Nu Online
Momenteel zijn er 38 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijksinzegening of eucharistische viering?

  3-3-2014 20:25:05
Hallo allemaal,
Ik merk op dat sommigen kiezen voor een huwelijksinzegening i.p.v. een viering met eucharistie. Is het een bewuste keuze om het eucharistisch gebeuren weg te laten of is het uit noodzaak? Groetjes!





Mieke

Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1417


Lieve

 Meld misbruik3-3-2014 21:06:25

Wij doen het zonder eucharistie. Ventje wou het liever wat korter houden en eigenlijk heeft het totaal niks met het huwelijk te maken; volgens onze pastoor hebben ze dat er gewoon maar aangeplakt. En voor mij hoefde het dus ook niet. Terug naar de essentie.



Katrien
10-10-2015
 Meld misbruik3-3-2014 23:25:34

Wij hebben bewust gekozen om wel met eucharistieviering te doen, gewoon omdat dat deel gewoon hoort bij een mis.. Ookal is dat niet direct gelinkt aan het huwelijk, hebben wij het gedaan wat uit respect voor het "kerkelijke".. Vele familieleden zijn karholiek en zullen zeker de hostie gaan halen, dermee..



Caroline
14-6-2014
 Meld misbruik4-3-2014 6:15:05

Bij ons heeft de diaken gevraagd of er nog veel mensen waren die hier belang aan hechte in onze familie. En dit denken wij van niet dus dit deeltje blijft bij ons ook weg. En volgens de diaken is dit allemaal veel te veel bla bla en vallen de mensen in't "slaap"

Succes met u beslissing
Liefs caroline



Lieve

 Meld misbruik4-3-2014 10:02:26

Ieder doet zijn gedacht daar mee natuurlijk, maar een hostie halen kan iedere dag in mijn ogen. Ik ben ook nogal katholiek opgevoed en moest elke zondag en elke kerkelijke feestdag naar de kerk. Maar dat zwakt allemaal af met de jaren. We hebben zelfs een diaken in de naaste familie.

En een eucharistie trekt de aandacht weg van het huwelijk zelf, vind ik. En uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit, maar de viering zal wel een stukje korter zijn en daar zal het ventje niet rouwig om zijn.




Lies
26-4-2014
 Meld misbruik4-3-2014 10:29:40

Veel hangt er vanaf hoe gelovig je bent. onze Priester heeft gewoon gevraagd hoe gelovig we zijn. En dat is eerlijk niet zo heel veel, van daar enkel de basis. We hebben ook gekozen voor een zeer persoonlijke mis, zonder veel echte bijbelteksten.



Lieselot
14-3-2015
 Meld misbruik4-3-2014 12:08:51

Ik heb het al altijd zeer vreemd gevonden dat mensen die niet gelovig zijn voor de kerk trouwen. Wat is dan de meerwaarde?



Annekatrien
14-6-2014
 Meld misbruik4-3-2014 12:25:44

De meerwaarde is dat het meer is dan een stukske papier aan het gemeentehuis af te halen. Wij doen ook geen eucharistie omdat de pastoor het afraad omdat het anders langer duurt en niet zoveel mensen dit nog doen. Als ik voor de kerk trouw is het niet omdat ik persé gelovig ben maar gewoon omdat ik vind dat je dan pas laat zien dat je voor je hele leven bij die persoon wil zijn, voor de wet kan je altijd scheiden voor de kerk niet, dat heeft de meerwaarde voor mij.



lien
15-3-2014
 Meld misbruik4-3-2014 13:02:42

Wij zijn ook gelovig ( of in hoever dat nu nog echt gelovig opvoeden is) opgevoed, maar wij trouwen niet voor de kerk. Ik vond enkel het gemeentehuis ook zo weinig, hier kan je ook niet echt laten zien hoe graag je elkaar ziet. Daarom doen wij een viering met huis van de mens.
Voor de kerk trouwen als je nooit naar de kerk gaat vind ik flauwekul.



Lieselot
14-3-2015
 Meld misbruik4-3-2014 13:45:04

huh? voor de Kerk kan je niet scheiden? Dat vind ik een erg rare redenering, Annekatrien. Als je nu een belofte doet aan een God waar je niet in gelooft, is het toch redelijk gemakkelijk om die te verbreken?

Nuja. Iedereen zijn eigen mening uiteraard. Ik vind het heel mooi dat mensen die in God geloven voor de Kerk trouwen en alle anderen heb ik nooit goed begrepen. Nu goed, ik denk dat een discussies hierover niet op dit forum thuishoort. Veel plezier op je trouwdag in elk geval!




Jessica
7-7-2012
 Meld misbruik4-3-2014 15:13:51

Ik denk ook dat er veel met traditie te maken heeft, en met een romantische kijk op het geheel. Vele (ook ik) dromen ervan naar het altaar te wandelen, zonlicht door de mooie ramen met kerkelijke taferelen, ventje die zich langzaam omdraait en lachend naar je kijkt, iedereen die rechtstaat omdat jij binnenkomt en je bewondert in die ene speciale jurk...en dan de kerkelijke gelofte afleggen, het antwoord op de vraag van de Priester...JA ik wil :-) ach diegene die daadwerkelijk puur en alleen uit geloof voor de kerk trouwen zijn tegenwoordig in de minderheid denk ik. Ik heb ook een katholieke opvoeding genoten,naar een katholieke school gegaan mijn hele schoolgaande carriere en toch hebben wij ervoor gekozen niet voor de kerk te trouwen.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info