Nu Online
Momenteel zijn er 50 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Frustratie alom: geen eucharistie tijdens huwelijksviering !!

  24-5-2014 17:12:01
Dag iedereen
Ruim een jaar geleden hebben wij ons kerkelijk huwelijk aangevraagd.
We kregen toen te horen dat we geen eucharistie krijgen omdat we niet elke week in de kerk zijn...
Vorige week hebben wij dit aangekaart bij de diaken die ons gaan huwen. We zeiden dat er toen we ons huwelijk aanvroegen geen discussie mogelijk was en de diaken betreurden dit. Hij wou van ons wel een aantal argumenten horen waarom we wel een eucharistie wilden. Die konden wij als koppel vlot uit onze mouw schudden en de diaken gaf eerlijk toe dat we gelijk hadden!
Hij ging dit aanbrengen en we zouden per e-mail antwoord krijgen.
Vandaag ontvingen wij een e-mail:
De eucharistie kan je best vergeten want ondertussen zijn de taken en de vakanties besproken...

Er is dus geen discussie mogelijk ondanks dat wij volle pot betalen voor een huwelijksviering ontvangt er niemand bij ons een eucharistie en mogen wij als koppel ook niet aan de wijn drinken of dergelijke...
Ik spreek uit onze beide namen en kan wel melden dat het erg frustrerend is!
Ook de families zijn hier niet over te spreken maar we staan met de rug tegen de muur... Ik vraag mij af wat onze Lieve Heer hiervan zou vinden?!

Keke
5-7-2014
Meld misbruik



Reacties: 7 | Gelezen: 1764


majona
30-5-2015
 Meld misbruik24-5-2014 18:56:38

Amai zo erg!

Naar wie ging die diaken dat dan doorgeven? Bestaat er zo niemand in een federatie of een provincie die hoger staat waar je nogmaals kan proberen?


Als het bij mij zou gebeuren... dan zou ik al niet meer voor die kerk willen trouwen en op zoek gaan naar een andere kerk, kapel of zelfs een unieke locatie zoeken om dan te huwen met Rent a priest!

btw, mag ik vragen waar dit is gebeurd?


groetjes!




Katrien
19-1-2018
 Meld misbruik24-5-2014 20:10:25

Dat is wel echt raar!

Je parochie is katholieker of de paus zeker?
Ik ga zeker niet elke week naar de mis, zelf niet op hoogdagen, en mijn priester heeft me zelf die vraag niet gesteld.
Wij krijgen een gewone huwelijksmis en hij moet maar zorgen dat het niet te lang duurt!
In welke regio/dorp gebeurd dit?
Groetjes en succes



Ilse
7-6-2014
 Meld misbruik24-5-2014 20:56:59

Kan je niet proberen of het in een naburige gemeente wel kan? Als je nog van kerk kan veranderen.



Lore
25-4-2015
 Meld misbruik25-5-2014 11:59:52

Als ik me niet vergis, mag een diaken geen eucharistieviering doen zonder een priester. Wij hebben ook een diaken gecontacteerd en die zei direct dat het zonder eucharistieviering zou zijn..



Peter

 Meld misbruik25-5-2014 16:11:26

Tijdens de zomermaanden zijn steeds meer ceremonies in de tuin (of orangerie) van de feestlocaties. Dat zijn vaak burgerlijke of humanistische plechtigheden. Er zijn ook ruimdenkende priesters die rondtrekken en een mooie aangepaste dienst verzorgen. Maar de keuze zal wel nog vernauwen.

Je post wijst erop dat je toch wel belang hecht aan de inhoud. Jammer dat de priester in kwestie dit zo negatief benadert. Helaas ken ik er weinig van om te oordelen wat ze mogen en niet mogen. Maar de nieuwe paus die zou toch een nieuwe wind blazen en het met de pilaarbijterij niet zo nauw nemen?



Saar
7-9-2013
 Meld misbruik25-5-2014 23:43:43

Ik zou dit eigenlijk doorspelen aan het bisdom, want zoiets kan echt niet door de beugel! Mss geraak je via die weg een stapje verder?



Keke
5-7-2014
 Meld misbruik30-5-2014 18:41:57

Dames en heren, groot nieuws.

Onze ouders hebben contact genomen met de deken en we hebben 'gewonnen'. Met het nodige commentaar en vooral de lastige telefoons... De diaken heeft mij erg boos gebeld, hij trekt zich er niets meer van aan en ik moet het maar met de pastoor regelen.
Ik heb de pastoor trouwens een aantal dagen ons misboekje gestuurd en ik heb hem vandaag vriendelijk gebeld of hij dit wou nakijken, daar ik er nog veel werk aan heb met lintjes. Hij zei (best onvriendelijk): "Ik zal wel eens kijken wanneer ik tijd heb om hier eens aan te werken..."
Nu gaan ze ons zo 'pesten' door ons het misboekje super laat terug te sturen...
Dit zijn dan volgelingen van Jezus... Ik stel me hier toch vragen bij!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info