twee kinderen hebben we dan een trouwfeestje in de klas gegeven!
voor foto's
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150259463422...





Roxanne
25-6-2011
 Meld misbruik23-8-2011 9:05:50

vervolg vorig berichtje:
Ik sta ook op een katholieke school maar alle kindjes van mijn klas-bruidskindjes zijn moslim.
De ouders vonden het geen probleem dat de mis doorging in een kerk! Alle ouders waren welkom in de mis en sommige waren er ook!
ik vond dit zeer fijn!

Als je graag je kinderen van je klas op je trouwt wilt: DOEN!
ik was zo fier op de kindjes en heb er super veel leuke reacties op gekregen!





Roxanne
25-6-2011
 Meld misbruik9-9-2011 17:53:42

en heb je al iets besloten?



Kirsten
18-2-2012
 Meld misbruik10-9-2011 11:01:10

Nee nog niet :) Nog steeds aan het twijfelen...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info