Nu Online
Momenteel zijn er 63 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Neutrale viering

  31-7-2013 9:19:11
Hi iedereen,
ik heb even jullie raad nodig. Mijn vriend en ik hebben besloten om enkel voor de wet te trouwen. Aangezien deze 'viering' maar een 20tal minuten zal duren zijn we er toch over aan het denken om ook een soort van persoonlijke ceremonie te doen.
Maar nu komt ons probleem. Ik ben zelf katholiek opgevoed maar kan mezelf niet omschrijven als gelovig. Mijn vriend (Nederland) komt uit een erg gelovig gezin. Ze zijn niet katholiek maar wel christelijk (protestants). Zijn familie en vriendin hechten heeel veel belang aan het geloof (lees: bidden voor iedere maaltijd, wekelijks naar de kerk...) Mijn vriend zelf is wel zo opgevoed en noemt is wel gelovig maar niet praktiserend.
Wat ik dus zoek is een dienst waar er over ons wordt gesproken, niet over God maar zeker ook niet anti-God.... Het is niet zo dat ik het hele geloof verwerp, er zijn zeker dingen waar ik in geloof maar deze gaan meer uit van innerlijke kracht en naastenliefde dan van één allesoverheersende, scheppende God...
Ik heb wat rondgekeken en ben bij het Huis van de Mens terechtgekomen maar zij geven zelf al aan dat zij waarschijnlijk toch niet zijn wat we zoeken aangezien hun vieringen niet neutraal zijn maar wel humanistisch...
Heeft iemand aan idee hoe we dit kunnen oplossen??

Sarah
30-5-2014
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1472


Jente
26-10-2013
 Meld misbruik31-7-2013 10:33:49

Ik denk dat je in jullie geval inderdaad beter niet kiest voor het huis van de mens aangezien zij wel duidelijk humanistisch zijn.

Kan je niet zelf een soort van ceremonie in elkaar steken? Wij doen dit zelf ook. Wij zijn allebei niet gelovig maar wilden wel iets meer stilstaan bij het huwelijk dan een trouw voor de wet die meestal nogal sec is.
Als je zelf een ceremonie in elkaar steekt kan je er gewoon in terug laten komen wat jullie belangrijk vinden. Je verloofde kan dan ook perfect aangeven wat vanuit zijn geloof echt niet kan.

Als je dat niet ziet zitten bestaat er misschien wel een protestantse versie van rent-a-priest?



Greet

 Meld misbruik31-7-2013 11:18:20

Hallo Sarah,

mijn dochter is op 20 juli getrouwd en zij hebben ook een alternatieve viering gehouden , wél verzorgd door het huis van de mens.

Het was heel mooi en persoonlijk en de inbreng van de consulent beperkte zich tot het aaneenpraten van het geheel.

Omdat de grootouders van beide kanten toch wel katholiek zijn, werd gevraagd niks anti-kerk of anti-god te zeggen om ieders overtuiging te respecteren.

Het werd een mooie serene viering waarover iedereen het eens was : ze wisten niet dat zoiets kon / bestond en vonden het fantastisch!

Succes,
Greet




Sarah
30-5-2014
 Meld misbruik31-7-2013 11:38:42

Oh Greet, dankjewel voor je reactie!!
Ik lees erg veel positieve reacties over Huis van de Mens dus zou het jammer vinden als het niet zou kunnen. Ik ga dan toch maar eens een afspraak maken... misschien dat we nadien meer duidelijkheid hebben wat wel of niet kan.
Heb je misschien een uittrek van de viering die ik eens zou mogen bekijken??
grtjes
Sarah



Elke
19-10-2013
 Meld misbruik31-7-2013 15:54:28

Hoi Sarah!
Wij zijn ook bij het huis van de mens gaan aankloppen, maar al snel hadden we als beide partijen door dat we niet voor mekaar bedoeld waren.
Het huis van de mens kiest heel duidelijk de humanistische kant, het is echt een levensbeschouwing en je moet daar ook volledig achterstaan en naar leven. Je moet dus even bewust voor hen kiezen als je kiest voor wel/geen christelijke viering.

Wij staan wel achter de humanistische waarden, maar hebben tegelijk (zoals jij ook) nog veel respect voor het christelijk geloof (beiden christelijk opgevoed, naar christelijke school geweest, veel gelovigen bij vrienden en familie, vrijwilliger christelijk geïnspireerde jeugdbeweging).
We hebben uiteindelijk besloten om onze viering zelf te doen (mede omdat het huis van de mens aangaf dat we niet bij hen pasten). We doen dit in een kapel, vrienden van ons gaan de dienst leiden en onze vrienden en familie zullen een heel groot aandeel hebben in de viering. Het thema 'god' en 'geloof' gaan we echter niet ten alle tijde uit de weg, iets wat bij het Huis van de Mens wel een groot en bijna angstvallig taboe is (verwijzen naar overleden dierbaren bleek bv al delicaat), maar eveneens vanuit respect voor de kerk willen we zeker geen christelijke dienst na-apen (dat mag ook niet).

Dus ik zou zeggen: ga zeker eens langs bij het huis van de mens, maar kies even bewust wel voor een humanistische viering, als je nu niet voor een christelijke viering hebt gekozen!




kris
14-12-2013
 Meld misbruik1-8-2013 7:14:25

Hoi Sarah als je mij u mail adres doorstuurt dan kan ik u ons viering boekje eens doorsturen dan kan je eens zien als er niks tussen staat wat je kan gebruiken wij hebben dat ook zelf in elkaar gezet en wij willen ook niets van god of de kerk in onze viering hebben.
Ons mail adres is krisjill8289@gmail.com



Sarah
30-5-2014
 Meld misbruik1-8-2013 7:33:16

Hi Kris, super!! Ik heb je een mailtje gestuurd.Merci!!!!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info