Nu Online
Momenteel zijn er 72 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

'onze vader' in misviering?

  13-6-2013 21:53:18
dag liefste bruidjes!

ik twijfel nog altijd over mijn misboekje :-)
ikzelf ben niet zo'n fan van een kerkelijke viering (wel van EEN viering :-) ), maar mijn liefste echter wel en we treffen het gelukkig wel met onze priester die ons zeer vrij laat daarin ...

mijn aanstaande en ik zijn dus overeen gekomen dat we toch voor de kerk zullen trouwen, maar zonder communie...

nu blijf ik echter wel twijfelen: is het de bedoeling dat er zeker een 'onze vader' of dergelijke inzitten? of kunnen we het maken om dat er ook al uit te zwieren? :-)

onze pastoor heeft alleen aangegeven dat enkel de tekst van het evangelie ook ècht uit het evangelie moest komen en dat we voor de rest ons ding maar moeten doen...

wat doen jullie?
of wat zouden jullie doen?

Nadia
5-10-2013
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1206


Lieve

 Meld misbruik13-6-2013 21:58:13

Hallo, best eens vragen aan de pastoor, maar als je echt een gebedsviering wil (dat is het ook als je geen eucharistie hebt), dan zit het Onze Vader er wel in.

Wij zullen ook alleen maar een gebedsviering hebben. Vriendlief ziet het niet zitten om een volledige Eucharistie te hebben.

Ik had de pastoor daarover gevraagd en die zei dat er eigenlijk 3 mogelijkheden waren :

-huwelijk met volledige eucharistie
-huwelijk zonder eucharistie
-enkel het huwelijkssacrament; volgens mijn pastoor ben je dan op 10 minuten buiten.

Voor mijn vriendlief is die 10 minuten toch voldoende, maar zelf vind ik dat het wat langer mag duren. Maar ik denk als je kiest voor het huwelijkssacrament, dat je het nog altijd wel kan opsmukken met wat vrije teksten en liedjes.

Naar wat ik gelezen heb, is de huwelijksviering met eucharistie eerder bedoeld voor mensen die regelmatig naar de kerk kaan.
En is het huwelijk zonder eucharistie bedoeld voor mensen die de kerk niet zoveel frequenteren.
En is het huwelijkssacrament bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld niet gedoopt zijn.

Ik zou het alleszins navragen bij je pastoor.



Evy
27-7-2013
 Meld misbruik13-6-2013 23:03:20

Ik zou het ook eens navragen aan de pastoor. Van ons moet het er wel inzitten.



Liane
6-7-2013
 Meld misbruik14-6-2013 11:58:18

In onze misviering werd "de tafeldienst" weggelaten , dus die zal zijn zonder onze vader, een aantal gebeden en zonder communie. Ik kan je verzekeren dat wij niet op 10 minuten buiten zullen staan. Al de andere onderdelen van de mis zitten daar namelijk wel in: verwelkoming, eerste lezing, lezing uit het evangelie, enz. Het is dus eigenlijk exact hetzelfde zonder de wat "klassiekere/kerkelijke" onderdelen.
Wij trouwen trouwens voor de kerk terwijl ik niet gedoopt ben en dat was geen enkel probleem. Je kan dan echt zelf nog kiezen of je met eucharistie of zonder trouwt (al is de communie wat idioot als de bruid overgeslagen wordt).



Eppie

 Meld misbruik14-6-2013 13:18:41

Ik vind op zich wel dat het erbij hoort. Is uiteindelijk een gebed dat iedereen op school of elders heeft geleerd. Als je dan toch voor de kerk trouwt, lijkt mij dat toch niet zo overbodig? Anders kan je toch beter een vrijzinnige viering doen, niet?



Nadia
5-10-2013
 Meld misbruik14-6-2013 18:16:16

Klopt Eppie, wat mij betreft zouden we dat ook doen :-)
mijn aanstaande (en vooral zijn familie) wil echter graag een trouw voor de kerk, dus zijn we voor de gulden middenweg aan het gaan!
vandaar de vraag...



Liane
6-7-2013
 Meld misbruik15-6-2013 10:32:40

Net daarom vind ik dat het er niet bij hoort... Iedereen heeft het moeten leren en in elke viering wordt het met weinig enthousiasme echt betekenisloos afgedreund. Geef mij dan maar een stuk bijbeltekst die niet iedereen kent en die mooi en verrassend is.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info