Nu Online
Momenteel zijn er 138 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

op zoek naar gezellige kerk/kapel

  25-9-2013 14:20:23
Hey mede-bruidjes...

oorspronkelijk zouden wij niet voor de kerk trouwen, maar een gezellige dienst in een tuin doen. jammer genoeg kwam hierrond een beetje tegenkanteling vanuit de familie die behoorlijk gelovig is.
Bij gevolg zullen we dan toch voor de kerk trouwen.

Nu zijn we echter op zoek naar een kleinere kerk of kapel, waar we het toch wat als gezellig kunnen ervaren. Ook vinden we het belangrijk dat we ruimte krijgen voor persoonlijke teksten in de mis...

Kent iemand van jullie zo'n gezellige (geen te grote) kerk of kapel?
Liefst omstreken van Kortemark - Torhout - Roeselare - Koekelare

Alvast bedankt!

stephanie
20-6-2014
Meld misbruik



Reacties: 7 | Gelezen: 1619


anke
24-5-2014
 Meld misbruik25-9-2013 14:41:22

Ik denk dat je verplicht bent om bij de parochie te trouwen waar je woont.
Dit heb ik op gezinspastoraal.be gevonden

21. Mogen wij in een andere kerk trouwen dan onze parochiekerk? Mogen wij huwen in de kerk van onze keuze?In de rooms-katholieke Kerk vindt de huwelijksviering normaal gezien plaats in de kerk van de parochie waar één van beide partners woont of verblijft. Dit komt omdat het huwelijkssacrament in de visie van de Kerk niet louter een aangelegenheid is tussen de twee huwenden: ze geven elkaar hun ja-woord ‘in het openbaar’, in aanwezigheid van hun familie en vrienden, maar ook van de plaatselijke gemeenschap van gelovigen. De parochiekerk staat dus symbool voor de lokale gemeenschap van gelovigen, waarbinnen de huwenden hun eigen plaats krijgen.
Indien men toch in een andere parochiekerk wil trouwen kan dat, mits de toestemming van de eigen pastoor: die moet dan delegatie verlenen aan de priester of diaken die het huwelijk zal inzegenen. Daar moet wel een gegrond motief voor zijn, bijvoorbeeld omdat men reeds aansluiting gevonden heeft bij die parochie of omdat er een band is vanuit de familiegeschiedenis. Het romantisch karakter of het mooie uitzicht van het kerkgebouw zijn geen voldoende redenen. Ook moet men de toestemming krijgen van de pastoor van de kerk waar de huwelijkssluiting plaats zal vinden.



joyce
26-10-2013
 Meld misbruik25-9-2013 17:08:51

wij wonen in alken (limburg) en mogen zonder probleem huwen in alt hoeselt dus als de priesters mee willen is er geen probleem.

Zelf contact opnemen met priesters en eerst kerkjes gaan bezoeken

succes ermee !



stephanie
20-6-2014
 Meld misbruik25-9-2013 19:00:04

danku! vraagje nog: welke priester contacteer je best eerst? Deze van je eigen gemeente? of zorg je eerst dat je een voorkeur hebt voor een andere kerk en dan eerst eens praten met de priester van die kerk?
Hoe hebben jullie dit aangepakt?



Annelies
24-5-2014
 Meld misbruik25-9-2013 21:28:14

Wij hebben gekozen voor de pastoor uit de parochie waar ik vandaan komt en hij doet de misviering waar wij willen. Maar blijkbaar zijn ze niet allemaal zo gemakkelijk :-(



Carolien
28-9-2013
 Meld misbruik26-9-2013 8:10:25

wij zijn direct langsgeweest bij de pastoor van de kerk waar we wilden trouwen, we zijn eigenlijk nooit naar de parochie geweest waar we gedomicilieerd zijn. En we zijn heel vriendelijk onthaald, alles ging geregeld worden met de pastoor van mijn parochie. Ik denk dat het vooral afhankelijk is van de gastvrijheid van de kerk waar je wil trouwen. dus als je de kerk van je leven hebt gevonden, ervoor gaan!;)



Carolien
28-9-2013
 Meld misbruik26-9-2013 8:14:19

ik denk ook dat het veel sympathieker overkomt om naar de pastoor te gaan van de kerk die jij wil om te vragen of jullie in zijn kerk mogen trouwen, dan naar de pastoor van je eigen parochie te gaan en te gaan vragen of je aub ergens anders mag trouwen.. Ik zou ook niet content zijn dan moest ik die pastoor zijn :p



stephanie
20-6-2014
 Meld misbruik26-9-2013 15:36:14

oké oké, super !!! Dankuwel voor de tip!
Nu nog een geschikte kerk vinden en we zijn er :-)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info