Nu Online
Momenteel zijn er 171 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Kerkdienst zonder Eucharistie

  14-2-2011 9:21:17
Dag Bruidjes!

Mijn vriend en ik hadden zaterdag een afspraak met de pastoor.
Die is heel goed verlopen, maar plots zei die "ik ga gewoon het sacrament van het huwelijk geven en geen eucharistieviering geven"
De reden was dat hij priester is van verschillende kerken -- Hij heeft de zaterdagmorgen al 2 missen en de zondag 3, als daarbij nog eens een begrafenis komt, dan zijn dat 6 eucharistievieringen op een weekend en dat vind hij erover.

Wij vonden dit raar, maar hij zei dat dat veel gedaan werd... zijn er onder jullie die ook een kerkdienst zonder eucharistie hebben?




Liselotte
25-6-2011
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1143


Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik14-2-2011 9:48:58

Wij twijfelen nog. Maar onze priester (een vriend van ons) stelde dit ook als optie voor. Uiteindelijk zei hij wel dat er niet veel verschil was, omdat alleen dat stukje van het brood delen en zo wegvalt. Al de rest blijft. Het is dus een persoonlijke keuze.

Naar tijdsinvulling toe zie ik dan ook niet echt een reden waarom jullie priester jullie niet laat kiezen? Maar het wordt inderdaad wel vaker gedaan...

Aan jullie eigenlijk om te weten hoeveel belang jullie hechten aan dit onderdeel van de viering.

Succes :-D



Evelien
18-5-2012
 Meld misbruik14-2-2011 10:26:49

Hey Liselotte!

Wij gaan ook voor de viering zonder de eucharistie. Ook vele van onze vrienden trouwden op die manier. Onze priester heeft dit trouwens ook zelf voorgesteld. Ik hoop dat ik de uitleg een beetje juist verwoord ... blijkbaar was het vele honderden jaren geleden zo dat binnen de katolieke kerk een geboorte, een vormsel, huwelijk en begrafenis een viering op zich was, dus zonder eucharistie. Die eucharistie werd dan gedaan op alle andere "gewone" zondagen, waar er niets speciaals te vieren was. Op een latere hervorming van de katolieke kerk is er dan ingevoerd dat ook die "specialere" momenten vanaf dan vergezeld zouden worden van een eucharistie. Onze priester gelooft dus eerder in die eerste opvatting en daar zijn we heel erg blij mee!
In elk geval je moet je er natuurlijk zelf wel goed bij voelen he!

Groetjes !



joyce
30-4-2011
 Meld misbruik14-2-2011 10:37:25

hallo Liselotte,

Een huwelijk is een sacrament, evenals de eucharistie. Een huwelijk hoeft dus niet persé vergezeld te gaan van de eucharistie. Wij kiezen er wel voor, maar voor de geldigheid van het huwelijk hoeft het dus niet.

groetjes
Joyce



ellen
14-4-2012
 Meld misbruik14-2-2011 10:49:49

Hallo,

Ikzelf hecht in het dagelijkse leven behoorlijk wat waarde aan de eucharistie tijdens de misviering, dus zelf zou ik het niet appreciëren als de priester mij hiertoe (zoals ik bij jullie zelf zou opvatten, geen echte keuze vrijheid laat). Als jullie niet vaak te communie gaan in het dagelijkse leven en deze waarde bijkomstig is. Is naar mijn gevoel de eucharistie inderdaad niet echt nodig en geeft het geen echte meerwaarde aan jullie dag. Maar is natuurlijk zeer persoonlijk en maar mijn idee.

Veel geluk
Groetjes Ellen



Jessica
24-6-2011
 Meld misbruik14-2-2011 13:07:37

Hey,

wij hebben hetzelfde voorgehad.
Onze priester heeft een 4-tal kerken onder zijn hoede
en daarom doet ie dat ook niet. Voor ons was dat totaal
niet erg, aangezien we dit ook wilden vragen.
Nu is de geldigheid wel hetzelfde als een dienst met
eucharistieviering, dus daar moet je niet bang voor zijn.

Groetjes,
Jessica



Kim
19-8-2011
 Meld misbruik14-2-2011 17:05:14

Hallo,
wij gaan ook zonder doen, denken we. Dan kan de diaken onze viering doen en anders moest die nog een priester zoeken. Nu wij zijn geen kerkgangers, dus het maakt ons niet zoveel uit. We willen wel graag voor de Kerk trouwen omdat dat bij onze cultuur hoort, zo zijn we toch opgegroeid.
Groetjes



Sara
28-5-2011
 Meld misbruik14-2-2011 17:39:43

Hallo,
hier hetzelfde voor gehad. De priester wil het niet doen, hoewel wij het wel wilden. Maar bon, dan stort ik maar de helft van het bedrag dat we moeten want zoveel voor een viering zonder eucharistie betaal ik niet.

grts



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik14-2-2011 18:59:46

@ Sara: ik denk niet dat dat gaat pakken...

Ik zou hier toch ook niet mee gediend zijn, hoor! Het breken van het brood en het drinken van de wijn hoorde er voor ons gewoon écht bij! Jij kan er toch niet aan doen dat hij 6 missen moet doen! Gemakkelijk verdiend voor hem natuurlijk! Een dienst zonder eucharistie duurt toch gemakkelijk een kwartiertje minder lang, maar hij 'verdient' wel hetzelfde!
Ik zou het er toch met hem nog eens over willen hebben, hoor, als ik van jou was! Een bakker zegt toch ook niet: 'dit brood geef ik je ongesneden mee, want er staat te veel volk in mijn winkel'...



Kim
21-5-2011
 Meld misbruik14-2-2011 19:03:23

Wij kiezen bewust voor een viering zonder eucharistie. Dat we daar dan even veel voor betalen ook al duurt het korter daar had ik zelfs nog niet bij stil gestaan. Voor ons hoeft dat gedeelte gewoon niet, beetje dezelfde reden als Kim. Ik vind het wel niet juist dat hij jullie geen keuze laat ...



Johan

 Meld misbruik10-3-2011 18:30:54

Hallo,
die priester maakt wel een sacramentele fout als hij zegt 'ik ga gewoon het sacrament van het huwelijk geven'. Het zijn immers man en vrouw die elkaar het sacrament van het huwelijk toedienen op het moment dat zij uitspreken 'ik wil je man zijn, ik wil je vrouw zijn', niet de priester 'doet' het sacrament van het huwelijk. De priester staat er enkel als getuige vanuit de geloofsgemeenschap zoals er ook twee getuige vanuit de maatschappij aanwezig zijn..
Groetjes
de goede herder


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info