Nu Online
Momenteel zijn er 147 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Tweede Kerkelijk huwelijk

  14-10-2015 12:38:15
Na 10 jaar samen te zijn gaan wij volgend jaar trouwen, samen met onze 2 kinderen.
Mijn verloofde zei me dat hij het heel jammer vond dat we niet voor de Kerk meer kunnen trouwen. Hij bedoelde hiermee niet een dankmis of via een ceremonie met rent a priest of dergelijke (met alle respect voor alle anderen die dit wel doen natuurlijk).
Toen haalde een collega van me aan dat hij zijn eerste huwelijk misschien kon nietig laten verklaren voor de Kerkelijke rechtbank. Na wat opzoekingen gedaan te hebben en gesprekken met een deken en pastoor gingen we er voor. Zijn eerste huwelijk had een jaar geduurd, er was ontrouw in te pas gekomen en er waren geen kinderen.
De procedure loopt nu al een half jaar en we zijn gekomen tot het onder eed afleggen van een verklaring van mijn verloofde.
Heeft iemand anders van jullie ervaring met deze procedure?
Op het bisdom zeiden ze dat we eigenlijk weinig hadden (jah, er zijn geen schriftelijke bewijzen) maar ze gingen er werk van maken en de getuigen oproepen. Eén van de getuigen die we opgegeven hadden wil het nu plots niet meer doen want volgens haar zou de ex onttrokken worden van het Katholieke geloof (en wat voor gevolgen zou dat hebben voor haar kinderen ed). Wij willen hier niemand mee kwetsen of niemand 'schuldig' laten verklaren. Tegen ons was gezegd dat de ex er ook baat bij heeft want dat ook zij opnieuw voor de Kerk zou kunnen trouwen.
We werden op de hoogte gebracht van de mogelijkheid en willen alle banden gewoon breken. We hebben geen contact met de ex, leven en laten leven!
Maar nu zit ik sinds gisteren bijna non stop te huilen (gisteren werden we via de Kerk op de hoogte gebracht dat de getuige het niet meer wil doen - zonder ons effe daarvan op de hoogte te brengen ofzo en terwijl we ze 2 dagen geleden nog gezien hadden). Enorm egoïstisch van me misschien. Vooral ook omdat ik mij compleet afzijdig moet houden van die ganse procedure. Het is iets dat gebeurd is voor mijn tijd, ik heb er geen vat op, kan met niets helpen.
Vinden jullie dat ik overdrijf? Die getuige zei me gisteren iets à la, al die last voor een onozel handtekeningske in één of andere boek. Dat deed pijn. We hadden van in het begin gezegd we trouwen tegoei voor de kerk of doen het niet. Ik ben nu gewoon heel verdrietig omdat niet de rechters maar iemand anders beslist dat we het niet mogen doen. Iets banaals voor die persoon "want iedereen gaat tegenwoordig toch vreemd en je weet dat je niet voor de tweede keer kan trouwen voor de kerk en dit is veel te verregaand" maar het was iets veel betekenend voor ons en voor onze kinderen geweest. Ik heb respect voor de beslissing om niet te willen getuigen maar het is een droom die stukgeprikt is. Effe op een ander moment laten weten dat ze er dan toch niet zo goed bij voelde zou op zijn plaats geweest zijn. Een huwelijk moet een leuk gebeuren zijn en zeker niet de oorzaak van ruzie of oude wonden openmaken. Het is gewoon zo jammer... Op het ene moment zit ik bij de kapper mijn kapsel te bespreken, 3 uur dit. Mijn zoontje van 2 zei dat ik niet verdrietig moest zijn, hij zou met mij trouwen en dan is mama opnieuw blij :-)
Ik heb nu zin om heel die procedure te laten vallen. Het hoeft effe voor mij niet meer. Natuurlijk zouden we andere getuigen kunnen opgeven maar we wilden er niet te veel mensen mee lastig vallen.




Sofie
11-6-2016
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 2118


Sophie
21-11-2020
 Meld misbruik14-10-2015 13:26:51

Goh, het klinkt toch alsof je er wel héél erg mee zit.
Om dan al dat werk te laten vallen omdat "je er geen mensen mee wil lastig vallen"...
Als het zo belangrijk voor je is, vraag nog eens rond of iemand anders jullie wil helpen en vraag een nieuwe afspraak met de pastoor om alles nog eens te bespreken.
Laat goed merken hoe diep je ermee zit, misschien kunnen ze nog wel wat hulp bieden om het doel te bereiken.
Daarnaast, hoe denkt de ex er eigenlijk over? Misschien koestert zij geen wrok en zou ze wel willen helpen.

Aan de andere kant, moet je voor jezelf eens bekijken waarom dit kerkelijk huwelijk zo belangrijk is voor jou. Voor de droom die je in je hoofd hebt of vanuit je geloof? In geval van het eerste, zou je misschien voor jezelf en je omgeving toch een andere optie kunnen overwegen. Dan verloopt het misschien ook allemaal iets vrediger voor jou en kan je meer genieten :)

Succes!



INFINITY.be (DJ Peter)

 Meld misbruik14-10-2015 14:43:01

We leven in een seculiere samenleving. Vooral het burgerlijk huwelijk heeft veel praktische invloed voor jullie leven. Er is een juridische verbintenis met elkaar, impact op vermogen, op nalatenschap enzovoort. De notaris geeft hier natuurlijk best raad.

