Nu Online
Momenteel zijn er 357 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

evangelie

  9-6-2011 9:56:50
We zijn gisteren bij de pastoor geweest om ons misboekje te laten nakijken. We moeten een paar kleine aanpassingen doen en een ander evangelie zoeken.
Ik had het stukje genomen van Matteus "Kom en wees deelgenoot...", maar de pastoor zei dat dit niet de originele versie is en nu moet ik dus een ander evangelie zoeken.

Heeft er iemand tips? Wat hebben jullie genomen?

Groetjes
Elke

Elke
17-9-2011
Meld misbruik



Reacties: 15 | Gelezen: 2356


Ki
13-5-2011
 Meld misbruik9-6-2011 10:43:12

dit was ons evangelie:

De gelijkenissen van het koninkrijk Gods willen geen leer meedelen noch aanzetten tot de beoefening van morele deugden. Ze willen, in evocatieve taal, onze ogen en oren doen opengaan voor een gebeuren: de doorbraak van de heerschappij van God, hier en nu. Woorden als zaad, gist, schat, parel, onkruid tussen de tarwe, sleepnet: dat zijn op zich al
parabeltjes. Ze roepen iets op als stille kracht en verborgen groei, iets kostbaars waar je graag alles voor over hebt, het samengaan van goed en kwaad in deze wereld.

De gelijkenis is belofte: vertrouw je toe aan die kracht, geloof in die groei, laat je meeslepen door dat gebeuren. Ze is ook oproep: ga actief in op de kansen die dit gunstige tijdstip je biedt.

Het koninkrijk der hemelen kun je vergelijken met een schat die in de grond was verborgen. Een mens vond hem, stopte hem weer weg, en in zijn blijdschap ging hij alles verkopen wat hij bezat en kocht die akker.

Je kunt het koninkrijk der hemelen ook nog vergelijken met een koopman die mooie parels zocht. Toen hij één kostbare parel gevonden had, ging hij alles verkopen wat hij bezat en kocht die parel.
(Matteüs 13, 44-46)

groetjes,
Kirsten



Liza
11-11-2011
 Meld misbruik9-6-2011 12:43:46

Hallo,

Ik heb deze tekst ook genomen als evangelie en inderdaad, ik heb tijdens het opzoeken 2 verschillende versies gevonden. Ik zal de andere versie eens opzoeken.
Dit is alvast diegene die ik gebruikt heb (maar ik ben nog niet naar meneer pastoor geweest en ik weet dus niet of het de correcte is):
Evangelie naar Matteüs 25, 35-40
Kom, en wees een deelgenoot van mijn leven,
want jij hebt mij ontmoet, en bemind in alles en allen.
Ik was in nood, en jij had tijd voor mij, in het drukste van je werk.
Ik maakte fouten en jij vergaf me en je hield geen wrok in je hart.
Ik was ziek en jij luisterde naar mij, met bloemen en je warme lach,
ik stond alleen, maar jij stond op en kwam naar mij als een echte vriend.
Je kwam me vinden met je mooie liefde, iedere dag, heel mijn persoon, zoals ik ben.
Kom, en wees mijn deelgenoot van mijn leven,
want jij hebt mij ontmoet en bemind in alles en allen.




Sofie
18-6-2011
 Meld misbruik9-6-2011 13:02:16

Dit wordt de onze :

Evangelie volgens Matteus
Ooit zei Jezus tot zijn leerlingen: verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. Het oog is de lamp van het lichaam. Dus als je oog helder is, zal heel je lichaam verlicht zijn. Maar als je oog troebel is, zal er in heel je lichaam duisternis zijn. Als het licht in jezelf verduisterd is, hoe groot is dan die duisternis! Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.
Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij? Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen? En wat maken jullie je zorgen over kleding? Kijk eens naar de lelies, kijk hoe ze groeien in het veld. Ze werken niet en weven niet. Ik zeg jullie: zelfs Salomo ging in al zijn luister niet gekleed als een van hen. Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel zorg kleedt, met hoeveel meer zorg zal hij jullie dan niet kleden, kleingelovigen? Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten?” of: “Wat zullen we drinken?” of: “Waarmee zullen we ons kleden?” – dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

groetjes



Elke
17-9-2011
 Meld misbruik9-6-2011 13:39:06

Alvast bedankt voor de reacties!

Kirsten en Sofie jullie hebben beiden een heel mooie tekst! Ik ga ze straks laten lezen aan mijn ventje :)

Liza, ik had dezelfde tekst als jij, maar die vond onze pastoor niet goed. Het is niet de originele tekst zei hij. Ik zal duimen dat jullie pastoor de tekst wel goedkeurd!



Inge
17-9-2011
 Meld misbruik9-6-2011 14:25:22

Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Johannes (Joh. 2,1-11)

Op de derde dag werd er een bruiloft gevierd te Kana in

Galilea, waarbij de moeder van Jezus aanwezig was.

Ook Jezus en zijn leerlingen waren op de bruiloft uitgenodigd.

Toen de wijn opraakte, wendde de moeder van Jezus zich tot Hem en zei: "Ze zitten zonder wijn."

Jezus antwoordde: "Wat heb Ik met jou te maken, mijn uur is nog niet gekomen."

Zijn moeder zei tegen de dienaars: "Als Hij u iets beveelt, doe het dan maar." Nu stonden daar zes stenen waterbakken ten behoeve van het Joodse reinigingsgebruik, elk met een inhoud van twee tot drie metreten.

"Doe die bakken vol water, "beval Jezus hun. Ze deden ze vol water, tot de rand toe.

