Nu Online
Momenteel zijn er 49 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

op zoek naar een mooi evangelie

  24-5-2007 20:04:04
Hallo,

Wij zijn bezig met het maken van ons misboekje en zijn nog op zoek naar een mooi evangelie in hedendaagse taal. Welke evangelies gebruiken jullie? Kan er iemand ons misschien een aantal toffe voorbeelden per e-mail bezorgen? Ons e-mail adres: wvandenbril@hotmail.com
Alvast heel erg bedankt!

Wim
20/10/2007

Wim
20-10-2007
Meld misbruik



Reacties: 8 | Gelezen: 3187


lies
5-5-2007
 Meld misbruik24-5-2007 21:28:58

Hey Wim,

wij wilden ook een mooie, moderne evangelietekst. Wij kozen volgende tekst:

Volgens Mattheus 6, 25-34

'Eens stond Jezus met zijn vrienden te kijken naar het zonovergoten land, naar de mooie bloemen op het veld, naar de blauwe lucht. Heel spontaan zei Hij toen :"Kijk toch naar de vogels in de lucht, ze piekeren zich niet dood zoals de mensen die onophoudelijk hun hersenen pijnigen en zich steeds zorgen maken over hun bestaan. En toch zorgt de Vader voor die vogels. Waarom zou Hij dit niet doen voor jullie?
Kijk eens naar de lelies op het veld, ze werken zich niet kapot zoals vele mensen en toch is er geen enkele heer of dame die er zo mooi uitziet als één van hen.
Daarom zeg ik je: jullie Vader in de hemel weet wat jullie nodig hebben. Hou veel van elkaar en leer genieten van al dat mooie rondom jullie.'


Hopelijk zijn jullie hier iets mee!!



Griet
23-6-2007
 Meld misbruik24-5-2007 21:33:21

Dit kozen wij ...

EVANGELIE (Mattheüs 19, 4-7)

Priester :
Jezus was met zijn vrienden op wandel langs de stroom. Hij wilde alleen zijn, maar de mensen bleven Hem volgen, overal waar Hij ging. Voortdurend stelden ze hem vragen, zo ook over het huwelijk. Hij luisterde aandachtig en sprak dan: ‘De Schepper van hemel en aarde, zon en maan, bloemen en vogels, dieren en mensen, heeft de man en vrouw aan elkaar gegeven, zodat zij op een bepaalde dag hun ouders verlaten om zich aan elkaar te binden en één te worden. Ze zijn niet langer twee, maar één. De man zal zich hechten aan de vrouw die hij lief heeft en de band der liefde zal door geen mens verbroken worden.’ Zo sprak Jezus en Zijn woorden maakten de mensen stil…



Ilse
17-8-2007
 Meld misbruik24-5-2007 22:00:53

Hoi,
Gewoon voor de grap eens doorlezen tot Mt 19, 10: "Zijn leerlingen zeiden Hem: Als het zo is tussen man en vrouw, is het beter om niet te trouwen!". Niet om voor te lezen in de viering, maar we zijn meteen allemaal gewaarschuwd hé... (knipoog)
Ilse



Marjan
2-6-2007
 Meld misbruik25-5-2007 8:57:48

Wij hebben dit gebruikt in onze viering:

Een verhaal over heel veel liefde (Lc 10,25-37)
Er kwam een wetgeleerde naar Hem toe die Hem op de proef stelde met de vraag: "Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen?"
"Wat staat er in de wet?" vroeg Jezus hem.
"Gij moet de Heer, uw God, beminnen met geheel uw hart en geheel uw ziel, met al uw krachten en geheel uw verstand. En ge moet uw naaste beminnen gelijk uzelf."
Jezus sprak: "Dat is een goed antwoord. Houd u daaraan, en gij zult leven." Maar de man wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: "Maar wie is mijn naaste?" Jezus antwoordde als volgt: "Er was eens een man die van Jeruzalem naar Jericho reisde, en door rovers werd overvallen. Ze schudden hem uit, sloegen erop los en lieten hem halfdood liggen. Toevallig reisde er een priester langs die weg, maar toen hij de man zag liggen, ging hij met een boog om hem heen.
Een leviet die langskwam deed hetzelfde, en liep eveneens in een boog langs hem
heen. Een Samaritaan, die op reis was, kwam daar ook langs. Toen hij de man zag
liggen kreeg hij medelijden. Hij ging naar hem toe, zuiverde zijn wonden met
olie en wijn en verbond ze. Toen zette hij hem op zijn eigen rijdier en
vervoerde hem naar een herberg, waar hij hem verzorgde. De volgende dag nam hij twee zilverstukken, gaf die aan de herbergier en droeg hem op: "Zorg voor hem
en mocht u nog bijkomende kosten maken, dan zal ik u die betalen bij mijn
terugkeer."
En Jezus besloot: "Wat denkt u? Wie van die drie is de naaste geweest van de
man die in handen viel van de rovers?"
"Dat was degene die zich het lot van de gewonde aantrok," antwoordde de
wetgeleerde.
En Jezus sprak: "Ga dan, en doe zoals hij."



