Nu Online
Momenteel zijn er 122 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Kerkelijke huwelijksinzegening

  14-9-2006 16:27:15
Hoi iedereen!

zijn nog maar net verloofd, maar toch al wat aan het plannen...

Aangezien mijn partner niet gedoopt is, maar ik toch graag ook nog een beetje een kerkelijk huwelijk wil waren we aan het denken over een huwelijksinzegening, in de kerk dus, maar zonder eucharistieviering, communie, etc...

Wie kan mij zeggen of beide partners daarvoor gedoopt moeten zijn (dacht nl. van niet)? Wie heeft dit ook gedaan, en hoe gaat het dan ongeveer in z'n werk, hoelang duurt het enz?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Eva

Eva
16-6-2007
Meld misbruik



Reacties: 4 | Gelezen: 1222


Ine
11-8-2007
 Meld misbruik14-9-2006 19:46:06

Hey Eva,

wat je ook eventueel kan doen is via rent a priest (www.rentapriest.be ). Norbert Bethune heeft het doopsel gedaan van mijn zus hare kleine en da was een heel mooie, persoonlijke viering.

Je hoeft echter nie aan de doopselvoorwaarde te voldoen, je krijgt immers ook geen huwelijksgetuigschift. Zij doen bv ook vieringen tussen homokoppels.

Weet wel niet of dat dan in de kerk gebeurd. Bij mijn zus was het in haren hof.

Vele groetjes



valerie

 Meld misbruik14-9-2006 20:22:11

Sommige priesters nemen er genoegen mee dat slechts 1 van de partners gedoopt is...(zelfs voor eucharistieviering). Het hangt er dus van af hoe jullie priester daarover denkt...

Veel succes

Valerie



ellen
23-9-2006
 Meld misbruik14-9-2006 21:08:28

Wij hebben ook een viering in woorddienst dus zonder eucharistie.
Dit wordt erkend als een kerkelijk huwelijk en het was dan ook nodig dat we beiden gedoopt waren. Zo'n viering duurt evengoed ongeveer een uurtje en bevat alle aspecten van een gewone viering buiten dan dat er geen hostie wordt gegeven.
Groetjes,
ellen



Sylvie
11-3-2006
 Meld misbruik18-9-2006 12:39:10

Je kan kiezen voor een huwelijksinzegening en dan is het voldoende dat één van beide partners gedoopt is. Dus dan moet enkel de gedoopte verklaren om bv. kinderen christelijk op te voeden. Dus het kan zeker hoor! Vraag het anders eens aan jullie pastoor, want niet elke pastoor wil dat doen. Bij onze pastoor kan bijna alles, maar in een naburige parochie is 't nogal een conservatieve. Met als gevolg dat iedereen in onze parochie komt trouwen en z'n kindjes laat dopen en dat die andere pastoor z'n kerk leegloopt...

Groetjes,

Sylvie
11/03/06


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info