Nu Online
Momenteel zijn er 83 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

hoe uitleggen pastoor?

  13-7-2012 22:09:50
dag iedereen,

binnekort hebben we onze 2e afspraak bij de pastoor en mijn vraag is
1. hoe uitleggen waarom we voor de kerk trouwen?
2.hoe uitleggen waarom we voor een viering willen gaan, zonder eucharistie?

hoe deden jullie dit?

groetjes!

Pia
6-10-2012
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1499


Evelien
1-9-2012
 Meld misbruik13-7-2012 22:26:39

Heyhey,

Hier hebben we niets moeten verklaren/uitleggen :-).

Hij vroeg gewoon of we allebei uit vrij wil kwamen en had het dan over doodgewone dingen :-).

Groetjes!

Evelien



sarah
24-8-2012
 Meld misbruik14-7-2012 1:25:20

wij moesten wel uitleggen.
ik heb gewoon eerlijk gezegd dat ik vond dat dat erbij hoorde, bij een huwelijk. maar dat we niet echt gelovig zijn en daarom ook niet hypocriet wilden doen en er daarom voor hebben gekozen het zonder eucharistie te doen. onze pastoor was heel tevreden met ons eerlijk antwoord :-)



Manuela
4-8-2012
 Meld misbruik14-7-2012 11:55:05

Wij hebben ook gewoon eerlijk ons gedacht gezegd. Ik vind ook dat de kerk bij een huwelijk hoort en m'n vriend was eerlijk door te zeggen dat hij het alleen voor mij doet, want hij geloof helemaal niet, maar vermits hij het wel uit vrije wil doet, was er geen enkel probleem.
En zonder eucharistie is normaal gezien nooit geen probleem. Onze pastoor heeft ons uitgelegd dat het huwelijk een sacrament op zich is en dat daar geen 2e sacrament (eucharistie) aan te pas moet komen :)

Groetjes!



Tiffanie
28-7-2012
 Meld misbruik14-7-2012 15:54:47

Wij hebben ook eerlijk gezegd dat het meer uit traditie, uit onze opvoeding uit, en omdat het eenmaal bij het totaalpakketje hoort...

En dat we later onze kinderen eventueel willen dopen ... :p



Evy
7-7-2012
 Meld misbruik14-7-2012 19:12:43

Ah was dat bij jullie wel dan? In Mechelen is het blijkbaar enkel nog zonder eucharistie te doen. Wij moesten enkel zeggen dat het uit vrije wil was en dat het idd een totaalpakket is, bij huwen hoort nu eenmaal de kerk.

Groetjes



Pia
6-10-2012
 Meld misbruik15-7-2012 22:59:42

wij hebben met hem kennisgemaakt deze week en we moeten nog eens naar hem toe gaan (we combineren ons huwelijk met de doop van ons zoontje)
zodat hij kan uitleggen wat een sacrament is en wat dan de meerwaarde van een huwelijk is e.d
bij de doop wil hij zelfs de meters ontmoeten om eens te horen op welke manier zij bijdrage tot een christelijke opvoeding van onze zoon....

klinkt allemaal zo serieus en plechtig toch?


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info