Nu Online
Momenteel zijn er 121 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kerkelijk huwelijk ,uit overtuiging of voor de show ???

  19-9-2013 13:09:22

aan alle bruidjes,
vorig jaar is mijn zoon getrouwd ,en ja ook voor de kerk,maar zeker niet uit kriselijke overtuiging ,wel voor de mooie foto's en het mooie binnenkomen ,bruid aan de arm van de papa enz enz....
Toen ik daar in de kerk zat en rond mij keek ,dacht ik bij mezelf wat zitten we hier eigenlijk met z n allen hypokriet te doen,niemand die ervoor nog een stap in de kerk had gezet,en erna zeker ook niet. en dan maar met z'n allen naar offerande en communie .Ik had er eerlijk gezgd geen goed gevoel bij.
Hierbij zou ik eens willen peilen of er nog mensen zijn die zo'n gevoel hebben ,en vooral waarom vinden bruidjes het zo belangrijk om de kerk erbij te betrekken ,als je het eigenlijk niet doet uit kristelijke overtuiging .

jane

Meld misbruik



Reacties: 18 | Gelezen: 2039


Niki
16-5-2014
 Meld misbruik19-9-2013 13:20:22

Wij trouwen daarom net niet voor de kerk..
Ik zou ni weten wat wij daar verloren hebben! :-)







Melissa
8-8-2015
 Meld misbruik19-9-2013 13:25:32

Ik vond het ook héél mooi om voor de kerk te trouwen maar omdat het nogal een loping zou zijn (mijn vent heeft zijn vormsel niet gedaan). En omdat je naar het schijnt totaal geen inspraak hebt in het verloop van de mis hebben wij gekozen voor een vrijzinnige ceremonie in de tuinen van onze feestzaal...
Ik kan zeker wel begrijpen dat het gedaan word voor de mooie foto's en de romantiek van het moment, maar wij kozen voor een ceremonie waar je inspraak hebt en waar elke religie kan aan deelnemen.
Wat ook bijgedragen heeft aan onze keuze om het niet voor de kerk te doen is dat op de doop van mijn zoon (dat is meer uit traditie, ik ben gedoopt, mijn broers ook, mijn ouders ook,...) de pastoor gewoon dronken was! Hij las het verkeerde boekje voor, liet de kaars in het wijwater vallen, sprak met dubbele tong... Hilarisch natuurlijk, als je het achteraf bekijkt, op het moment zelf minder.
Even voor de duidelijkheid,wij zijn absoluut niet gelovig



Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik19-9-2013 13:30:22

Hey Jane

Ik vind jouw opmerking/gedachtegang heel terecht.
Wij zijn 3 weken geleden getrouwd en hebben gekozen voor een viering met 'De Goede Herder' in onze feestzaal. Zij zijn christelijk maar zetten zich af van de Kerk en de paus. Precies zoals wij er over denken. Niet dat wij diepgelovig zijn ofzo maar (soms onbewust) leven wij toch volgens christelijke waarden en die willen we ook meegeven met onze kinderen: respect voor iedereen, proberen het goede te doen, help en steun waar je kan,... . De viering was heel mooi en persoonlijk en iedereen was er heel enthousiast over. En dan kan je ook al die momenten beleven van geloften, binnenkomen met je papa, als getrouwd koppel buitenkomen... .
Ik denk dat veel mensen toch voor de kerk kiezen voor de locatie en ook wel voor het gemak. Zelf een viering in elkaar steken vraagt veel voorbereiding en is niet altijd makkelijk. Ik heb soms ook gedacht: ppfff waarom doen wij niet gewoon zoals iedereen :-)
Onze zonen zijn trouwens ook gedoopt met 'De Goede Herder' en niet in de Kerk. Willen zij later toch hun communie doen of trouwen in de Kerk dan moet er een 'overdracht' (paperassen) gebeuren.



Saar
7-9-2013
 Meld misbruik19-9-2013 13:32:42

Ik ben getrouwd voor de kerk omdat ik gelovig ben. Ik wilde onze heuglijke dag delen in onze geloofsgemeenschap. En ja, daar zullen mensen gezeten hebben die niet gelovig zijn, en die nadien misschien nooit meer een kerk zullen binnenstappen. Ik vind het erg fijn dat die mensen dan toch de moeite genomen hebben om de viering met ons mee te beleven. Het was een erg persoonlijke viering, en we hebben er veel werk in gestopt, maar achteraf waren we heel erg blij met onze keuze. Het maakt ons ja-woord nog net iets sterker.



Patrick

 Meld misbruik19-9-2013 13:35:43

Als je gedoopt bent en ook nog de vormsel viering meegemaakt hebt is dat waarschijnlijk omdat de ouders gelovig zijn, en daar wringt het schoentje, vele koppels trekken die lijn door tot na het huwelijk, als er dan eigen kinderen komen kan je je weer dezelfde vraag stellen, geloof is heden ten dage een moeilijke materie geworden, een persoonlijke viering ergens in de zaal of aangepaste ruimte met eigen ideeën is veel leuker en dikwijls nog intenser dan een kerkelijke viering maar ja..., misschien niet altijd uit overtuiging maar zoals je het noemt "voor de show".
Ben benieuwd naar nog reacties.



