Nu Online
Momenteel zijn er 70 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

vragen over de procedure kerkelijk huwelijk

  19-6-2012 22:23:45
Ik vroeg me af of het waar is dat er eerst een burgelijk huwelijk moet zijn en pas daarna een kerkelijk... Ik heb dit ergens gelezen op een site, maar dat lijkt me toch niet te kloppen, wel??
Ook vroeg ik me af of je het inderdaad een jaar op voorhand met de pastoor moet regelen. Mijn vriend en ik trouwen op 12/10/12 en als ik de sites moet geloven zijn we al te laat met onze aanvraag :-)

Groetjes en bedankt voor jullie feedback
XXX

eveline
12-10-2012
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1063


Lilabluestar
14-7-2012
 Meld misbruik19-6-2012 22:59:25

Dag Eveline, ik denk niet dat je te laat bent maar ik zou toch ook wel al stilaan een afspraak vastleggen als ik jou was. Volgens mij klopt het toch wel dat je eerst getrouwd moet zijn voor de wet en dan pas voor de kerk mag trouwen. Je mag in je planning dus niet eerst je kerkelijk huwelijk zetten en nadien pas je wettelijk huwelijk. Groetjes!



Evelien
1-9-2012
 Meld misbruik19-6-2012 23:00:55

Heyhey,

Je moet inderdaad eerst voor de wet trouwen vooraleer je voor de kerk kan trouwen. Je dient immers je trouwboekje, dat je krijgt bij de burgerlijke dienst, mee te nemen naar de kerk voor de kerkelijke dienst. Onze priester heeft dit expliciet vermeld.

Wat het regelen van een kerkelijk huwelijk betreft, op zich zijn jullie nog niet te laat denk ik, maar ik weet wel dat pastoors tegenwoordig heel snel volgeboekt zijn aangezien ze vaak voor meerdere parochies verantwoordelijk zijn en ze natuurlijk maar 1 huwelijk tegelijkertijd kunnen voltrekken.

Ik zou dus zeker niet te lang meer wachten! Wij hadden de kerk ongeveer 1 jaar op voorhand vastgelegd maar over de pastoor was toen nog geen zekerheid, dus moesten we wachten tot januari en toen we dan uiteindelijk contact opnamen, bleken we al aan de late kant te zijn. Bovendien moet je voor een kerkelijk huwelijk ook vaak een "voorbereidingsdag" of "-avond" volgen en die worden maar 1 of 2x per jaar georganiseerd.

Groetjes!

Evelien



Tamara
7-9-2013
 Meld misbruik20-6-2012 8:07:36

Het hangt heel erg af van pastoor tot pastoor en hoe vaak er getrouwd wordt voor de kerk in jullie parochie. Wij hebben de onze gecontacteerd in mei. We trouwen pas op 7 september 2013, maar dachten ook dat we er vroeg bij moesten zijn. Hij heeft onze datum genoteerd, maar wilde nog niet afspreken omdat het voor hem véél te vroeg was. Als je nog dit jaar trouwt, zou ik wel al snel een afspraak maken.



Marijke
6-7-2012
 Meld misbruik20-6-2012 9:55:00

Heeft jullie parochie geen website, die van ons wel, daarop staat dat een kerkelijk huwelijk minimum 6 maand op voorhand moet worden vastgelegd. Maar het zal uiteraard denk ik van parochie tot parochie verschillen?

Groetjes



ann
14-9-2013
 Meld misbruik20-6-2012 13:37:30

Hey Eveline,
Een pastoor mag een koppel niet huwen voor ze burgerlijk gehuwd zijn! Dat staat zelfs in het strafwetboek vrees ik (art 267), als ze dit toch doen kunnen ze een boete krijgen van 50 tot 500 euro! De jurist in mij wordt even wakker



eveline
12-10-2012
 Meld misbruik20-6-2012 17:44:34

Dag allemaal,

Bedankt voor jullie reacties...Ik heb begrepen dat het tijd is om actie te ondernemen ;-)

Mercikes voor de hulp

XXX


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info