Vervolgens zei hij: "Schep er nu wat uit en breng het naar de tafelmeester." En ze deden het.

De tafelmeester proefde het water dat wijn was geworden, maar die wist niet waar die vandaan kwam de dienaars die het water geschept hadden wisten het wel hij riep dus de bruidegom en zei: "Iedereen schenkt toch eerst de beste wijn, en de gewone pas wanneer er al flink gedronken is. Maar u hebt de beste wijn bewaard tot het laatst!"

Dat was het begin van Jezus' tekenen, te Kana in Galilea.

Hij openbaarde zijn heerlijkheid en zijn leerlingen begonnen in Hem te geloven.
Deze wordt mijn evangelie,is al goedgekeurd door pastoor,had grote schrik voor mijn Eerste lezing mdat het niet echt een bijbelse tekst is maar mocht hem behouden :-D



A.
23-7-2011
 Meld misbruik9-6-2011 14:48:00

Heer Jezus Christus naar Mattëus ( 25, 31-40)

Jezus ging de berg op en sprak:

Gelukkig ben je als je eenvoudig blijft, niet enkel in uiterlijke dingen, maar ook in
innerlijke dingen. Gelukkig ben je als je iets kan betreuren want dan komt er ook
een tijd dat je blij kan zijn.

Gelukkig ben je als je vriendelijk en goed bent want dan ligt heel de wereld voor
je open. Gelukkig ben je als je eerlijk bent want daar kan je alles mee bereiken.

Gelukkig ben je als je wat voor een ander overhebt want dan zullen ze ook voor jou
wat overhebben. Gelukkig ben je als je verwonderd bent over dingen rondom je,
het mooie in de wereld, maar vooral in elkaar.




Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik9-6-2011 19:59:30

Ik zou zeggen: haal je bijbel vanonder het stof (heb je waarschijnlijk nog wel ergens op zolder liggen uit het middelbaar onderwijs) en vergelijk eens! Misschien hoef je niet eens veel aan te passen...
Wij hadden hetzelfde voor en wat bleek: onze tekst bestond in de bijbel maar uit enkele zinnetjes. Bijgevolg mochten we toch onze oorspronkelijke tekst nemen! ;-)



Meg
24-9-2011
 Meld misbruik9-6-2011 22:53:18

http://www.biblija.net/biblija.cgi

op deze website kan je alle bijbelpassages opzoeken in verschillende vertalingen. In België is denk ik de Willibrordvertaling het meest gangbare maar de Nieuwe Bijbelvertaling geeft vaak een iets vlottere lezing.




Kimberly
1-10-2011
 Meld misbruik11-6-2011 10:23:48

@ Liza ik had ook die tekst en ben naar de priester geweest! Hij wil de originele tekst! Je vind alle originele bijbelteksten via www.kerknet.be
Succes



An
17-9-2011
 Meld misbruik13-6-2011 10:01:58

Liza en Kimberly, wij hebben deze tekst ook. Hij is iets anders en de priester zei er niets van, dus denk dat dit de originele is:

| Evangelie: Mattheus (25,31-40)


Priester:

Kom en wees deelgenoot van mijn leven,

Want jij hebt mij ontmoet en bemind in alles en in allen.

Ik was in nood

En jij had de tijd om me te onthalen

In het drukste van je werk.

Ik benadeelde je

En jij vergaf me

En hield geen wrok in je hart.

Ik was ziek en jij luisterde naar me met je warme lach.

Ik stond alleen, maar jij stond op

En kwam naar mij als een echte vriend.

Ik werd geminacht

En jij bleef mij liefhebben

In heel mijn persoon, zoals ik was.

Kom en wees deelgenoot van mijn leven,

Want jij hebt mij ontmoet en bemind in alles en allen.







An
17-9-2011
 Meld misbruik13-6-2011 10:02:43

Oeps, een beetje groot uitgevallen precies! Is geknipt en geplakt vanuit ons boekje, vandaar...



Lies
18-8-2012
 Meld misbruik13-6-2011 15:50:36

Hoi,

toch even opmerken dat dit inderdaad niet de originele teksten zijn!
op bijbel.net kan je ze makkelijk opzoeken... Niet dat ik zo katholiek wil zijn, maar onze priester vroeg toch ook orginele teksten...

Langs deze link kan je dus hier de originele versie van bekijken.... waaruit je toch wel kan merken dat de bedoeling van de tekst ergens helemaal anders ligt...

http://www.bijbel.net/wb/?p=page&i=64844,64889

Waarmee ik niet wil zeggen dat de bewerkte versies niet mooi kunnen zijn natuurlijk hé!



karlien
3-9-2011
 Meld misbruik17-8-2011 17:37:17

Het tekstje van "A." hierboven vind ik in de bijbel niet terug onder matteus 25: 31-40. Iemand een idee van waar dit stuk tekst dan wel zou komen?




Elke
17-9-2011
 Meld misbruik18-8-2011 9:16:50

@ karlien

ik denk dat het niet de originele versie is want in de bijbel staat inderdaad een andere tekst. Ik had dit ook aan de hand met ons evangelie en de pastoor heeft toen gezegd dat we de originele versie moesten nemen omdat de tekst die ik had volgens hem de moderne versie was.




Dorina
8-9-2012
 Meld misbruik7-4-2012 17:04:46

Het verschil zit hem in de titel: bij sommigen staat er 'evangelie VOLGENS Mattheus', dat is de oorspronkelijke versie van in de bijbel
bij andere teksten staat er 'evangelie NAAR Mattheus' dat is een bewerkte versie


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info