Nu Online
Momenteel zijn er 178 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Even het omgekeerde: scheiden voor de kerk

  30-8-2006 8:57:14
Hallo,

mijn vriend is gescheiden. Wij willen trouwen in mei, maar zouden ook nog eens voor de kerk willen trouwen. Heeft er al iemand ervaring met scheiden voor de kerk? We hebben van de priester al gehoord dat mijn vriend op gesprek zal moeten gaan, maar hij heeft natuurlijk schrik dat hij de verkeerde dingen zal zeggen

groetjes
Nele
19/05/07

Nele
19-5-2007
Meld misbruik



Reacties: 11 | Gelezen: 1599


Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik30-8-2006 9:04:10

Hey,

iemand die gescheiden is mag in principe niet opnieuw trouwen voor de kerk voor zover ik weet, tenzij je huwelijk ongedaan gemaakt is door de kerk, maar dat doen ze enkel in zeer uitzonderlijke situaties.

Groetjes,
Lieve



Nele
19-5-2007
 Meld misbruik30-8-2006 9:14:55

Dag Lieve,
inderdaad, het is niet makkelijk om zomaar te scheiden voor de kerk. Maar we vinden het toch belangrijk genoeg om het te proberen. De priester kennen we wel persoonlijk, maar daarom is dat nog geen voordeel natuurlijk om makkelijker toelating te krijgen om te scheiden.
Dat gesprek dat mijn vriend zal moeten doen zal het belangrijkste zijn; maar de grote vraag is wat hij daar juist allemaal moet vertellen. Zijn ex had iemand anders, dus de oorzaak lag niet volledig bij hem dat ze gescheiden zijn :s

groetjes
nele
19/05/07



Caroline
7-7-2007
 Meld misbruik30-8-2006 9:22:53

Het zal nodig zijn dat het eerste huwelijk van je vriend nietig verklaard wordt door een kerkelijke overheid vooraleer een nieuw kerkelijk huwelijk te kunnen aangaan. Ik weet niet of een priester dat alleen kan, of of daarbij nog andere personen betrokken zullen worden. Moet trouwens de ex van je vriend niet evenzeer in die procedure betrokken worden? Kerkelijk recht is niet zo direct mijn ding, moet ik eerlijk toegeven.

Indien het eerste huwelijk van je vriend niet nietig verklaard geraakt, dan heb je in principe een andere optie open. Je kan inzegening van jullie relatie voor de kerk doen...



Heidi
9-9-2006
 Meld misbruik30-8-2006 9:40:58

Dag Nele,

Een ontbinding van een kerkelijk huwelijk is niet zo eenvoudig. Er komt een heel onderzoek aan te pas, niet alleen door jullie pastoor maar ook nog door hogere instanties van de Kerk. Meestal wordt het geweigerd tenzij je kan aantonen dat je niet uit vrije wil getrouwd bent of dat je nog te jong was om de draagwijdte ervan te kennen en dus bewust te trouwen voor de Kerk. Natuurlijk, als je een bekende persoon bent (zoals Helmut Lotti) of je hebt een lange arm - "daarmee bedoel ik als je een hoog geplaatst iemand binnen de Kerk kent" (zo was het tenminste bij de kennissen van mijn vriend zijn vader) - dan lukt het misschien wel wat makkelijker.

Maar Nele, je kan misschien niet voor de Kerk trouwen maar je kan wel een soort van dankviering / gebedsviering doen in de Kerk (als je pastoor het toelaat tenminste). Dit is een misviering die nauwelijks verschilt van een gewone huwelijksviering voor de Kerk. Het enige verschil is dat je geen eucharistie en geen communie hebt en je huwelijk wordt niet officieel door de Kerk erkend. Mijn neef heeft dit op deze manier gedaan (homohuwelijk) en iedereen vond het een hele mooie mis. Er was zelfs een huwelijkskaars aanwezig en al. Zij hebben ook hun beloften gedaan en er werd zeker ook over God gesproken. Een mooi alternatief dus.

