Nu Online
Momenteel zijn er 67 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijksviering

  9-8-2006 10:15:05
Hallo allemaal,

ik volg al een tijdje alle trouwperikelen hier op het forum. Nu heb ik zelf een vraag.

Mijn vriend en ik hadden besloten om enkel een huwelijksviering te doen in de kerk, zonder eucharistie. Nu had ik dit verteld aan mijn mama, en zij maakt hier echt een probleem van. Volgens haar is het dan geen echte "huwelijksmis".

Zijn er nog koppels die hiervoor gekozen hebben en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Groetjes,
Vanessa

PS tot hiertoe zijn onze voorbereidingen redelijk goed verlopen, maar nu begin ik toch wel te stressen, hoor

Vanessa
16-9-2006
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1220


Catherine
27-5-2006
 Meld misbruik9-8-2006 10:48:38

Hoi vanessa,

Mijn man en ik wouwden ook een mis zonder eucharistie doen.
Je kan dan een woordmis doen (teksten zijn heel belangrijk daarin) of een inzegeningsmis (meer een mis waarin je de zegen krijgt of hoe moet ik het zeggen?): http://users.pandora.be/pastonet/liturgia/vieringen/huw...

Maar bij ons was het niet de familie die dwarslag maar de pastoor (en ja, onze ondertrouw was al doorgegaan bij hem dus te laat om dit nog te wijzigen). Dus als je al weet in welke kerk te gaan trouwen, best even checken met de pastoor en hopelijk is die niet zo ouderwets als de onze was ;-)

groetjes,
catherine
27.05.2006



Katleen
8-9-2007
 Meld misbruik9-8-2006 10:58:21

Hallo Vanessa,
Wij zijn een 3tal jaar geleden naar de huwelijksviering geweest van één van onze beste kameraden. Aangezien het meisje niet katholiek is maar de jongen wel hebben zij voor een huwelijksviering zonder eucharistie gekozen en ik moet eerlijk zijn dat dat heel goed meeviel en zeker niets negatiefs over te zeggen. Iedereen was trouwens heel ethousiast over hun kerkelijke dienst. Dus ik zou zo zeggen probeer uw mama te overhalen en ga er voor. Groetjes en succes met jullie keuze en voorbereidingen. Kate



ellen
23-9-2006
 Meld misbruik9-8-2006 11:51:51

wij hebben ook een viering zonder eucharistie, zelfs op aanraden van de pastoor. Die viering bevat eigenlijk alles van een normale mis, behalve dan geen hostie enzo. Deze viering is evenwaardig als een viering met eucharistie. Bij ons raadde de pastoor dat zelf aan aangezien wij geen kerkgangers zijn. En de viering zonder eucharistie word ook erkend als kerkelijk huwelijk.



Karolien
10-8-2007
 Meld misbruik9-8-2006 13:03:10

Wij zouden ook graag een viering zonder eucharistie doen, maar we wisten niet goed hoe dat juist verloopt. Dankzij de link in het antwoord van Catherine hebben we nu een duidelijk beeld.
Het lijkt me ideaal aangezien ik alleen via mijn werk af en toe in de kerk kom (ik geef les in een katholieke basisschool) en mijn ventje helemaal geen kerkganger is.
Ik vind dit zeker evenwaardig, kan je je mama niet overtuigen met het feit dat er evenzeer een evangelie, homilie en onze vader in zitten? (Volgens die link toch, of zou je dat ook weglaten?) Het gaat toch ook door in de kerk, met een priester dus? Die zou zelf toch nooit iets "minderwaardigs" toelaten in zijn kerk?
Ik hoop dat je wat aan deze argumenten hebt, veel succes!

Groetjes,
Karolien
10-08-07



Vanessa
16-9-2006
 Meld misbruik9-8-2006 13:17:38

Bedankt voor jullie positieve reacties. Ik ben nu wel zeker dat we de een goede keuze hebben gemaakt. Ik heb mij voor de samenstelling van de viering idd ook gebaseerd op de info in de link die Catherine in haar berichtje meegeeft (dus met evangelie, homilie, onze vader...).
Hoop dat ik nu mijn mama kan overtuigen.
Heb vanavond ook nog een afspraak met de pastoor om gans de viering eens door te nemen. Als hij akkoord is, zal mijn mama wel moeten volgen, zeker ?

Groetjes,
Vanessa



Véronique
3-6-2006
 Meld misbruik9-8-2006 18:20:07

hoi Vanessa,
wij zijn op 3 juni getrouwd met een inzegening, zonder eucharistie.

Onze pastoor zei dat ze in de jaren 50 die eucharistie erbijgevoegd hebben, maar dat het huwelijk een sacrament op zich is, dus die eucharistie hoeft absoluut niet.

Onze viering heeft ook een uur geduurd en heel wat vrienden, en wijzelf, waren serieus ontroerd.
De pastoor heeft trouwens een mooie preek gehouden.

veel succes
Véronique


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info