Nu Online
Momenteel zijn er 194 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Locatie vrijzinnige viering?

  10-2-2013 12:51:05
Hallo iedereen!
Gezien mijn vriend niet gelovig is maar we het allebei wel belangrijk vinden om 'stil te staan' en te bezinnen bij zoiets belangrijk als een huwelijk, gaan we kiezen voor een vrijzinnige viering.
Nu is mijn vraag: wat is een geschikte locatie voor zo'n viering?? In de feestzaal kunnen we het doen, maar dat willen we liever niet.
We dachten bv aan een kapelletje of kerk, omdat we - ondanks dat mijn vriend niet gelovig is - altijd heel erg aangetrokken zijn aan die gebouwen en dat vaak gewoon mooie architectuur vinden. Bovendien ben ik wel gelovig en zou dat voor mij ook iets symbolisch hebben. Maar kan je een andere soort viering doen in een kerk? Of moet je dan een kerk zoeken zonder pastoor? Of denken jullie: als jullie kiezen om niet VOOR de kerk te trouwen, waarom dan erin??
Zijn er nog andere goede plekken om zo'n viering te doen?
In een tuin is ook wat risky gezien we trouwen in oktober...
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben (bij zichzelf of bij vieringen waar ze al geweest zijn) of ideeën over hebben? Echt ALLE hulp is welkom!
Bedankt!!!
PS Wij zijn op zoek in regio Leuven dus concrete adresjes zijn natuurlijk ook welkom!

Elke
19-10-2013
Meld misbruik



Reacties: 4 | Gelezen: 1777


Sophie
18-5-2013
 Meld misbruik10-2-2013 14:40:18

Hallo Elke
Er worden vaak vrijzinnige vieringen gedaan in kerken of kapelletjes. Vaak (of altijd) gaat het dan om gebouwen die ontwijd zijn. Je kan hiervoor wellicht terecht bij een vrijzinnige vereniging of moreel consulent.
Ik begrijp je voorkeur voor een kerk/kapel wel. Ondanks het feit dat ik mezelf niet katholiek noem, en wij dus ook voor een vrijzinnige viering gaan, vind ik kerkgebouwen zeer aangenaam om in te vertoeven. Het geeft een soort van rust en draagt enorm veel spiritualiteit uit.
Wij zullen in een kasteel trouwen dat eigendom is van de provincie Antwerpen.
Veel succes met je zoektocht!



Sahra
16-8-2014
 Meld misbruik10-2-2013 15:24:25

Hey Elke,
Vrijzinnige diensten zijn mooi in het openlucht, in oktober kan je natuurlijk niet rekenen op geweldig weer maar wat dacht je van een feesttent (met verwarming)? Dat is in ieder geval graag wat ik wil doen. Nochtans heb ik nog geen exacte gegevens om te geven. xxx



Saartje
29-6-2013
 Meld misbruik10-2-2013 19:31:50

Wij wilden onze viering doen in een mooi kapelletje, daarnet nog in Dagelijkse kost, maar we hebben rood licht gekregen van de consulente. Dan moeten we maar rent à priest vragen, zei ze. Ik begrijp het wel, maar vond het heel jammer. We zullen het wellicht in de feestzaal doen dan...



Karen
13-7-2013
 Meld misbruik11-2-2013 0:15:32

Wij doen de onze in openlucht, in de tuin van de feestzaal. Bij slecht weer verplaatsen we ons naar binnen.
Ik vind een vrijzinnige viering niet passen in een kerk. Ontwijd of niet, er blijft een relatie met het katholicisme.
Ik ben overtuigd vrijzinnig, mijn vriend daarentegen gelooft nog in een hoger "iets". Maar hij kan zich wel vinden in alle waarden die bij vrijzinnigheid horen en heeft verder niks met de kerk, integendeel.
Dus wij houden een vrijzinnige ceremonie, maar ik heb gevraagd aan de consulente om geen extra nadruk te leggen op het vrijzinnige aspect, om zo iedereen in zijn waarde te laten en een midden tussen ons beide te vinden.

Tuinen, parken (onder een grote tent) kunnen ook vaak heel mooi zijn.
Of een oude schuur, een herenhuis, een orangerie van een kasteeltje, een veranda ergens?


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info