Nu Online
Momenteel zijn er 146 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

verplicht vormen ?

  21-5-2012 9:48:02
dit is onze situatie ik heb mijn doop , 1ste en plechtige communie gedaan mijn verloofde enkel doop en 1ste communie.
Nu ik wil al heel mijn leven kerkelijk trouwen mijn zoontje wordt ook christelijk opgevoed .Nu de 1ste keer was de pastoor er al over bezig en hij vroeg zelfs niet wil je maar het was van aja we zullen dan maken dat je gevormd bent voor het huwelijk mijn verloofde ging hier mee akkoord maar kdenk enkel voor mij en uit schrik dat ik anders mijn kerkelijk huwelijk zou mislopen. De 2 keer dat ik ging was ik alleen (om misboekje te laten keuren) begon ie terug over die vorming mijn ventje moet daarvoor express naar brugge en ik moet mee als steun (das dus voor alle 2 verlof vragen :-s ) Zegt ie we zulle dan bij jullie ondertrouw wel eens de geloofsverhoring doen .
ik weet nu al dat dit een flop gaat worden . Aan de ene kant bang dat de kerkelijke dienst niet gaat doorgaan door alles dat kan mislopen op de ondertrouw maar dan zijn onze uitnodigingen wel al verstuurd anderzijds boos dat de daiken zo hypocriet kan zijn dat hij iem verplicht een geloof op te nemen . Ik hoe meer ik er over denk ik wil niet dat mijn verloofde gevormd wordt . Het maakt iets dat speciaal moet zijn een overgang in een mensenleven belachelijk. Hij doet het voor mij maar hij gelooft niet dus waarom dit doen als het symbool geen waarde heeft.

Zijn er hier nog waar de partner zich moet laten vormen ?
zou ik een afspraak maken met de daiken en alles uitspreken want na het laatste gesprek zit hij me toch een beetje dwars had zelfs het gevoel dat hij niet echt pro ons huwelijk was . vond het raar dat we nu nog trouwden of was er miss een speciale reden ? bouwen uh nee wij hebben gebouwd en een kindje ja
Waarom dan ? uh omdat mijn ventje het eindelijk heeft gevraagd ?????
ge weet toch dat trouwen voor de kerk niet voor even is ?
uh ik denk dat niemand trouwt met gedacht dat maar voor een jaar is kerk of niet pfff

heeft iem ervaring met voor een ander pastoor te gaan maar in de zelfst kerk ?
hoe zit dat dan in elkaar qua betaling ? alleen de €250 of is het dan €250 + de pastoor ?
alvast bedankt voor jullie reactie

tima
8-9-2012
Meld misbruik



Reacties: 21 | Gelezen: 1615


Sanne
9-7-2011
 Meld misbruik21-5-2012 10:12:14

Ik heb er geen ervaring mee, dus ik kan je verder niet helpen, maar ik dacht altijd dat je alleen gedoopt moest zijn om voor de kerk te kunnen trouwen...

Vervelend dat de pastoor moeilijk doet. Hopelijk vinden jullie snel een oplossing.



Lieze
1-9-2012
 Meld misbruik21-5-2012 10:25:37

Ik denk dat je enkel moet gedoopt zijn hoor. En bij ons is het 250 euro.



Shibby
3-8-2012
 Meld misbruik21-5-2012 10:27:08

Ik dacht ook dat je enkel gedoopt moest zijn en je kan zelfs als niet gedoopte trouwen voor de katholieke kerk met je katholieke partner... Als je vriend echt niet gelooft dan zou ik hem helemaal niet laten dopen. Ik zou aan de priester uitleggen hoe het zit... Als je je echt niet goed voelt bij die pastoor, zou ik eventueel wel vragen om te veranderen. Ik denk dat die 250 euro geldt voor de misviering + pastoor dus dat je niet zal moeten bij betalen voor een andere....
Over die ondervraging: bij ons moest je daar helemaal niet mee inzitten. Hij vroeg enkel: Wat zijn voor jullie de belangrijkste waarden in het Christelijke geloof? Welke waarden wil je meegeven aan jullie toekomstige kinderen... Zo van die dingen. Wij zeiden nog om te lachen: We dachten dat het veel moeilijker ging zijn, hadden nog naar de 10 geboden gekeken en z. Maar hij zei daarop dat dat echt wel iets uit het verleden is.