Jullie wonen samen en hebben kinderen! Je keuze om al dan niet te trouwen op basis van het niet mogelijk zijn van een specifieke religieuze dimensie lijkt me zeer emotioneel. Denk hierover toch goed na. De voornemens en vertrouwensbelofte tegenover elkaar als mens is toch het allerbelangrijkste?

Voor die "procedure" bij de georganiseerde religie steken ze vast in oude dogma's. In de burgerlijke rechtspraak is bij scheiding de schuldvraag al lang niet meer van toepassing. Houdt die kwestie jullie niet tegen om het verleden een plaats te geven?




Alena
11-6-2016
 Meld misbruik14-10-2015 15:58:56

Effe verduidelijken dat we wel burgerlijk zullen trouwen maar geen ceremonie of dankmis zullen doen dan.
Ik had nooit verwacht dat dit zo'n emotionele weg kon opgaan. Wij willen niemand kwaad aandoen maar nu worden oude wonden weer opengereten. Sommige reacties van die getuige deden gisteren echt pijn. Ik voel me een enorm egoïstisch wicht die iets in gang had gestoken om de ex onrecht te kunnen aandoen. Niets is minder waar. Eigenlijk gek eh dat wij dit wel belangrijk vinden want volgens de cijfers zijn er zo weinig trouwers voor de Kerk.
Met de ex hebben wij geen contact meer, iedere heeft zijn eigen leven opgebouwd, leven en laten leven. Ik heb al gedacht om met haar te gaan praten hierover maar volgens mijn vriend zou zij niet bereid zijn om zelf te getuigen maar zou ze ons eerder dwars zitten.
En nu vraag ik me maar af of dit het allemaal waard is. We dachten dit op te starten zonder anderen leed aan te doen maar nu blijkt dat het geen sinecure is wat wij aan de getuigen vragen.
En ja, iedereen die voor een tweede keer trouwt weet dat je in principe niet nog een keer voor de Kerk kunt huwen. Maar men heeft ons over de mogelijkheid verteld en ons hoop gegeven en nu van het ene moment op het andere valt die droom in duigen. Ik vind het ook voor onze kinderen zo ongelooflijk jammer. Ze gaan naar een katholieke school, mijn dochter is zo bezig met de trouw en fantaseert dan.
Ik heb gewoon tijd nodig nu om de reactie van de getuige te verwerken denk ik. We zullen wel andere personen bereid vinden denk ik maar durf het na deze reactie al bijna niet meer te vragen. Het huwelijk is iets tussen ons tweetjes en voor ons gezin. Dan is het jammer dat zulk persoon mijn huwelijk in vraag durft te stellen dan want zo komt dit nu effe over voor mij.



INFINITY.be (DJ Peter)

 Meld misbruik14-10-2015 16:26:41

Vermoedelijk stellen ze alleen maar dat religieus purisme in vraag. Het gaat eerder over het idee, niet over jou/jullie persoon. Hopelijk kun je dit plaatsen. Choose your battles wisely. Succes.



Sophie
21-11-2020
 Meld misbruik14-10-2015 16:57:30

Ik denk dat je een strijd aangaat die niet alleen moeilijk is voor jou, maar ook voor je omgeving.
Ik zie hierin niet echt een positief einde maar eerdere een bittere nasmaak die er zal zijn na jullie feest...

Ik zou misschien toch de optie van Rent-A-Priest overwegen. Dit zijn oud- of expastoors die door dit soort zaken een eigen vereniging hebben gestart. Je kan ze dus ook echt vragen om een traditionele "mis" te verzorgen. Kies dan een mooie locatie en geniet ervan. Als de ceremonie echt is voor jullie, is het ook echt voor God.

Ik heb alleen het gevoel dat het geloof niet echt in het middelpunt staat van jouw probleem. Laat deze problemen en de heisa die het kan veroorzaken dan ook geen herinnering worden die de herinnering aan jullie huwelijksfeest kan vertroebelen.






Alena
11-6-2016
 Meld misbruik14-10-2015 17:05:58

Nee inderdaad want nu zijn er al vragen gesteld in onze hoofden die wij niet zouden gesteld hebben voor deze gebeurtenis.



Sophie
21-11-2020
 Meld misbruik14-10-2015 17:14:12

Ik ben een beetje in de war.. Alena en Sofie zijn dezelfde persoon? ^^

Heb je al eens wat opgezocht over Rent-A-Priest? Ze zijn overduidelijk geworteld in de rooms-katholieke traditie. Zij kunnen je een viering geven waar niemand een verschil tussen zou kunnen merken, zelfs niet jullie dochtertje ;) Zij kennen zelfs plaatsen waar je hen viering in een authentieke kapel kan laten doorgaan :) . Ik ben er zeker van dat zij jou de juiste ervaring kunnen bieden :)

En nog belangrijker, dat je met een goed gevoel aan de ceremonie kan beginnen.

http://rentapriest.be/



tine
14-8-2010
 Meld misbruik14-10-2015 22:05:09

is het toch geen optie om toch voor de kerk te trouwen, maar zonder eucharistie? mijn man en ik zijn zo getrouwd, met een diaken (beide van ons wel nog nooit getrouwd geweest), zonder eucharistie, maar verder echt wel een mis hoor. ons jongste zoontje werd ook gelijktijdig gedoopt. de ringen werden gezegend ed...dus misschien zo een optie?



Sophie
21-11-2020
 Meld misbruik15-10-2015 7:18:49

Als je al eerder getrouwd bent, krijg je dan wel geen vraag of de één de ander neemt als echtgenoot.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info