Nu Online
Momenteel zijn er 167 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Pastoor

  26-7-2011 15:57:41
Dag allemaal!
Wij willen graag in Leuven trouwen, maar ik ben bang voor de 'pastoors van tegenwoordig'. Ik wil een pastoor die echt mee is met zijn tijd en die je kent, waar je geen nummertje bij bent. Hoe ga ik hier naar op zoek? Want heb begrepen dat je niet moet in je eigen parochie trouwen als je niet wil? En wat als je naar een pastoor gaat en die ligt je niet??

N.
29-5-2013
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1318


Hanne
1-10-2011
 Meld misbruik26-7-2011 16:35:54

Dag N.,

wij trouwen niet voor de kerk, maar ik heb wel al verschillende christelijke huwelijksvieringen meegemaakt. De leukste waren met trouwers uit jeugdbewegingen, die werkten soms met een aalmoezenier. Die mag ook het huwelijk inzegenen, verder ken ik het verschil niet met een priester.
Ik weet wel dat je moet toestemming vragen aan de priester uit je eigen parochie om in een andere parochie te trouwen. Ik heb al gehoord van priesters die dat hebben geweigerd.

Succes ermee!
Hanne



schapie
2-7-2011
 Meld misbruik26-7-2011 16:40:50

Hoi N.,

wij zijn getrouwd in de abdij van Vlierbeek (Kessel-Lo). we hadden wel een eigen pastoor voor de viering (via de familie), maar voor de praktische zaken rond de kerk hebben we toch ook heel wat contact gehad met de pastoor van daar, Steven. Hij was altijd heel inschikkelijk en vlot in de omgang, wat me de indruk gaf dat hij wel open zou staan voor wat eigen inbreng hier en daar... Ik zou zeggen, ga eens naar de viering daar, en doe er achteraf eens een babbeltje mee!
Als je op een of andere manier iets met de universiteit te maken hebt, kan je ook altijd de UP eens proberen, daar zijn ze alleszins ook wel mee met hun tijd :-)

groetjes!




Meg
24-9-2011
 Meld misbruik26-7-2011 17:25:48

Wij trouwen ook in Leuven, tot zover geen problemen gehad met de pastoor, maar in oktober gaat hij wel met pensioen :) We trouwen niet in onze eigen parochie (Sint Jozef) maar wel in Sint Kwinten, voordeel is wel dat daar dezelfde pastoor verantwoordelijk is. Ik had eerst aan een jonge priester uit mijn thuisparochie gevraagd of hij de mis wou doen in Leuven en hij wilde dit niet omdat hij niet onze parochiepriester was. ' T is dus niet omdat ze jonger zijn, dat ze altijd veel vlotter zijn in de omgang :)



N.
29-5-2013
 Meld misbruik26-7-2011 17:30:50

Heb nog een domme vraag, maar hoe weet je eigenlijk tot welke parochie je behoort?? Ik ga niet echt meer naar de kerk...



Evelien
1-9-2012
 Meld misbruik26-7-2011 19:08:35

Heyhey,

Wij trouwen ook in een andere parochie voor de kerk dan dat we wonen. Wij gaan immers trouwen in de kerk waar ik ook mijn eerste en plechtige communie gedaan heb in de gemeente waar ik altijd gewoond heb :-).

Wij zijn hiervoor bij de koster van de parochie geweest en daar is nooit iets gezegd geweest van toestemming te moeten vragen aan de priester van onze parochie... Hebben dus ook niets gevraagd :-). Deze zei ons ook dat we de kerk zelf huren, niet de priester, en we dus gerust zelf iemand mogen aanbrengen (familie, andere parochie, enz). Je bent hier dus wel redelijk vrij in. Wij hadden een jonge pastoor die openstond voor eigen inbreng maar hij gaat in het najaar naar een andere parochie... We weten dus nog niet wie er in de plaats komt maar we hopen op het beste ;-).

Groetjes!



lies
6-8-2011
 Meld misbruik28-7-2011 22:35:01

Hallo,

In eerste instantie kan geen enkele pastoor je weigeren in een andere parochie te laten trouwen. Kerkrechterlijk (ik ben godsdienstwetenschapper :-) ) heb je alle recht om een parochie te zoeken waar je graag wil trouwen. Wel is het zo dat je het huwelijksdossier in orde moet brengen bij je eigen parochie (= waar je woont). Daar moet je dan mee naar de priester die jullie trouwt (in een andere parochie).
Wat ook kan is een priester 'uitnodigen' in jouw parochie. Daar moet de priester van jouw parochie wel toestemming voor geven. Maar zelfs in je eigen parochie kan je soms kiezen wie jou trouwt.

Succes ermee!

Groetjes,
Lies


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info