Veel succes!



Shibby
3-8-2012
 Meld misbruik21-5-2012 10:30:30

Ik bedoel natuurlijk: als je vriend niet gelooft zou ik hem niet laten vormen



Hannelore
21-4-2012
 Meld misbruik21-5-2012 10:36:32

Mijn vriend moest zich laten dopen, eerste communie en vormsel doen om te kunnen trouwen voor de kerk. Dus hebben wij dat maar snel laten varen en zijn enkel voor de wet getrouwd. Heb ook altijd gezegd dat ik voor de kerk ging trouwen en nu ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Al die extra stress die dat meebrengt, neen dank u.



Lilabluestar
14-7-2012
 Meld misbruik21-5-2012 11:41:00

Ik ben ook niet gevormd (wel gedoopt en eerste communie) en toch mag ik voor de kerk trouwen van onze pastoor. Het enige wat je nodig hebt is je doopakte. Omdat mijn vriend en ik trouwen in een andere parochie dan waar wij gedoopt zijn moesten wij 'toestemming vragen om te trouwen in een andere kerk'. Concreet was dat dus gewoon de doopakte opvragen.
Bovendien trouwen we voor onze trouw gebruik maken van de kerk van een andere parochie. Dus ook een pastoor en een andere kerk. De prijs blijft bij ons gewoon €250.
Dus als je echt graag voor de kerk wilt trouwen dan zou ik ook een andere pastoor contacteren. Groetjes



Mieke
27-4-2013
 Meld misbruik21-5-2012 11:41:11

Ik denk ook dat je enkel gedoopt moet zijn om voor de kerk te kunnen trouwen.
Mijn onthaalmoeder haar man was ook enkel gedoopt en ze zijn ook zo getrouwd. Hij heeft zich niet meer moeten vormen.




sophie
14-7-2012
 Meld misbruik21-5-2012 12:12:57

Ik dacht dat je wel gevormd moest zijn. Ik heb mijn doopakte zelf gaan halen en de doopdatum en die van het vormsel stonden daar op. Van de eerste communie was geen sprake. Veel mensen vergissen zich ook dat de plechtige communie en het vormsel hetzelfde is en dat is niet zo. Bij ons vroeg de pastoor ook of wij gevormd waren. Maar ik weet het niet zeker of dat moet maar ik dacht van wel. Anders moet je eens informeren in een andere parochie of dat eigenlijk verplicht is.
Groetjes Sophie



marijke
17-8-2013
 Meld misbruik21-5-2012 12:36:27

Tima,

Klopt het dat het over de Diaken in Diksmuide gaat? Ik dacht dat wij uit dezelfde streek waren. Ik begrijp je frustratie volledig want wij hebben ook al wat problemen met hem gehad in het verleden (doopsel van onze kindjes). Wij hebben nu beslist om ook een andere priester te nemen maar wel in een kerkje te huwen waar hij pastoor is. Woensdag heb ik met hem een afspraak hieromtrent, ik verwacht me ook aan enige tegenstand.

Wat het vormen betreft denk ik dat hij in principe wel kan vragen of jullie gevormd zijn (maar in praktijk doen andere priesters daar niet zo moeilijk over). Ik zou je ventje aanraden om dat gewoon even te ondergaan... En wat de ondertrouw betreft zou ik hem gewoon een beetje naar zijn mond praten. Enfin, als het over dezelfde persoon is dat we praten toch...



