Nu Online
Momenteel zijn er 113 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Toon Tellegen - misboekje

  1-2-2011 12:11:01
Hey,

Is er iemand onder jullie die verhaaltjes gebruikt van Toon Tellegen in het misboekje? Welke en voor welk onderdeel van het misboekje?

Groetjes,
Laetitia

laetitia
24-9-2011
Meld misbruik



Reacties: 4 | Gelezen: 5577


Anika
9-4-2011
 Meld misbruik1-2-2011 12:29:33

ik zelf heb er niets van in mijn misboekje staan, maar ik heb wel een misboekje waar een verhaaltje van hem als eerste lezing werd gebruikt.

Eerste lezing: uit “Misschien wisten zij alles” – Toon Tellegen

groetjes




Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik2-2-2011 19:46:17

Wij hadden ook niks van hem gebruikt maar hij heeft wel héél mooie teksten!

Deze vind ik wel leuk als bezinning aan het einde van de viering:

Op een avond zaten de eekhoorn en de mier naast elkaar op de bovenste tak van de beuk. Het was warm en stil en zij keken naar de toppen van de bomen en naar de sterren. Zij hadden honing gegeten en gepraat over de zon, de oever van de rivier, brieven en vermoedens.
'Ik ga deze avond bewaren,' zei de mier. 'Vind je dat goed?'
De eekhoorn keek hem verbaasd aan.
De mier haalde een klein zwart doosje te voorschijn.
'Hier zit ook al de verjaardag van de lijster in,' zei hij.
'De verjaardag van de lijster?' vroeg de eekhoorn.
'Ja,' zei de mier en hij pakte die verjaardag uit het doosje. En zij aten weer zoete kastanjetaart met vlierbessenroom, en zij dansten weer terwijl de nachtegaal zong en het vuurvliegje aan- en uitging, en ze zagen de snavel van de lijster weer glimmen van plezier. Het was de mooiste verjaardag die zij zich konden herinneren.
De mier stopte hem weer in het doosje.
'Daar stop ik deze avond bij,' zei hij. 'Er zit al heel veel in.' Hij deed het doosje dicht, groette de eekhoorn en ging naar huis.

De eekhoorn bleef nog lang op de tak voor zijn deur zitten en dacht aan dat doosje. Hoe zou die avond daar nu in zitten? Zou hij niet verkreukelen of verbleken? Zou de smaak van honing er ook in zitten? En zou je hem er altijd weer in kunnen krijgen als je hem eruit haalde? Zou hij niet kunnen vallen en breken, of wegrollen? Wat zou er trouwens nog meer in dat doosje zitten? Avonturen die de mier alleen had beleefd? Ochtenden in het gras aan de oever van de rivier, als de golven glinsterden? Brieven van verre dieren? En zou het ooit vol zijn, zodat er niets meer bij kon? En zouden er ook andere doosjes bestaan, voor treurige dagen?
Zijn hoofd duizelde. Hij ging zijn huis in en stapte in bed.

De mier lag toen al lang te slapen, in zijn huis onder de struik. Het doosje lag boven zijn hoofd, op een plank. Maar hij had het niet stevig genoeg dicht gedaan. Midden in de nacht schoot het plotseling open en een oude verjaardag vloog met grote snelheid naar buiten, de kamer in. En plotseling danste de mier met de olifant, in het maanlicht, onder de linde.
'Maar ik slaap!' riep de mier.
'O dat geeft niets,' zei de olifant en hij zwierde met de mier in het rond. Hij zwaaide met zijn oren en zijn slurf en zei: 'Wat dansen wij goed, hè?' en 'O pardon' als hij op de tenen van de mier trapte. En hij zei, dat de mier ook best op zijn tenen mocht trappen.
De gloeiworm glom in de rozenstruik en de eekhoorn zat op de onderste tak van de linde en wuifde naar de mier.
Plotseling glipte de verjaardag het doosje weer in en even later werd de mier wakker.
Hij wreef zijn ogen uit en keek om zich heen. De maan scheen naar binnen en viel op het doosje op de plank. De mier stond op en duwde het deksel stevig dicht. Maar hij hield zijn oor nog wel even tegen het doosje en hoorde muziek en geritsel en gekabbel van golven. En hij dacht zelfs even dat hij de smaak van honing hoorde, maar hij wist niet zeker of dat wel kon. Hij fronste zijn voorhoofd en stapte weer in bed.

