Nu Online
Momenteel zijn er 124 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

evangelie: help, welk?

  26-10-2006 14:02:31
hallo girls
wij kunnen maar niet beslissen welk evangelie we gaan nemen. onze priester stelde de parabel van de kostbare parel voor, maar had daar niet de tekst van. in mijn oude bijbel van op school vond ik het, maar dat was zo stijf verwoord. heeft iemand een leuke versie hiervan? welk evangelie kiezen jullie?
groetjes
birgit
02.12.06

birgit
2-12-2006
Meld misbruik



Reacties: 11 | Gelezen: 7537


Christine
30-9-2006
 Meld misbruik26-10-2006 14:21:39

Wij hadden deze:

Eens was er een jonge vrouw. Op de vooravond voor haar huwelijk stond ze bij haar moeder en keek naar de zon die over het strand onderging in volle zee. Toen vroeg de dochter: “Moeder, mijn vader houdt van je en is je ook altijd trouw gebleven. Wat moet ik doen opdat mijn man mij steeds liever zou zien?”
De moeder zweeg en dacht even na. Dan bukte zij zich en vulde elke hand met zand. Zo kwam ze bij haar dochter staan. Zonder verder iets te zeggen knelde zij de vingers in één hand steeds sterker om het zand. Het zand glipte eruit. Hoe krampachtiger zij haar hand balde, hoe sneller het zand eruit gleed. Toen zij haar hand opende, kleefden nog slechts enkele vochtige korrels aan haar handpalm. Maar haar andere hand had de moeder opengehouden als een kleine schaal. Daar bleven de zandkorrels liggen, ze schitterden steeds heerlijker in het licht van de late zon. “Dit is mijn antwoord”, zei de moeder zacht.



Vicky
7-9-2007
 Meld misbruik26-10-2006 14:40:33

Waw Christine! Echt mooi! Ga ik toch ook eens over nadenken...

Groeten,

Vicky 797



Christine
30-9-2006
 Meld misbruik26-10-2006 15:33:44

Vond ik ook de mooiste !!!
Ik ga thuis eens kijken of ik nog andere vind, maar weet niet of ik die voorbeelden heb gehouden =(
Groetjes,
Christine



Hannelore
23-9-2006
 Meld misbruik26-10-2006 17:46:56

Dit is helaas geen evangelietekst. Van sommige priesters moet je echt een tekst van de evangelisten nemen. Onze pastoor wou dat ook. wij hebben wel even moeten zoeken, maar bij ons is het de volgende geworden.

Evangelie
Priester: Vrij naar het Heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Matteüs (25, 34-40)

Kom en wees deelgenoot van mijn leven, want jij hebt mij ontmoet en bemind in alles en allen.
Ik was in nood,
en jij had tijd om mij te onthalen in het drukst van je werk.
Ik benadeelde je,
en je vergaf me en hield geen wrok in je hart.
Ik was ziek,
en je luisterde naar mij met je bloemen en je warme lach.
Ik stond alleen,
maar jij stond op en kwam naar mij als een echte vriend.
Ik werd geminacht,
en jij bleef mij lief hebben, heel mijn persoon zoals ik was.
Toen dwaalde ik af,
en jij kwam mij vinden met je schone liefde, iedere dag.

Kom en wees deelgenoot van mij leven, want jij hebt mij ontmoet en bemind in alles en allen.

Onze pastoor had als tip gegeven om te zoeken in kinderbijbels, daar staan de evangelie teksten meestal gemakkelijker in uitgelegd.

Groetjes

Hannelore



ellen
8-10-2007
 Meld misbruik26-10-2006 20:13:16

Dag Christine,


Mooie tekst!!
Weet je van welke evangelist dat komt?

MVG,
ELLEN



Christine
30-9-2006
 Meld misbruik27-10-2006 7:45:01

Ik kan niet zeggen of het uit een evangelie komt.
Bij ons had de priester een aantal misboekjes liggen, en deze kwam er in voor als eerste lezing ...



Patricia
17-2-2007
 Meld misbruik27-10-2006 11:42:49

Er zijn vele prachtige verhalen uit het evangelie. Je hebt tijdens je viering 2 lezingen.(heb ook al gehoord dat men er 3 heeft) 1 ervan moet toch zeker uit het evangelie komen vind ik. Je trouwt toch om een reden voor de kerk. Ik heb er hier alvast 3 gezet. Ik weet eignenlijk niet zeker of het laatste in het evangelie terug te vinden is, maar ik vind het wel heel mooi.Hopelijk ben je er iets mee.
Groetjes

Naar de eerste brief van Paulus aan de Christenen van Korinthe:
Al heb ik hoge woorden, spreek ik haast elke taal:
Wie ben ik zonder liefde, geen mens kan mij verstaan.
Al ken ik de geheimen van de wetenschap: een wereld zonder liefde is koud en zonder hart.
De Liefde is geduldig, zachtmoedig, zonder maat, zij is op zoek naar vrede, vernietigt alle haat.
De liefde spreekt met woorden, die eerlijk zijn en waar, zij breekt alle harten open, schenkt mensen aan elkaar.
De mensen worden vruchtbaar, zij worden man en vrouw: de wereld wordt bewoonbaar door liefde, goede trouw.
Zij doet de mensen leven vol hoop en goede moed, want niets kan haar te veel zijn, haar kracht maakt alles goed.
Zij schenkt de mensen rijkdom, veel kostbaarder dan goud: zij spreekt ons van de liefde die ons in leven houdt.



