Nu Online
Momenteel zijn er 170 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Dagje 'huwelijksvoorbereiding' van de praochie = supergoed meegevallen!

  21-3-2011 17:25:16
Hey

Als je wilt trouwen voor de kerk, wordt er dus van je verwacht dat je zo'n 'verlovingscursus' volgt.
Ik had er echt wel wat schrik voor, maar het is reuze meegevallen! Geen belerend toontje.
Een zinvolle dag met heel wat vragen waarover je idd best eens nadenkt, maar je hoefde ze gelukkig niet te beantwoorden in groep. Eigenlijk brengt het je zelfs nog een stapje dichter bij elkaar.
Ik heb nog meer goesting gekregen om te trouwen voor de kerk!

Ook de juridische en praktische kant (misboekje bv) van een huwelijk werden besproken.
Een pluim voor de organisatoren van deze dag!

Het was wel even grappig toen het onderdeel 'seksualiteit' aan bod kwam. Die dame was zo vurig bezig over hoe belangrijk seks wel is.
"Je moet seks hebben om ELKE reden: een promotie gekregen of mislopen, als troost..."
"De Bijbel zit vol seks. " (cfr. Hooglied en stukjes uit andere verhalen)
"In de Bijbel staat nergens dat je seks mag hebben voor het huwelijk."
En net dan was de priester zijn zondagse eucharistiviering gedaan en kwam hij binnen.
Het was grappig om te zien hoe er een smile op zijn gezicht kwam toen die madam zo vurig over seks sprak.

Nog veel succes allemaal!

Groetjes!



Ellen
9-7-2011
Meld misbruik



Reacties: 11 | Gelezen: 1061


Ellen
9-7-2011
 Meld misbruik21-3-2011 17:26:46

Ik bedoelde:
"In de Bijbel staat nergens dat je GEEN seks mag hebben voor het huwelijk."



Emily
26-5-2012
 Meld misbruik21-3-2011 18:49:15

haha :D ik krijg terstond een lach op mijn gezicht als ik dat lees! Blij dat het zo goed is meegevallen en dat het zo'n toffe parochie is blijkbaar!



Sara
22-7-2011
 Meld misbruik21-3-2011 18:53:01

Fijn te horen... wij moeten dit weekend gaan!



Sarah
16-7-2011
 Meld misbruik21-3-2011 19:23:21

Mag ik vragen waar jullie trouwen? Kerk enzo? ik heb van de pastoor nog niets gehoord over een verlovingscursus...



Ellen
9-7-2011
 Meld misbruik21-3-2011 20:08:08

Wij trouwen in Dendermonde.



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik21-3-2011 20:08:54

Bij ons (St-Niklaas) waren dat 2 avonden: idd ook een avond over allerhande onderwerpen o.a. ook seksualiteit en de andere avond over de viering zelf. Is bij ons ook supergoed meegevallen! We hadden er ook eerst wat 'schrik' voor dat het té belerend zou zijn en zagen er wat tegenop, maar al bij al waren het 2 fijne avonden.



Ineke
18-6-2011
 Meld misbruik21-3-2011 20:50:45

Wij moeten op 1 mei zo'n dagje doorbrengen en kijk er een beetje tegen op. Ik hoop dat het zoals jou zal meevallen.



Kim
11-6-2011
 Meld misbruik22-3-2011 13:25:34

Is dit echt verplicht?

Onze pastoor heeft gezegd dat je hiervoor een uitnodiging krijgt , en dat je er 'kan' naartoe gaan wat hij wel aanraad.



Marie
1-7-2011
 Meld misbruik22-3-2011 15:44:11

Hoi,

Ik vraag mij eigenlijk hetzelfde af als Kim; is dit verplicht?
Wat als je echt niet kan die dag???

Groetjes,



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik22-3-2011 18:44:46

Natuurlijk kunnen ze je niet écht verplichten, maar mijn ervaring is dat het gesprek met de pastoor achteraf nog zo gemoedelijk is! Zelfs prenten op groot scherm tonen tijdens de eerste lezing was geen probleem (terwijl ik van andere bruidjes hoorde dat hij zelfs tegen cd's was). Onze pastoor, deken eigenlijk, wilde ons trouwboekje ook maar pas inkijken als de avond over de misboekjes maken voorbij was...



Ellen
9-7-2011
 Meld misbruik22-3-2011 20:35:15

Ik denk inderdaad ook dat de priesters dit enorm appreciëren als je het wél volgt.
Ook onze deken wou pas over het misboekje met ons spreken na die verlovingscursus (waarin de algemene uitleg kwam).
Succes nog!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info