Groetjes

Heidi
09-09-06




Nele
19-5-2007
 Meld misbruik30-8-2006 10:09:52



Dag Heidi,

normaal gezien gingen we een dankviering doen. Maar het idee dat mijn vriend in de ogen van de kerk nog altijd getrouwd blijft met zijn ex vind ik toch wel raar...
Ik zat er eerst niet zo mee in, maar door erover te spreken en omdat er misschien toch een mogelijkheid is voor die scheiding,vind ik het toch belangrijker.
Heidi, jouw vriend is dan ook kunnen scheiden voor de kerk? Of is het je schoonvader?
Caroline, ik hoop echt dat de ex er niet moet bij betrokken zijn, een jaar na de scheiding had ze spijt van alles en wou ze terug een kans... dus ik weet niet zeker of ze er mee akkoord zal gaan

Bedankt voor de reacties!
groetjes
nele
19/05/07



Caroline
7-7-2007
 Meld misbruik30-8-2006 11:51:05

http://users.pandora.be/goudi/inf_kerk.html

Niet echt zeer recent, maar kan interessant zijn...



Heidi
9-9-2006
 Meld misbruik30-8-2006 12:15:23

Dag Nele,

Het was niet mijn vriend en eigenlijk ook niet mijn schoonvader. Mijn verloofde zijn mama was al getrouwd toen ze een ander man (mijn verloofde zijn papa) tegenkwam. Zijn mama is dan gescheiden (zowel voor de wet als voor de Kerk). Het was vooral die eerste man die het huwelijk wou laten ontbinden. Die had wat vrienden die redelijk hoog in de Kerk stonden en heeft dat dus makkelijk kunnen regelen. Ik denk niet dat de ex er echt bij betrokken wordt.

Dit is echter al wel bijna 30 jaar geleden dus weet niet of het nu strenger of soepeler geworden is.

Ik zou zeggen: als het zo belangrijk voor je is, probeer het zeker. Neen heb je, ja kun je krijgen. Als het dan toch niet moest lukken, kan je altijd nog een dankviering doen.

Veel succes! Ik hoop echt dat het jullie lukt!

Heidi
09-09-06



Gerlinde
2-8-2008
 Meld misbruik30-8-2006 12:49:27

Veel ken ik er ook niet van, maar als ik het goed voor heb dan moet zelfs de paus daarover beslissen. En dat kan lang duren.



sara
13-7-2007
 Meld misbruik30-8-2006 16:30:29

Dag Nele,

ik denk dat scheiden voor de kerk heel wat eenvoudiger geworden is. Vroeger was dit heel streng (niet weten dat je partner onvruchtbaar is terwijl hij of zij dat zelf wel wist, een verleden in de psychiatrie waarover men niets had verteld, niet trouwen uit vrije wil, ...). Maar een tijdje geleden is een vriendin van me ook gescheiden voor de kerk. Ze heeft 3 keer naar de bisschop moeten gaan, haar expartner was ook uitgenodigd. Maar die is geen enkele keer afgekomen. De bisschop vond dat de goede wil van mijn vriendin voldoende was, en ze kon scheiden voor de kerk. Misschien is het wel niet leuk te weten dat jouw partner je ex zal terugzien. Maar ik denk wel dat het mogelijk moet zijn. Succes!!!



Nele
19-5-2007
 Meld misbruik31-8-2006 10:21:57

Dag Sara,
bedankt! Dat is al een hele opluchting. Als zijn ex uitgenodigd wordt, denk ik niet dat ze zal langs komen. Zolang zij niet ergens ook een handtekening moet zetten of zo zie ik er geen probleem in, ze kan er zich moeilijk tegen verzetten he.
Gisteren hebben we de gegevens gekregen van de vicaris waar we een mail moeten naartoe sturen met ons verhaal.
Aangezien we de priester goed kennen, en mijn vader secretaris is van de kerkraad, denk ik wel dat ze er veel geloof aan ons verhaal zullen hechten. Dat we echt willen trouwen voor de kerk, en het niet enkel voor de ceremonie doen of zo.

Raar eigelijk hoe een mens er zo over kan denken, mijn ouders zijn zeer gelovig, maar ikzelf niet zo erg. Ik had nooit gedacht dat ik nu zo graag ook voor de kerk met mijn vriend zou willen trouwen

bedankt allemaal!
groetjes
nele
19/05/07



Nele
19-5-2007
 Meld misbruik8-9-2006 15:33:09

Hallo allemaal,
Gisteren hebben we onze brieven doorgemaild naar de vicaris. Hij gaat ons dan een antwoord terugmailen of het mogelijk is of niet...
Ik ben ongelooflijk zenuwachtig, zal nog iets laten weten of het gelukt is ;-)

groetjes
Nele


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info