Nu Online
Momenteel zijn er 29 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kerkelijk huwelijk of vrijzinnige viering?

  16-1-2013 9:35:07
Wij zijn aan het twijfelen...

We dachten eerst aan een vrijzinnige viering in onze feestzaal. Echter, hier wordt er een belachelijk bedrag voor gevraagd. Ze vragen 1500€ om de viering daar te mogen doen. D an hebben we nog geen boekjes, versiering, ceremoniemeester,...

Ik en mijn vriend zijn beiden gedoopt en hebben onze communie gedaan. We zouden dus voor de kerk kunnen trouwen maar we zijn niet zo gelovig. Ik kan me ook niet inbeelden wat een kerkelijk huwelijk voorstelt. Ik wil graag een persoonlijke viering. Niet enkel teksten over jesus en god.

Ik ben dus sterk aan het twijfelen wat we moeten doen. Kan iemand me vertellen wat een kerkelijk viering inhoudt en of je dit persoonlijk kan maken. Ik zou het verschrikkelijk vinden om op mijn grote dag een uur tegen mijn zin in de kerk te zitten.

shalane
21-6-2013
Meld misbruik



Reacties: 13 | Gelezen: 1329


jana
15-6-2013
 Meld misbruik16-1-2013 9:45:23

Dag Shalane,

Dat is inderdaad belachelijk veel geld!!!
Je kan naast een kerkelijk huwelijk (eucharistie) ook kiezen voor een gebedsdienst (met ipv een priester een diaken).
Bij een gebedsdienst mag het allemaal wat losser of een eucharistie, zo kan je bepaalde stukken weglaten (communnie, ...). Misschien dat een vlotte priester dit ook wel allemaal toelaat.
Wij hebben een heel vlotte diaken die vanaf het begin zei: het is jullie dienst, jullie mogen er zelf iets mooi van maken, het enige dat voor hem verplicht was, is de inzegening van het huwelijk (nog al logisch :-)).
Zo hebben we heel wat persoonlijkere teksten gekozen, die niets te maken hebben met god, jezus,...

Groetjes




Evelyn
29-6-2013
 Meld misbruik16-1-2013 12:26:20

Hoi,
Wij doen ook een gebedsviering, je kan het echt heel persoonlijk maken hoor, je eigen teksten samen stellen enzo,...
Is niet omdat het in de kerk is dat je het Christelijk moet doen, je bent er vrij van.
Groetjes



Sjoera
25-5-2013
 Meld misbruik16-1-2013 16:02:39

1500 euro voor een vrijzinnige viering? Wij zijn momenteel een vrijzinnige viering aan het samenstellen bij het Huis van de Mens, en dat kost ons nul komma nul, niks! Ik zou daar toch eens gaan kijken als ik jou was: www. demens. nu



Karen
13-7-2013
 Meld misbruik16-1-2013 17:49:19

Sjoera, ik denk dat ze bedoelt dat de feestzaal zoveel geld vroeg om het daar te laten plaatsvinden..Niet?

Onze feestzaal vraagt ook iets, naargelang hoeveel volk er naartoe komt. Prijzen vanaf 75euro.. dus dat is goed te doen he.

Wij werken ook met De Mens om verschillende redenen : ik ben door en door vrijzinnig, ook niet gedoopt of geen communie gedaan en mijn vriend is wel gelovig, maar dan meer op zichzelf..hij heeft ook geen affiniteit met dat hele kerkelijke gedoe. Dus ik denk dat De Mens dan de perfecte oplossing is.



Ann
18-5-2013
 Meld misbruik16-1-2013 20:11:10

Een kerkviering kan je ook heel persoonlijk maken! :)

Ik vind het alleen nogal raar om dat maar als tweede optie te nemen om toch iets te doen.. J



shalane
21-6-2013
 Meld misbruik17-1-2013 10:58:21

ja ik bedoel dat onze feestzaal zoveel vraagt om het daar te mogen plaats vinden. Dat is dan voor de 'huur' van de tuin, 80 stoelen en een altaar/tafel.

We hebben geen enkele andere locatie die we kunnen gebruiken voor een ceremonie.

Ann, ik weet dat het vreemd is dat we een kerkelijke viering zouden doen met die gedachte. We zijn beide wel gedoopt en hebben de communie gedaan. Iedereen van de familie trouwens. Het is dus niet vreemd dat we zouden trouwen voor de kerk maar het was niet zo dat dit een logische keuze was.

Enkel trouwen voor de wet vind ik kort en weinig van inhoud.

Andere voorstellen zijn zeker welkom!



Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik17-1-2013 11:18:11

Schandalig van die feestzaal!!! Wij mogen dit gratis en voor niks doen in onze feestzaal. Alles wordt voor ons klaargezet, ik mag zelfs de bloempjes eventueel de avond voordien afgeven, dan hangen zij deze aan de stoelen.
Ik snap je probleem wel hoor Shalane. Ik zou ook niet zoveel geld geven aan die feestzaal voor de viering maar ik zou ook een viering willen die persoonlijk is.
In jouw geval zou ik ook eens informeren bij de kerk waar je eventueel zou willen trouwen om te horen hoe zij tegenover een 'persoonlijkere' viering staan. Kan misschien heel goed meevallen... Er zijn tegenwoordig zoveel jonge mensen die geen feeling meer hebben met het instituut 'kerk' maar er toch trouwen wegens traditie, viering willen,... .
In ieder geval beter dan 1500 euro te betalen, toch?



shalane
21-6-2013
 Meld misbruik17-1-2013 11:23:49

Ja vind het ook veel geld. Zeker als je weet hoeveel geld we al betalen voor ons feest! Je zou denken dat dit dan toch inbegrepen is maarja.. jammer genoeg niet.

Ik heb dinsdag een afspraak met de priester maar aangezien ik en mijn vriend beiden van lochristi zijn hebben we beide die priester al vaak aan het werk gezien en het is echt geen aangename man.

Heel ouderwets, praat traag,... ik werd er al beetje beu van om enkel met hem een telefonisch gesprek te hebben. Kan je kiezen om ergens anders te huwen? Lochristi heeft veel deelgemeentes met allemaal een eigen kerk en priester



Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik17-1-2013 11:35:18

Ik geloof wel dat het kan, zeker in deelgemeentes... Moet je maar eens navragen.



Sophie
18-5-2013
 Meld misbruik18-1-2013 12:14:07

Je kan ook zoeken naar zalen in eigendom van lokale of provinciale overheid;
Wij doen onze vrijzinnige viering in kasteel d'ursel. 500 EUR voor de viering en receptie tesamen. Als het slecht weer is kan de receptie niet buiten plaatsvinden en zal er nog een zaal worden bijgehuurd, ook weer 500 EUR. Wij betalen dus in het slechtste geval 1000 EUR maar we hebben wel viering en receptie in één keer :-) Misschien is dat een optie?



shalane
21-6-2013
 Meld misbruik18-1-2013 14:14:46

sophie dank je voor de tip! Ik ga eens op zoek naar zalen in de buurt!



Thomas
7-9-2013
 Meld misbruik31-1-2013 15:30:03

gezien jullie van lochristi zijn....1500€ voor de tuin ceremonie... kleine gok dat jullie je feest in kasteel v saffelaere houden? :)



Katrien
8-9-2008
 Meld misbruik9-8-2013 14:45:05

Kan de viering niet in het stadhuis? Ik weet dat het niet overal kan, maar in sommige gemeentes is er een zaaltje waar ze vieringen (van allerlei strekkingen) laten plaatsvinden.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info