Uit het boek "Misschien wisten zij alles" van Toon Tellegen

Eentje die dikwijls als eerste lezing wordt gebruikt (één van de bekendste teksten):

Op een ochtend klopte de mier al vroeg op
de deur van de Eekhoorn.
'Gezellig',zei de eekhoorn
Maar daar kom ik niet voor zei de mier
Maar je hebt toch wel zin in wat stroop?
'nou ja.... een klein beetje dan'
Met zijn mond vol stroop vertelde de mier
waarvoor hij gekomen was.
We moeten elkaar een tijdje niet zien,'zei hij
Waarom niet? vroeg de eekhoorn verbaasd.
Hij vond het juist heel erg gezellig
als de mier zomaar voorbij kwam.
Hij had zijn mond vol pap en keek de mier
met grote ogen aan.
Om er achter te komen of we elkaar zullen missen.
Missen???
Ja missen, je weet toch wel wat dat is?
Nee,zei de eekhoorn
Missen is iets wat je voelt als iets er niet is
Wat voel je dan?
Ja daar gaat het nou juist om
Dan zullen we elkaar dus missen,
Zei de eekhoorn verdrietig.
Nee zei de mier,We kunnen elkaar ook vergeten.
Vergeten? JOU???? riep de eekhoorn.
Nou,zei de mier.Schreeuw maar niet zo hard
De eekhoorn legde zijn hoofd in zijn handen
Ik zal jou nooit vergeten,zei hij zacht
Nou ja,zei de mier Dat moeten we maar afwachten
Dag!!En heel plotseling stapte hij de deur uit
De eekhoorn begon hem onmiddelijk te missen
Mier,'riep hij,Ik mis je
Zijn stem kaatste heen en weer tussen de bomen
Dat kan nu nog niet.riep de mier
Ik ben nog niet eens weg
Maar het is toch zo,riep de eekhoorn
Wacht toch nog even,riep de mier uit de verte
De eekhoorn zuchte en besloot te wachten
Maar hij miste de mier steeds heviger
Soms dacht hij even aan de beukennotenmoes,
of aan de verjaardag van de tor die avond,
maar dan miste hij de mier weer.
S'middags hield hij het niet langer uit,
en ging hij naar buiten.
Maar hij had nog geen drie stappen gedaan,
of hij kwam de mier tegen.
Moe, bezweet,maar tevreden
Het klopt, zei de mier Ik mis jou ook
en ik ben je ook niet vergeten
Zie je wel,zei de eekhoorn
Ja.zei de mier.En met hun armen om elkaars
schouders,liepen ze naar de rivier om naar het
glinsteren van de golven te gaan kijken.







Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik2-2-2011 19:47:55

Nog eentje die best wel kan als bezinning:

De eekhoorn en de mier -Toon Tellegen

Tell003lang01_01_tpg "Ik moet op reis, eekhoorn", zei de mier op een ochtend.

Zij zaten op de tak voor de deur van de eekhoorn.

De eekhoorn was nog maar net wakker en geeuwde nog.

"En je moet niet vragen of het echt moet", zei de mier, "want het moet."


"Maar dat vraag ik helemaal niet", zei de eekhoorn.

"Nee, maar je stond wel op het punt om dat te vragen, wees maar eerlijk."

De eekhoorn zweeg.

"Het minste wat we kunnen doen", zei de mier, "is op een kalme manier afscheid nemen."

"Ja", zei de eekhoorn.

"Dus niet met gejammer en tranen en wat zal ik je missen en kom gauw terug en zo - daar heb ik toch zo"n hekel aan, eekhoorn, als je dat eens wist…"

De eekhoorn knikte.

"Als jij nou in de deuropening gaat staan…", zei de mier.

De eekhoorn ging in de deuropening staan.

De mier gaf hem een hand en zei: "Nou, eekhoorn, tot ziens dan."

"Dag mier", zei de eekhoorn. "Goede reis."

Maar de mier was niet tevreden over het afscheid en bleef staan.

"Die brok in je keel, eekhoorn", zei hij, "die hoorde ik wel!"

Ze probeerden het opnieuw en nu zei de mier dat hij een traan zag blinken in het oog van de eekhoorn en vond hij 'Goede reis' niet goed.

"Je vindt het erg, eekhoorn, je vindt het heel erg, ik zie het wel!"

De eekhoorn zweeg.

"Doe toch kalm!", riep de mier.

Ze probeerden het nog een keer met 'Beste reis', en een keer zonder woorden, zonder elkaar aan te kijken.
De eekhoorn deed zo kalm als hij nog nooit had gedaan. Maar de mier vond het niet goed.

"Zo kan ik niet op reis gaan", zei hij verongelijkt. "Terwijl het in feite moet. Echt moet!"

"Ja", zei de eekhoorn.

Daarna zwegen zij en zaten in het licht van de opkomende zon op de tak voor de deur van de eekhoorn. Het bos rook naar dennenhout en in de verte zong de lijster







laetitia
24-9-2011
 Meld misbruik3-2-2011 7:57:50

hey,

Bedankt voor jullie reacties! Inderdaad mooie teksten.

Groetjes


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info