TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Selma
8-9-2007
|
13-3-2007 15:19:58
Naar mijn weten is dit alleen een probleem als hij al eens voor de kerk getrouwd is. Dan moet hij permissie vragen aan de Paus geloof ik.
|
|
Tine
14-7-2007
|
13-3-2007 15:21:36
Evelien, als je aanstaande enkel burgerlijk getrouwd was, is er geen enkel probleem om kerkelijk te huwen, moest hij ook kerkelijk getrouwd zijn geweest, dan was het iets anders, want je kan maar één keer voor de kerk trouwen, tenzij je je kerkelijk huwelijk laat ongeldig verklaren (wat enkel in bepaalde gevallen kan, Helmut Lotti deed dat indertijd van zn eerste vrouw, er is daar toen een hele heisa rond geweest). Wettelijk is er geen probleem, je kan als het ware tien keer voor de wet trouwen. Vermeld t gewoon bij de pastoor, maar kzou er niet teveel rond vertellen, want wij waren eens op een tweede huwelijk (de vrouw was reeds eerder getrouwd) en de pastoor heeft daar heel de mis op gehamerd, wat ik totaal ongepast vond, dus zeg het gewoon, maar maak er niet meer van dan nodig... Succes! Tine 160507 - 140707
|
|
An
9-8-2008
|
13-3-2007 15:22:59
De paus?? Dat denk ik niet, maar dan moet je de priester overtuigen dat het vorige kerkelijk huwelijk niet geldig was omdat ...
|
|
Veroniek
|
13-3-2007 16:25:58
Hoi
Je moet je inderdaad geen zorgen maken als het enkel een burgerlijk huwelijk was!
Het is idd als je kerkelijk gehuwd bent dat je geen 2de keer voor de kerk kan huwen, tenzij in uitzonderlijke gevallen.
Wij gaan morgenavond bij onze pastoor op eerste gesprek, ben eens benieuwd wat er zal gezegd worden... Aan wat we ons mogen verwachten. Zou dit trouwens lang duren?
Groetjes Veroniek 20 07 2007
|
|
Véronique
16-6-2007
|
13-3-2007 16:38:11
Halle Evelien,
Je moet je echt geen zorgen maken, wanneer je vriend enkel voor de wet getrouwd is kan hij zonder problemen voor de kerk trouwen.
@Veroniek Bij ons heeft ons gesprek bij de pastoor 45minuutjes geduurd, wij hadden er 2uur voor uitgetrokken omdat wij van iedereen hadden gehoord dat het toch wel veel tijd in beslag nam. Wij hebben ook ineens onze ondertrouw gedaan. De pastoor heeft ons gevraagd waarom we voor de kerk willen trouwen, welke waarden en normen we belangrijk vinden, wat voor viering we willen hebben (wij hebben voor een woorddienst gekozen), hij wou het ook over het misboekje hebben, ... Bij ons is het heel goed meegevallen, we hebben een hele moderne priester, ben daar echt blij om. Ik heb wel gehoord dat je in sommige parochies een voorhuwelijkse vorming moet volgen, maar dit moeten wij niet doen. Ik had op dat moment ook al ineens ons misboekje meegenomen en dat heeft de pastoor ook nagelezen, hij vond het perfect.
Nog veel plezier bij het voorbereiden. Groetjes, Véro 16/6/2007
|
|
Elke
29-6-2007
|
14-3-2007 9:09:36
Dag Evelien,
Ik denk ook niet dat het kwaad kan als je vriend enkel voor de wet getrouwd was. Even vermelden, wij trouwen ook op 29 juni, zowel voor de wet als voor de kerk :-) Groetjes
|
|
Stephanie
21-4-2007
|
15-3-2007 12:36:10
hallo, zoals reeds eerder gezegd is het inderdaad geen probleem als je vriend al een trouwde voor de wet, kerkelijk kan je idd maar 1keer. bij de pastoor gaan valt echt goed mee, allé bij ons toch, we hebben ook een moderne pastoor en moesten daar eten. we hebben daar van 19u tot 24u gezeten en was best gezellig :):) we hebben de mogelijkheid om zo'n voorhuwelijkse vorming te volgen, maar dit is niet verplicht.
groetjes, en succes bij meneer pastoor hé, het zal allemaal wel best meevallen! Stephanie
|
|
Evy
1-9-2007
|
16-3-2007 15:06:19
Hallo Evelien, Inderdaad helemaal geen probleem, zie onderstaande. Een eerder gesloten burgerlijk huwelijk dat met een officiële scheiding is geëindigd is geen belemmering om een volgend huwelijk in een rooms-katholieke kerk te laten sluiten. Als er al een eerder kerkelijk huwelijk heeft plaatsgevonden in een rooms-katholieke kerk, ligt de zaak veel moeilijker want een officiële echtscheiding maakt niet het kerkelijk huwelijk ongedaan. Het is mogelijk dat een eerder gesloten kerkelijk huwelijk officieel wordt ontbonden maar dat is een tamelijk ingewikkelde zaak die nogal wat tijd kan kosten. groetjes, evy
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires