Nu Online
Momenteel zijn er 147 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

twijfels kerk of niet?

  4-10-2012 18:38:24
hallo iedereen
graag eens jullie mening. mijn verloofde en ik zijn aan het twijfelen of we al dan niet voor de kerk zullen trouwen.
wij zijn beiden gedoopt en hebben onze communie gedaan maar verder zijn we sindsdien niet meer in de kerk geweest. nu twijfelen we vooral omdat we later onze kindjes willen dopen van velen heb ik al gehoord dat een pastoor dit niet altijd toelaat indien je niet voor de kerk getrouwd bent. iemand die hier iets meer over weet en ons met dit onderwerp kan verder helpen?
groetjes ine

ine
11-4-2014
Meld misbruik



Reacties: 8 | Gelezen: 1135


Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik4-10-2012 18:46:30

Ons zoontje is zelfs gedoopt zonder dat we getrouwd waren! De pastoor heeft daar helemaal geen probleem van gemaakt. We zijn nu ook enkel voor de wet getrouwd, de kerk zegt ons niets, het dopen was bij ons puur om de oma gerust te stellen dat ons zoontje niet naar de hel zou gaan .



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik4-10-2012 18:47:08

Oh ja, dat hebben we zo wel niet tegen de pastoor gezegd, van die hel en oma



ineke
29-6-2013
 Meld misbruik4-10-2012 19:46:34

hier idem
dochter reeds laten dopen en we trouwen pas in juni
de pastoor heeeft hier geen probleem van gemaakt
we trouwen ook enkel voor de wet



Stephanie
22-9-2012
 Meld misbruik4-10-2012 20:52:55

Hey Ine

Wij zijn wel voor de kerk getrouwd niet omdat we allebei heel gelovig zijn ofzo, maar omdat ik toch wel een traditioneel huwelijk wou.
En niet enkel voor de wet van in een kwartier buiten te staan en dat is het.
Ik heb er ook over nagedacht om ipv de kerk een mooie ceremonie in de tuin te doen maar hiervoor moet je echt mooi weer hebben en hier in Belgie weet je dat nooit!
Liefs
Stephanie



Elly
17-11-2012
 Meld misbruik5-10-2012 14:09:47

Voor het dopen van de kindjes moet je het niet doen. Het kind is een individu en dan maakt het niets uit of je ouders gedoopt zijn, getrouwd zijn voor de Kerk etc...
Omgekeerd kan dan weer niet: Niet gedoopt...geen Kerkelijke trouw!



Shana
3-8-2013
 Meld misbruik5-10-2012 15:39:16

Hey Ine,




Ik ben ook gedoopt en mijn communie gedaan, en sindsdien ook niet meer in de kerk geweest...
Wij gaan wel voor de kerk trouwen, omdat mijn verloofde wel gelovig is, en eigelijk vind ik het zelf zeer mooi en traditioneel om voor de kerk te trouwen.
Maar dat is natuurlijk ieders z'n eigen keuze, vind ik dan weer..
Je zult samen moeten beslissen wat jullie graag willen doen.
Natuurlijk is de wet op 15min al gedaan eh...

veel succes ermee!

xx



ine
11-4-2014
 Meld misbruik5-10-2012 20:06:13

bedankt voor de tips iedereen
we denken eraan om toch een soort van ceremonietje in elkaar te boxen zodat we toch een persoonlijke touch hebben :)




sarah
3-8-2013
 Meld misbruik5-10-2012 22:29:43

hier ook een "gelovige" (ik ben evangelisch christen)
Ik ga saai mijne theorie geven niet als "bekeringspraatje" maar mss helpt het jullie om de knoop door te hakken :

Je kan NIET trouwen voor de kerk...
Je trouwt voor de gemeente en vraagt in de kerk om de zegen van God
(daarom ook dat je eerst voor wet getrouwd moet zijn, voor je kerkdienst mag/kan houden)

Ik geloof met heel mijn hart in God en vind het persoonlijk heel belangrijk om Hem Zijn zegen te vragen over het huwelijk van Jurgen en mezelf.

Dus persoonlijk vind ik het een beetje gek dat je in kerk om de Zegen gaat vragen aan iemand waar je niet in gelooft.

Maar goed ik wil niet mijn mening opdringen gewoon den theorie meegeven ;)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info