Nu Online
Momenteel zijn er 114 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

zonder of met eucharistie...??

  12-4-2011 10:55:04
Ik weet dat ik nog 416 dagen op de teller heb staan maar ben toch al bezig met de kerkelijke viering... nu zou ik graag willen weten wat het verschil is tussen een dienst met eucharistie en zonder..?? Wat moet ik me daar juist bij voorstellen? Onze pastoor had zelf voorgesteld om het zonder eucharistie te doen... in dat geval zou de Diaken ons ook kunnen trouwen , omdat hijzelf nu de 1ste mei op pensioen gaat en niet weet wie zijn opvolger gaat zijn.
En zou iemand mij een voorbeeldje van hun misboekje kunnen/willen doorsturen voor de opmaak te weten?
Alvast bedankt!!
Groetjes Patrizia

stella_2310@hotmail.com

Patrizia
2-6-2012
Meld misbruik



Reacties: 7 | Gelezen: 1134


Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik12-4-2011 11:34:08

Hoi!

Wij hebben zonder Eucharistie, omdat de priester dat zo wou. Maar voor ons maakt dat echt niet uit :)

Eucharistie is eigenlijk de wijn en de hostie... zonder wil dus zeggen dat je niet van de wijn kan drinken en dat je geen hostie krijgt... zonder wil ook zeggen dat de mis een half uur minder duurt :)



joyce
30-4-2011
 Meld misbruik12-4-2011 12:26:56

hoi Patrizia

Zoals Liselotte al aanhaalt, wordt het gedeelte van de communie weggelaten bij een huwelijksviering zonder eucharistie.
Aangezien de eucharistie en het huwelijk 2 sacramenten zijn, kan een huwelijk perfect zonder eucharistie, maar het kan er ook gewoon wel bij.
Dat is voor ieder een persoonlijke keuze. Wij hebben gekozen voor een viering met eucharistie, omdat dit voor ons wel een betekenis heeft, en zeker in de viering mocht zitten.

groetjes
Joyce



Kim
19-8-2011
 Meld misbruik12-4-2011 12:48:53

Hoi,
inderdaad. Wij kiezen ook om geen eucharistie te doen, omdat de diaken dan onze trouw kan doen en we dus geen pastoor nodig hebben. Nu is het bij ons wel niet zo dat daarom de viering zoveel minder lang duurt hoor. Ja er valt een stukje weg, maar de trouw opzicht duurt toch ook al een tijdje.
Groetjes



Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik12-4-2011 14:08:29

Wij mochten kiezen van onze priester, en zijn dan uiteindelijk toch voor een viering met eucharistie gegaan. Dit is een beetje een persoonlijk aanvoelen denk ik...



Kelly
4-6-2011
 Meld misbruik12-4-2011 14:43:23

Wij doen ook met eucharistie en zoals charlotte zegt, het is een persoonlijk gevoel. Nu bij ons moet ik ook wel zeggen dat een tante van mij (zeer katholiek) er ook wat heeft op aangestuurd, volgens haar: geen eucharistie, geen echt mis :-) Dus hebben we haar zo ook weeral tevreden gesteld!



ellen
23-7-2011
 Meld misbruik13-4-2011 12:06:54

hallokes,
wij hebben héél lang moeten zoeken. De pastoor en de deken konden niet. De diaken kon wel maar dan wel zonder eucharistie. We wouden toch wel graag met eucharistie omdat dit wat persoonlijker is.
we hebben gelukkig nu een deken gevonden van een andere parochie die ons gaan huwen.
Gisteren waren we op gesprekje geweest. Amai het had 2 uur geduurd en we kregen toch wel héél moeilijke vragen.

Veel geluk

Ellen








Filipa
23-7-2011
 Meld misbruik15-4-2011 15:59:55

Hoi Patrizia,

In ons parochie is het sowieso zonder :-)

Groetjes
Filipa


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info