Marijke
6-7-2012
 Meld misbruik21-5-2012 13:55:28

Normaalgezien moet je echt wel gevormd zijn om te kunnen huwen, hier in het Genste wordt dan vaak gevormd tijdens de huwelijksmis.

Wij zijn allebei gedoopt, gevormd en gelovig, toch trouwen we niet voor de kerk, dopen kan gratis, trouwens kost 250€, vond ik volledig misplaatst dus daarom hier geen kerkelijk huwelijk.

Groetjes



Vicky
7-7-2012
 Meld misbruik21-5-2012 14:15:30

Je moet helemaal niet gevormd zijn om in de kerk te kunnen trouwen!
Je moet normaal wel gedoopt zijn. De pastoor die wij eerst hadden deed hier ook moeilijk over. Ik ben gedoopt maar niet gevormd, mijn ventje beide wel. Toen de pastoor wist dat ik niet gevormd was en dat ook niet vlug vlug van plan ben (vind het beetje hypocriet om nu vlug vlug te doen. Mijn ouders hebben daar vroeger niet voor gekozen) heeft hij wel 5x aan mijn ventje gevraagd of hij wel écht zeker was van dit huwelijk. Wij gingen beide buiten van, dit kan toch echt niet.
En hadden beide zo een slecht gevoel dat we overgestapt zijn naar een andere kerk met een andere pastoor. Ik heb hem gewoon opgebeld om de ondertrouw ongedaan te maken want dat wij niet bij hem wilden trouwen.
Over een andere pastoor in dezelfde kerk kan ik je spijtig genoeg niet helpen. In elk geval heel veel succes en hopelijk vinden jullie iemand waar je je wel goed bij voelt.

Groetjes, Vicky



Sanne
11-8-2012
 Meld misbruik21-5-2012 14:17:25

Jammer dat de priester zo onvriendelijk is maar die vragen zijn wel standaard dus die krijg je altijd dat is canoniek rechtelijk verplicht maar je moet het je niet aantrekken het is voor de kerk gewoon van groot belang dat je beseft wat je doet als je voor de kerk trouwt en dat is helaas niet bij iedereen het geval maar bij jou duidelijk wel :) verder moet je normaal gezien gevormd zijn als je een heilige mis wil als trouw dus een trouw met eucharistie maar indien je partner dat niet wil dan kan je kiezen voor een dankviering of misschien zelfs voor een waar hij de communie niet ontvangt want daarvoor moet je gevormd zijn maar van die laatste mogelijkheid ben ik niet zeker. Je kan het altijd even navragen, veel succes !



Sanne
11-8-2012
 Meld misbruik21-5-2012 14:24:47

Hoewel dat laatste misschien toch ook niet echt klopt ant normaal mag je de communie na je kleine communie al hebben swat in ieder geval geloof ik dat je moet gevormd zijn voor een kerkelijk huwelijk bij ons hebben ze dat toch echt nagekeken



sarah
18-8-2012
 Meld misbruik21-5-2012 14:58:30

Wij hebben beiden moeten opgeven waar we gedoopt en gevormd zijn. Maar bij ons in de kerk kan zelfs een homokoppel trouwen, maar dat noemt dan een belofteviering. Groetjes



sarah
24-8-2012
 Meld misbruik21-5-2012 17:33:46

onze pastoor zei als er 1 van de twee gedoopt is is het goed, dus ja, zie ik niet in waarom jouw ventje gevormd moet worden?