(Prediker 4:9-12)
Beter met z’n tweeën dan alleen.
Ik zag nog iets dat zinloos was:
Iemand was helemaal alleen.
Hij had geen kinderen en zelfs geen familie.
Toch hield hij niet op te zwoegen en te tobben.
Nooit tevreden met zijn rijkdom.

Maar voor wie tobt hij zich af
en gunt hij zichzelf geen plezier?
Ook dat is zinloos en een kwalijke zaak.
Men kan beter met z’n tweeën zijn dan alleen.
Want twee weten meer dan één.

En als de één valt,
kan de ander hem helpen opstaan.
Maar het is vreselijk als je alleen bent en valt,
dan is er niemand om je overeind te helpen.
En als je met z’n tweeën slaapt, heb je het warm.
Maar hoe krijgt iemand alleen het warm?
Iemand kan overweldigd worden,
maar met z’n tweeën gebeurt dat niet zo gauw.

Een gevlochten touw breekt niet zo gemakkelijk.



God wilde geluk geven aan de mensen. Niet zo maar.
Geluk is iets kostbaars, dat gooi je niet zomaar te grabbel, daar moet je iets voor doen, dan vind je het!
God riep daarom op een dag al zijn engelen bij zich.”Kijk eens,” zei God, “Ik wil geluk bezorgen aan de mensen. Niet zomaar, ze moeten het zoeken, er iets voor doen. Waar kan ik het leggen?”
Een engel zei :“Geluk is kostbaar. Het mag niet gemakkelijk te vinden zijn, laten we het diep verbergen in de zee.” Dit vond God niet zo’n leuk idee: dan kunnen alleen de heel goede zwemmers en de duikers het vinden.
Geluk moet door allen gevonden kunnen worden. Een andere engel zei:“ Niet te diep, niet te ver weg en toch hoog genoeg, op een berg. ”Maar daar kunnen alleen de bergbeklimmers en de mensen met goede benen en adem het vinden”, zei God, “ en dat is dus ook niet goed. Geluk is voor alle mensen die er naar zoeken.”
Na lang beraadslagen werd het duidelijk wat te doen. Er werd wat geluk gelegd in het hart van elk kind, elke jongere en elke volwassene.
God concludeerde:“Perfect! Nu zullen de mensen het geluk pas vinden als ze zorg dragen voor elkaar en als ze met elkaar begaan zijn.”



peggy
13-10-2006
 Meld misbruik27-10-2006 13:40:00

he birgit,

wij hadden het volgende
Eerste Lezing

Een droom:

Eens had ik een droom dat ik met jou langs het strand wandelde.
Al de stappen uit mijn leven kwamen in mijn verbeelding en voor iedere periode uit mijn leven waren er twee paar voetstappen in het zand:
één paar voor mezelf en één voor jou.
Ik keek even terug naar die voetstappen en zag opeens een stuk weg waar maar één paar voetstappen stond.
En dat was juist een periode dat het voor mij zo moeilijk was geweest.
Toen zei ik tegen jou: "Op het moeilijkste moment van mijn leven is er maar één paar voetstappen te vinden. Je had toch beloofd altijd bij me te blijven? Waarom heb je me juist toen verlaten?"
"Liefste," zei jij, "Ik hou van je". Ik zou je nooit verlaten en toen je het zo moeilijk had - daar waar maar één paar voetstappen stond - daar heb ik je gedragen.


Evangelie (Joh 15, 12-17)

Dit is mijn gebod, dat gij elkaar lief hebt, zoals ik u heb lief gehad.
Geen groter liefde kan iemand hebben dan deze, dat hij zijn leven geeft voor zijn vrienden.
Gij zijt mijn vrienden, als gij doet wat ik u gebied.
Ik noem u geen dienaars meer, want de dienaar weet niet wat zijn Heer doet,
maar u heb ik vrienden genoemd, want ik heb u alles meegedeeld wat ik van de Vader heb gehoord.

Niet gij hebt mij uitgekozen, maar ik u
en ik heb u de taak gegeven op tocht te gaan en vruchten voort te brengen, die blijvend mogen zijn.
Dan zal de Vader u geven al wat gij hem in mijn naam vraagt.
Dit is mijn gebod, dat gij elkaar lief hebt.

groetjes
peggy 13.10.2006



Tine
11-11-2006
 Meld misbruik27-10-2006 13:47:09

Patricia (en ook de anderen,

De teksten die jij opgeeft vind ik wel heel mooi, maar zijn geen evangelieteksten. Een evangelietekst moet echt door één van de vier evangelisten geschreven worden (dus Marcus, Matteüs, Lucas of Johannes). Een tekst uit Prediker of een brief van Paulus is dus geen evangelietekst. Je kan deze teksten wél gebruiken als eerste lezing.

Groetjes,
Tine



Hilde
30-4-2007
 Meld misbruik1-11-2006 22:24:10

Birgit,

Kan je zeggen waar in de Bijbel die parabel over de kostbare parel te vinden is? In de misboekje die ik heb liggen, staat bijna overal dezelfde (Kom en wees deelgenoot...)
Alvast bedankt!

Hilde
30-04-07



birgit
2-12-2006
 Meld misbruik2-11-2006 10:02:18

hey hilde

dat staat bij Matt 13, 46.
pas op dat je er niet overleest, want het is erg kort! ;-)

groetjes
birgit


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info