Nu Online
Momenteel zijn er 103 gebruikers online, waarvan 1 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Kerkelijk huwelijk voor echtgescheidene

  25-1-2011 13:54:39
Hallo allemaal,

Mijn verloofde en ik huwen op 18 juni. Ik ben gescheiden, maar wil toch graag terug een kerkelijke dienst. Kan er iemand mij aan voorbeelden helpen, want op het net kan ik niet zo heel veel terugvinden.
Alvast bedankt!

Groetjes,
Kristel

Kristel
18-6-2011
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 1495


Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik25-1-2011 14:05:37

Hey Kristel,

Mijn broer had ook een viering ipv van een eucharistie, omdat zijn vrouw boeddhiste is en niet gedoopt...

Ik zal hem anders even vragen of hij de Word-versie van zijn viering nog ergens heeft staan. Als je me je mailadres bezorgt, kan ik het dan eventueel doorsturen. Hopelijk hebben ze het nog liggen...



Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik25-1-2011 14:13:32

Dag Kristel!

Ben je al eens in de kerk getrouwd? Dan is het niet zo evident om terug in de kerk te trouwen. Normaal kan dit enkel als je weduwe bent of als u huwelijk nietig wordt verklaard door de kerk.

Ik denk dat je best eens langsgaat bij de pastoor, die zal je dat wel uitleggen :)!



Kristel
18-6-2011
 Meld misbruik25-1-2011 16:07:00

Ik ben inderdaad de eerste keer voor de kerk getrouwd. Je kan inderdaad maar 1 keer voor de kerk trouwen, of je moest weduwe zijn of uw eerste kerkelijk huwelijk laten ontbinden, maar je kan wel meerdere keren in de kerk trouwen. Dan kan dat niet meer met een traditionele huwelijksviering, maar nog wel met een gebedsdienst.
Ik had reeds een poging gedaan een gebedsviering op papier te zetten, maar de priester vond het niet helemaal ok. Ik moet nog een aantal dingen wijzigen. Vandaar mijn vraag naar voorbeelden.
Alvast bedankt voor jullie reacties, Charlotte en Liselotte, en voorbeelden mogen gestuurd worden naar Ratje901@hotmail.com

Kristel



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik25-1-2011 20:47:19

Dat kan inderdaad door een dankviering of gebedsdienst. Dan wordt dit niet opgeschreven in de huwelijksregisters, maar heb je wel een viering die weinig verschilt van een andere viering. Het eucharistisch gebed (met drinken van wijn en hostie) is er dan niet bij...



frida
6-2-2010
 Meld misbruik26-1-2011 8:12:48

sorry hoor maar mijn man was al eens getrouwd voor de kerk wij hadden een dankviering met wijn en hostie er bij alleen het Ja woord hebben wij niet uitgesproken. Dat was het enige verschil.....


Frida



Daphne
13-8-2011
 Meld misbruik30-1-2011 12:01:43

Een eucharistie is een sacrament op zich...waar iedereen kan aan deelnemen. Een huwelijksliturgie is ook een sacrament op zich en dit kan niet door mensen die al eens getrouwd zijn (dus maw gezegd het JA-woord uitspreken).

Vandaar ook de opsplitsing tussen een woord-en gebedsdienst en een liturgie met eucharistie (maw met brood en wijn) voor mensen die pas voor de eerste keer trouwen.

Kan je het niet bespreken met de pastoor of deken en dat ze u een voorbeeld geven?



Nona
25-6-2011
 Meld misbruik4-2-2011 9:30:01

Mijn vriend is ook al eens eerder getrouwd. We kunnen het sacrament van het huwelijk dus niet krijgen, maar op zich vinden wij dat niet zo erg, we willen gewoon die belofte uitspreken, met of zonder zegen of inschrijving in het huwelijksregister. We moeten ook andere woorden gebruiken, zodat het niet lijkt op een echt huwelijk. Daarnaast moeten we ook vormelijk ervoor zorgen dat het niet lijkt op een trouw, dus geen suite, niet met mijn papa naar voor lopen... Vind ik toch wel heel jammer... Het voordeel is dan weer wel dat we aan niets gebonden zijn en de viering volledig vrij mogen invullen, dus dat opent dan weer perspectieven! We mogen echt creatief zijn en de viering heel persoonlijk invullen, dus ben nu ook op zoek naar aangepaste symbolen en teksten enzo. Een heel werk in ieder geval!



Carla
10-9-2011
 Meld misbruik18-2-2011 14:11:37

Nona,

Wij zitten in het zelfde schuitje. Ik ben ook eerder getrouwd geweest en dat kerkelijk huwelijk is niet ontbonden. Ik ben er achter gekomen dat dat nogal een hele lange weg is en dat je dan ook met je ex weer samen gesprekken over deze ontbinding moet aangaan. Het is alweer 7 jaar geleden en we hebben samen alweer een heel eigen leven. Dus het allemaal oprakelen daar heb ik helemaal geen behoefte aan (en mijn ex, zoals ik het kan inschatten, ook niet).

Wij zouden naast het burgelijk huwelijk ook een kerkdienst willen organiseren (eigenlijk met dezelfde insteek zoals jij omschrijft). Ik ben benieuwd of jullie al verder zijn met de voorbereidingen. Wij hebben begin maart een afspraak met onze pastoor om de mogelijkheden te bespreken. Wat wij zelf wel heel speciaal zouden vinden is inderdaad dat ik samen met mijn vader de kerk kom binnen lopen. Natuurlijk is het zo dat je 'niet meer meer wordt weggegeven', maar voor ons eigen gevoel is dat wel zo. Ik ben erg benieuwd hoe we het kunnen invullen.

Wat verder ook een optie is is: rent-a-priest. Zelf een keer meegemaakt, maar erg leuk opgezet. Waar je dus ook erg vrij bent in de wensen die je hebt.



Kristel
18-6-2011
 Meld misbruik12-3-2011 8:41:33

Mijn misboekje is ondertussen af en ben er heel tevreden over. Alleen vind ik het jammer dat diegene die mij persoonlijk ge-e-mailed heeft om hulp te vragen en mijn misboekje doorgemailed gekregen heeft, niet eens dankuwel kan zeggen.
Enfin, moesten er nog mensen geïnteresseerd zijn, het is volledig af, dus stuur me maar een mailtje naar Ratje901@hotmail.com, en wil het dan gerust met jullie delen.
Veel succes allemaal!!!

Kristel


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info