Serena
25-5-2019
 Meld misbruik21-5-2012 18:57:22

Mijn verloofde moet over 2 weken zijn vormsel nog doen.. anders konden wij ook niet trouwen voor de kerk..
Volgens mij hangt het van pastoor tot pastoor af.. wij hebben net een pastoor die wat aan de ouderwetse kan is... voor de andere pastoor die er rond liep hoefde dat niet..
tis wel een extra stress wat erbij komt maarja..



tima
8-9-2012
 Meld misbruik21-5-2012 21:53:15

idd diaken van diksmuide . tis al wat geweest hoor ik wilde eigenlijk in de kapel vant begijnhof trouwen maar sinds het die nieuwe diaken is mag dat niet meer dus veranderd naar de grote kerk terwijl ik eigenlijk van woumen ben maar die priester was nog erger (wij hadden die voor de doop van ons zoontje) ik moest mijn boekje maken aan de hand van zijn teksten nu mij geen probleem maar meneer geeft dan toch zijn eigen voorkeur teksten te pas en onpas gebruikt waarom moest ik dan boekjes maken .



tima
8-9-2012
 Meld misbruik21-5-2012 21:55:49

denk dat het nu ook vooral is dat de pastoor die de begraving van mijn schoonvader heeft begeleidt zon gezapige man was die heel goed luisterde en een heel mooie persoonelijk mis van heeft gemaakt . Het contrast met die stijve hark van een diaken is dan ook groot



marijke
17-8-2013
 Meld misbruik22-5-2012 9:02:53

ik begrijp je frustratie Tima,
Het is wat kort dag maar misschien moet je er toch eens over denken om iemand anders te nemen? Ik vind het belangrijk dat je je goed voelt erbij.

Heel de miserie van het begijnhof heb ik enkele jaren geleden doorlopen met de geboorte van mijn eerste dochtertje. Ik vond het schandalig hoe hij ons behandelde en heb dan ook gekozen voor iemand anders. Vorig jaar is mijn s-zus ermee gehuwd en ik vond hem ronduit onbeleeft naar de kinderen toe tijdens de dienst.

Kijk e, hij wist dat er kindjes gingen zijn (die van het bruidspaar zelf nota bene!) en dan daar zo openlijk comentaar op hebben vond ik er echt over.

Een huwelijk is iets mooi, iets plezant, als een kindje dan eens een geke uitspraak doet is dat toch niet verkeerd, het brengt de mensen aan het lachen! Ik begrijp dat het natuurlijk binnen de perken moet blijven want ik zou er zelf ook niet mee kunnen lachen moest mijn dienst constant gestoord worden door rennende kinderen. En laat me duidelijk zijn, dit was zeker niet het geval!

Misschien kan je de pastoor waar je goede ervaring mee hebt contacteren?

ik hou zelf mijn hart hier al vast. Morgen moet ik op gesprek naar de Diaken. Ik had hem gemaild (ja kwilde die echt niet aan de telefoon omdat ik wist dat er miserie zou zijn). Met mijn vraag over de kerk en de 'bevriend' pastoor (wat een leugentje is hoor). Krijg ik heel kort reactie: 'Gelieve hiervoor mij persoonlijk te contacteren'.
Voor mij is 1 ding duidelijk, als hij het niet wil toestaan, dan kies ik een kerk buiten het grondgebied.



marijke
17-8-2013
 Meld misbruik22-5-2012 9:04:37

uiteindelijk is mijn dochtertje gedoopt met Malfait (van Woumen denk ik). Hier dan weer wel een positieve ervaring. Hij heeft enkel zijn homelie zelf gekozen de rest was puur eigen inbreng. Ook de familie vond dat hij dat goed had gedaan. Ik had hem anders wel nog nooit bezig gezien dus misschien hebben wij het toen gewoon heel hard getroffen.



heidi

 Meld misbruik22-5-2012 18:38:03

Ik ben enkel gedoopt en heb mijn kleine en plechtige communie gedaan...ik ben niet gevormd, hierover maakte onze pastoor (pater) geen probleem van. Ik moest enkel in parochie waar ik gedoopt was mijn doopbewijs afhalen en dit vormde geen probleem...ook moesten we aan de pastoor van onze gemeente waar we wonen een toelating vragen om in een andere parochie ons huwelijk te doen.(dit was namelijk de kerk waar mijn man gedoopt is en waar al onze kindjes gedoopt zijn)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info