Melissa
8-8-2015
 Meld misbruik19-9-2013 13:38:43

Niet noodzakelijk, veel ouders doen het omdat hun ouders het bij hun ook gedaan hebben. Zo redeneerde ik ook. Zodanig, dat als mijn zoon later beslist om voor de kerk te trouwen, dan is dat toch al één zaak dat hij minder moet regelen. Wij zijn niet gelovig en hebben niet de minste intentie om onze kinderen zo op te voeden, zoals onze ouders ons ook niet gelovig hebben opgevoed. Het is een mooie traditie 'uit grootmoeders tijd' zeg maar.



Karen
23-5-2015
 Meld misbruik19-9-2013 13:38:44

Wij trouwen ook niet voor de Kerk, geen denken aan. Wij zijn beiden niet gelovig en ik heb eigenlijk zelfs grote problemen met de Kerk als instituut (en de meningen die ze nog steeds verkondigen). Wij opteren dan ook voor een vrijzinnig humanistische ceremonie, die we zelf (met hulp van een organisatie) in elkaar steken. Ik heb er geen moment aan gedacht om in een kerk hypocriet te staan doen, ook niet voor mooie foto's of de traditionele symboliek. Die zullen wij in onze eigen ceremonie wel waarmaken :-)



joyce
26-10-2013
 Meld misbruik19-9-2013 13:58:31

wij trouwen wel bewust voor de kerk zijn beide niet diepgelovig maar wel gelovig.
keuren zeker niet alles van de kerk goed maar dat is met alles zo wel dat het ergens niet 100% het zelfde gedachte gang is.
Nu we hebben een super priester en diaken en een zeer persoonlijke viering samen tot stand gebracht hebben live zang, persoonlijke lezingen,het evangelie niet te zwaar gekozen.
ook met ons zullen er neit gelovige mensen in de kerk zitten maar vind dat net fijn dat deze mensen toch voor ons naar de kerk komen.
Mijn zusje is op dit moment17 jaar haar geloof is alles kwijt wilt voor school geen kerk geen moskee alle kortom nergens mee binnen gaan maar voor de trouw zal ze in de kerk zitten.

Er zijn altijd voor en tegenstanders van de kerk je moet het voor je zelf uit maken een misviering kan ook persoonlijk zijn als je er zelf werk insteekt.

En mensen die er enkel voor de " show" trouwen zullen er altijd wel zijn



Annekatrien
14-6-2014
 Meld misbruik19-9-2013 14:05:41

Ik trouw wel voor de kerk en ben niet super gelovig. Ik geloof wel in de normen en waarden die de kerk uitstraalt. Je hoeft niet iedere week naar de kerk te gaan om te geloven.
Ik wou toch voor de kerk trouwen niet enkel voor de foto's en dat mijn papa mij dan kan weggeven enzo, ik vind het iets meer. Ik vind dat je dan echt zegt van dit is het, ik wil de rest van mijn leven echt met u delen en met niemand anders. Misschien kun je dat gevoel ook hebben met andere ceremonieen maar ik heb dat toch meer om voor de kerk te trouwen. Bij ons zal het trouwens meer een gebedsdienst zijn dus geen communie enzo.



anke
24-5-2014
 Meld misbruik19-9-2013 14:28:30

Ik trouw ook voor de kerk, en ik ben inderdaad niet super gelovig, ik ga niet elke week naar de kerk. Maar op belangrijke momenten soms wel. Ook nagedachtenismissen worden nog elk jaar gedaan voor al mijn grootouders, daar ben ik ook altijd bij.

Ik geloof ook in de meeste waarden en normen die de kerk uitstraalt, ik keur inderdaad helemaal niet alles goed, maar voor mij is het toch voldoende.
Onze viering zal toch ook persoonlijk zijn niet te veel vastliggende regels, onze priester is daar vrij los in. Natuurlijk moeten er een paar dingen zeker instaan, maar dat vind ik helemaal niet erg.



frida
6-2-2010
 Meld misbruik19-9-2013 15:00:01

wij zijn ook getrouwd voor de kerk. denken het zelfde er over als joyce.



Iris
15-8-2014
 Meld misbruik19-9-2013 15:06:56

Mijn partner wilde ook trouwen voor de kerk... Ik kan mij echter helemaal niet vinden in de betuttelende mentaliteit van het hele gebeuren!! (hoewel er beterschap lijkt te zijn onder paus Franciscus)
Ik heb hem dus de vraag gesteld: 'Waarom voor de kerk?' Blijkt dat hij gewoon op zoek was naar iets meer ceremonieel dan bij het gemeentehuis het geval is.
Wij opteren op onze dag dus voor een persoonlijke ceremonie.