Veerle

 Meld misbruik25-5-2007 13:17:11

Dag Wim,

ik moet thuis eens nakijken welk evangelie wij hebben (Matteus, maar weet de tekst niet van buiten).
Ik had een mooie moderne versie gevonden, maar onze pastoor wil dat we de originele tekst nemen. Ik vind dat soms wat "zwaar", maar hij zegt dat wat in het evangelie staat, het woord is van God en zo moet in de mis gelezen worden...
Vraag misschien aan jullie pastoor wat mag? Ik wist het ook niet, waarschijnlijk hangt het van pastoor tot pastoor af...

Groetjes,

Veerle
http://dedolfijntjes.bruiloftsite.nl



Selma
8-9-2007
 Meld misbruik25-5-2007 19:34:49

op www.willibrordbijbel.nl staat ook de nieuwe bijbelvertaling. Dat is de meest moderne. Maar ik moet zeggen dat ik de willibrord vertaling de mooiste vind. De nieuwe is te "gewoon"". Het verheven, speciale is ervanaf zeg maar. Je kunt bij zoek een woord intikken en dan krijg je alle bijbelteksten waar dat woord instaat. Dan zie je geen tekst over het hoofd!

Succes!



Veroniek

 Meld misbruik27-5-2007 10:30:13

Hoi

Wij moesten van onze priester een echte tekst uit de bijbel nemen (dus geen bewerkte versie, zoals je héél vaak tegenkomt!) En dit is het geworden:

Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Johannes 15, 12-17 (Onderlinge Liefde)

Mijn opdracht aan jullie is: heb elkaar lief zoals ik jullie heb liefgehad.
Je liefde voor je vrienden kan niet groter zijn dan wanneer je je leven voor hen geeft.
En jullie zijn mijn vrienden, als je doet wat ik je opdraag.
Ik noem jullie niet langer knechten, want een knecht weet niet wat zijn heer doet. Nee, ik noem jullie vrienden, omdat ik jullie alles heb bekendgemaakt wat ik van mijn Vader gehoord heb.
Jullie hebben mij niet uitgekozen, maar ik heb jullie uitgekozen. En ik heb jullie eropuit gestuurd om vrucht te dragen en om jullie vrucht blijvend te laten zijn. En de Vader zal jullie alles geven wat je hem met een beroep op mij vraagt.
Dit is mijn opdracht aan jullie: heb elkaar lief.

Groetjes
Veroniek
20 07 2007



Mieke
22-9-2007
 Meld misbruik1-6-2007 15:34:37

Hoi, wij hebben het volgende:

Mattëus 25, 34 – 40

Kom en wees mijn deelgenoot van mij leven, want je hebt mij ontmoet en bemind in alles en allen.
Ik was in nood en jij had tijd om mij te onthalen in het drukste van je werk.
Ik benadeelde je en jij vergaf me en hield geen wrok in je hart.
Ik was ziek en jij luisterde naar mij met je bloemen en je warme lach.
Ik stond alleen, maar jij stond op en kwam tot mij als een echte vriend.
Ik werd geminacht en jij bleef me liefhebben, mijn persoon zoals ik was.
Toen dwaalde ik af en jij kwam mij vinden
Met je mooie liefde van elke dag.
Kom en wees mijn deelgenoot van mijn leven
Want jij hebt mij ontmoet en bemind in alles en allen.

Mieke


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info