Nu Online
Momenteel zijn er 59 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

trouw wet-kerk

  21-11-2010 0:47:19
Hallo allemaal!

Persoonlijk ben ik nogal bezig met geloof en trouwen: dat doe je volgens mij dus nog altijd voor de kerk. Mijn omgeving schijnt het alleen niet met mij eens te zijn. De wettelijke trouw is hetgene dat uiteraard telt. Nu , net als vele mensen, wilden wij de wettelijke trouw op een andere dag houden dan de kerkelijke trouw (en het feest). Nu zat ik alleen met de volgende vraag:
welke trouw vier je dan in de toekomst? Als je bv. 25 jaar huwelijk viert: op welke dag is dat dan eigenlijk? Kan je dat gewoon kiezen of telt echt de officiele datum? We wilden de wettelijke trouw gewoon op mijn verjaardag doen, dat is een maand voor de kerkelijke trouw zou plaatsvinden dit is voor mij dus al een bijzondere dag... Ik zit hier eigenlijk wel een beetje mee. Als het echt zo een verschil zou maken, zou ik misschien toch alles liever op één dag plannen...

groetjes.

Sanne
11-8-2012
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1284


schapie
2-7-2011
 Meld misbruik21-11-2010 2:01:43

Beste Sanne,

Bij mijn weten is een huwelijksverjaardag vieren iets wat je met z'n tweeën doet, om samen nog eens terug te denken aan die ene dag, toen je voor elkaar koos.
Dat wil meteen ook zeggen, dat je met z'n tweeën bent om af te spreken welke dag je precies zal gaan onthouden!
Waarschijnlijk als je 50 jaar getrouwd bent en de burgemeester komt, dat hij dan wel de datum neemt van het burgerlijk huwelijk, aangezien dat voor de gemeente geregistreerd is. Maar dat zegt op zich niets over 'hoe het moet' - als jullie volgend jaar een fles champagne laten knallen op de "verkeerde" dag, zal er toch niemand naar omkijken?
Ik kan me voorstellen dat je de dag van de kerkelijke viering en het feest meer zal gaan onthouden als 'je trouwdag', en daarom lijkt het me logisch dat jullie die dag nemen als jubileumdatum. Maar als je echt wil dat de burgemeester op het "juiste moment" voor je deur staat, moet je misschien eerder kiezen voor de andere datum...

veel succes ermee!
Schapie



sarah
22-7-2011
 Meld misbruik21-11-2010 8:47:51

Hallo,

Wij trouwen ook op 2 verschillende dagen 20 juli voor de wet en 22 juli voor de kerk en ons feest is ook 22 juli. Wij zullen de datum van de kerk als huwelijksverjaardag nemen deze datum staat ook in onze ringen vermeld. Maar dat is natuurlijk ieder zijn keuze. Ik vind de trouw voor de kerk ook specialer dan voor de wet voor ons dan toch want die dag draag ik mijn trouwkleed en mijn toekomstige zijn trouwkostum en is ons feest enzo. Maar zoals ik al eerder zei ieder zijn keuze en doen waar je je goed bij voelt.

Groetjes



Roxanne
25-6-2011
 Meld misbruik21-11-2010 13:02:06


Hey
bij ons alles op één dag plannen was te druk! dus wij trouwen ook op twee verschillende dagen.
voor de kerk trouwen we op 25/6/2011en dit is onze dag! ons burgelijk huwelijk staat zelfs nog niet vast !
Mijn vriend vindt voor het gemeentehuis trouwen niets, volgens hem is dit gewoon papierwerk...




Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik21-11-2010 13:49:15

Wat schapie zegt is waar, als je jouw jubileum viert zal de schepen van de burgelijke stand langskomen op de 'officiële' datum. Maar ja... Dat is niet belangrijk, hé! Dat zal trouwens ergens midden in de week zijn...
Ik hecht ook meer belang aan de kerk dan aan de wet. De wet is een kwartiertje en weer buiten: wat wetteksten aframmelen, ja zeggen, tekenen en that's it. In de kerk spreek je jouw geloften uit, wat voor mij belangrijker is dan die 'ja'.



Sanne
11-8-2012
 Meld misbruik21-11-2010 13:56:50

Ik ben echt blij met deze respons :-) het is echt goed om te weten dat ik toch niet de enige ben die de trouw voor de kerk als meest bijzonder beschouwt en idd. de trouw voor de gemeente zou ergens in de week vallen: normaal (zoals we het nu een beetje voor ogen hebben op een donderdag). We zijn enorm vroeg met organiseren maar ja: als je in het onderwijs staat en je wil dus perse een zaterdag in de grote vakantie, dan moet je denk ik al snel zijn... :-)



Melodie
4-6-2011
 Meld misbruik22-11-2010 11:13:30

Hallo Sanne,
 
wij trouwen ook op 2 aparte data. Op zaterdag 7 mei voor de wet en op zaterdag 4 juni voor de kerk. Wij hadden eerst 7 mei vastgelegd gezien veel zalen goedkoper bij ons in de buurt zijn in die periode (juni is hoogseizoen). Gezien we nu met een zaal werken die deze tariefverhoging niet doet, hebben we de datum voor de kerk naar juni verschoven (meer kans op mooi weer). Ik denk dat we de datum voor de wet wel met ons tweetjes in de toekomst zullen vieren, maar onze 'officiële' datum zal toch 4 juni zijn. Dat is dan ook de datum waarop je met je hele familie en al je vrienden uitbundig hebt kunnen vieren. Dat zal ook de dag zijn waarop ik steeds aan mijn prinsessenkleedje zal terugdenken ;-)



Leontine
3-6-2011
 Meld misbruik24-11-2010 8:58:07

Op welke datum je het viert, kan je natuurlijk helemaal zelf beslissen. Je moet enkel in de gaten houden dat als je ooit eens voor officiële gelegenheden je trouwdatum moet opgeven, je dan wel je wettelijke datum neemt (meestal is het voor de heren al moeilijk genoeg om de gevierde trouwdag te onthouden, laat staan ook nog een officiële ;-D).



lizzy
20-5-2011
 Meld misbruik26-11-2010 9:42:58

Hoi hoi,

Wij hebben hier inderdaad ook mee gezeten i.v.m de drukte op 1 dag maar ik kon niet over het feit heen komen dat ik dan al getrouwd zou zijn als ik het gemeentehuis eerder zou doen. En ook precies wat jij zegt, wat houd je dan aan als trouwdatum? Dus wij gaan alles gewoon op 1 dag doen en in de planning die er nu uitgekomen is valt de drukte eigenlijk best wel mee. Veel succes met de beslissing!

Groetjes Lizzy



Odile
7-5-2011
 Meld misbruik20-12-2010 11:14:32

Hoi Sanne,
Wij trouwen ook op 2 dagen: 6 mei voor de wet en de 7e voor de kerk. Voor ons is het kerkelijk huwelijk het belangrijkste, die datum zal ook in onze ringen gegraveerd worden.
Bij ons is het niet anders mogelijk dan op 2 dagen te trouwen omdat het anders te vermoeiend zal zijn voor mij (heb een beetje een erg slechte gezondheid). Maar zoals gezegd: 7 mei is voor ons de dag dat we écht trouwen, 6 mei is een formaliteit waar we niet onderuit kunnen.



Sanne
11-8-2012
 Meld misbruik25-12-2010 23:59:08

Bedankt voor alle reacties en Odile: ik hoop echt dat je een leuke dag hebt en dat je je dan echt goed voelt, ondanks de probleempjes met de gezondheid.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info