Silke
29-3-2014
 Meld misbruik19-9-2013 15:17:06

Ik vind dat trouwen voor de kerk dikwijls zwart-wit wordt gezien. Wij trouwen ook voor de kerk, en 't is niet dat wij wekelijke kerkgangers zijn of diepgelovig zijn, en meer bij bepaalde festiviteiten (doopsel, trouw, Kerstmis, Pasen, ...) in de kerk komen. Soms 'hoort' dit gewoon. Ik vind niet dat je tegenwoordig nog echt per sé met alles akkoord moet gaan wat de kerk zegt en doet, maar ik ben wel mee met de waarden die de kerk voorlegt.
Het trouwen voor de kerk is bij ons ook een stuk traditie dat ik graag wil verderzetten, maar om nu te zeggen dat wij 'gepushed' zijn om te geloven omdat onze ouders ons altijd naar een katholieke school gestuurd hebben enz. vind ik een beetje overdreven.
Ieder heeft daar zijn eigen mening over, en ik geloof best dat een vrijzinnige ceremonie, of een viering van 'De goede herder' ook best mooi en overtuigend kan zijn. Ik hoop gewoon soms dat mensen niet altijd meteen een mening vormen over bepaalde dingen omtrent de kerk. Laat mensen vrij in hun keuze :-) Misschien komt dat voor sommige mensen hypocriet over, maar voelen de betrokken personen dat helemaal niet zo aan :-)



Nele
10-7-2015
 Meld misbruik19-9-2013 18:57:28

Wij trouwen ook voor de kerk, niet dat wijzelf echt gelovig zijn, maar wel omdat mijn grootmoeder zeer diepgelovig is. Mijn vader zei zelf dat hij er zich bij zou neerleggen moesten we dit niet doen, maar is blij dat we toch voor de kerk trouwen.



Martine
14-6-2014
 Meld misbruik19-9-2013 19:06:09

Hier allebei gedoopt, eerste communie, plechtige communie ... en toen liep het mis :).

De enige reden waarom ik nog in een kerk kom is met een begrafenis van familie of omdat ik in 't buitenland de kerken gewoon knap vind.

Hier was het van dag 1 duidelijk dat we nooit van ons leven voor de kerk zouden trouwen.
Wij trouwen gewoon voor 't stadhuis. Geen ceremonie, niks.

Onze ouders hebben er nooit moeilijk over gedaan en hadden het zelfs raar gevonden als we toch voor de kerk zouden trouwen. Omdat ze ons kennen en weten dat we niks hebben met huichelarij voor 1 dag.



Jente
26-10-2013
 Meld misbruik19-9-2013 19:53:35

Wij trouwen niet voor de Kerk omdat we ons inderdaad hypocriet zouden vinden aangezien we echt niet gelovig zijn. Ik kom enkel in de Kerk wanneer het moet (lees: om andere mensen een plezier te doen). Mijn grootmoeders hadden daar geen probleem mee maar mijn verloofde zijn grootmoeder had het er wel moeilijk mee aangezien zij echt heel gelovig is. Maar het is onze trouw en ik had geen zin om een 'toneeltje' op te voeren. We hebben wel een eigen ceremonie.



Elen
5-10-2013
 Meld misbruik20-9-2013 11:41:26

Ik trouw zeer bewust voor de Kerk. Bij mijn vent ligt het anders. Hij is niet zo gelovig als ik, zijn zus is zelfs gwn getrouwd in het stadhuis dus bij ons is er ook totaal maar totaal geen druk van familie om die beslissing te nemen. Maar ik ben nog steeds gelovig, bid nog regelmatig, ga graag naar de Kerk en wens mijn kinderen op te voeden met de christelijke waarden en normen, al is dat tegenwoordig een taboe om als 25jarige vrouw luidop te zeggen. Naar de communie gaan tijdens een misviering, ook al is het een trouw, wordt bij ons door minstens 50%van de mensen niet gedaan. Daaraan zie je wel dat die mensen komen om ons huwelijk te zien maar niet voor het Kerkelijk gegeven. Ik moet wel eerlijk zeggen: voor het stad trouwen vind ik 'het wettige'. Daar trouw je tot het moment dat de scheidingspapieren opgestuurd worden en is niets romantisch. Trouwen voor de Kerk is trouwen tot de dood jullie scheidt. Trouwen voor de Kerk is daarom voor mij een duidelijker signaal van liefde, daarmee bindt je je veel meer dan bij een gwn wettig huwelijk.



Silvy
26-7-2014
 Meld misbruik20-9-2013 16:17:09

Ik sluit me aan bij elen. Ook beetje traditie trouw daar bij aan te sluiten ! En we gaan er ma van uit 1maal te trouwen en dan hoort daar alles bij ;)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info