Nu Online
Momenteel zijn er 124 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Hoe datum beslissen?

15-6-2011 15:04:41
Hallo iedereen,

Je ziet inderdaad al een datum staan om mijn account, maar dit was enkel omdat dit al moest ingevuld worden bij het registeren... Wij zitten namelijk met een "dilemma"...
Een van onze 'favoriete' feestzalen heeft geen enkele zaterdag in augustus of september (2012) vrij.
Daarentegen staan wel alle vrijdagen nog open.
Enerzijds zouden zeggen: oké dan op een vrijdag, maar wat dan met de mensen die je enkel uitnodigt op de receptie? Meestal zijn dit al meer collega's, verdere vrienden,... waar ik mij dus goed kan inbeelden dat deze mensen geen half dagje verlof zouden nemen om enkel 'naar de receptie van 2u te komen'.
Anderszijds kunnen we zeggen: oké we nemen de eerstvolgende zaterdag die vrij is. Dit zal dus in oktober (of later) zijn. Hierbij denk ik dan onmiddellijk aan kouder, meer kans op regen,... En als we in die feestzaal huwen, moeten we nog op zoek gaan naar een aparte locatie voor een eventuele plechtigheid (willen niet in de kerk trouwen, maar zouden misschien dan wel vrijzinnige viering overwegen). In de zomer kan dit al snel in de tuin van één van de ouders, in de winter moet je al op zoek naar locatie binnen... Dussss ofwel vrijdag in de zomer of zaterdag in herfst??
Ik vind het wel belangrijk dat de meeste mensen die we uitnodigen (avondfeest of receptie) erbij kunnen zijn!
Iemand tips, ervaringen, raad??? :-)

Alvast een hele dikke merci voor de reacties!

Groetjes, Silke

Silke
6-10-2012
Meld misbruik

Reacties: 17 | Gelezen: 969

Ci
13-9-2013
 Meld misbruik15-6-2011 15:14:45

Mijn mening :
De laatste jaren heb je in de lente en herfst vaak mooier weer dan in de zomer
Ik zou dus opteren voor de eerste vrije zaterdag in oktober.
Dan gaan er ook misschien minder mensen op vakantie zijn, en hoe minder je in de typische 'trouw-periode' zit, hoe goedkoper alles wordt, en hoe meer je keuze hebt ivm DJ, fotograaf enz...

Misschien kan je wel zorgen dat in de tuin van de zaal een soort prieel/tent/doeken zijn voor als het weer iets minder is?
Of voorzie een hele hoop goedkopere paraplu's of dekentjes (vb ikea) in een mooie kleur?

Succes !

Greet
15-7-2011
 Meld misbruik15-6-2011 15:15:30

Hey Silke,

wij hadden ook dit probleem en wij hebben uiteindelijk voor een vrijdag gekozen: hebben er nog geen minuut spijt van!
Het bracht ons volgende voordelen:
- trouw voor de wet is goedkoper op vrijdag dan op zaterdag
- mijn verloofde is nu al van de woensdag thuis ipv vanaf donderdag
- mijn broer en schoonzus hebben nu ook extra dag verlof
- mensen hebben een heel weekend om uit te rusten

Wat betreft de mensen van de receptie: wij hebben intussen onze bevestigingen en zijn niet teleurgesteld hoor! Veel mensen stoppen die dag een uurtje vroeger of zo, en aangezien onze receptie 2u duurt kunnen ze ook altijd half uurtje later komen. En wat het avondfeest betreft is dit nog meer het geval: mensen die er echt willen bij zijn die nemen een (half) dagje verlof. Bij sommigen valt het zelf in hun verlofperiode.

Nog veel succes bij jullie beslissing!

Groetjes
Greet

Ki
13-5-2011
 Meld misbruik15-6-2011 15:16:07

Hey Silke,

wij zijn op een vrijdag getrouwd en ik heb er nog geen dag spijt van. Er was idd minder volk in de kerk maar dat vond ik geen ramp. Stel je trouwt op een vrijdag moet je idd iets later starten (alhoewel wij om 19u startten en er redelijk wat mensen te vroeg waren :-))... Wat betreft je vraag ivm receptie: je kan ook opteren om geen receptie te doen (toch geen aparte receptie) en deze mensen te vragen voor een dansfeest (dessert en dansen)...
Ik denk dat het belangrijkste is dat je hier samen over beslist, goed nadenken wat voor jullie het belangrijkste is... Wil je dolgraag in de zomer trouwen of heeft de herfst ook zijn charmes? Willen jullie dolgraag op een zaterdag trouwen? Of lijkt een vrijdag ook leuk ...? Willen jullie echt in een van die favoriete zalen trouwen of is een andere zaal ook een optie? ...
Sowieso moet je beseffen dat je niet voor iedereen goed kan doen en altijd commentaar zal krijgen op je datum welke je ook kiest...

groetjes,
Kirsten

Noëlla
15-10-2011
 Meld misbruik15-6-2011 15:32:28

hoi Silke,
wij hadden aanvankelijk gekozen voor 3/9 omdat mijn vriend me vorig jaar op 5/9 ten huwelijk gevraagd had. ikzelf heb al een dochter van 14 en wilde dus ook rekening houden met school/examens. als wij op huwelijksreis gaan, kan zij logeren bij mijn zus om naar school te gaan.
echter onze DJ (die ik absoluut wilde hebben) vertrok op 2/9 op vakantie. toen we de zaal gekozen hadden, bleek die op 3/9 ook niet meer vrij te zijn. daardoor hebben we resoluut gekozen om van datum te veranderen.
omdat mijn vriend ook al kindjes heeft (die maar om de 14 dagen komen) hebben we verder geteld en kwamen zo uit bij 15/10.
het kan dan nog altijd een even mooie dag of regenachtige dag zijn als op 3/9. hier in België moet je gewoon chance hebben eender welke tijd van het jaar.

Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik15-6-2011 15:50:53

Hoi!

Wij hebben gekozen op de weekends die vrij waren bij onze feestzaal....
Daarbij zat een weekend in mei, juni, augustus en september...

We dachten: mei heeft kans op regen, augustus is in de vakantie, en september is voor ons een drukke maand...

Dus hebben we juni gekozen...

Haha ziehier onze junimaand... de maand mei had prachtig weer, de maand juni heeft alleen bewolkt...
Je kan in belgie niet kiezen voor een datum omdat het dan mooi / warm gaat zijn... je weet nooit hoe het zal zijn!

Als jullie echt die zaal willen, zoek dan een andere datum uit. Is de maand mei, juni, juli ook al bezet?!

sonja

Meld misbruik15-6-2011 16:20:22

Is 15 augustus geen goed idee ?
Betaalde feestdag ?

Steve
2-7-2011
 Meld misbruik15-6-2011 16:29:15

wij trouwen ook op een vrijdag en we hebben bijna geen afzeggingen omdat het een vrijdag is, de receptie start bij ons om 17u30 tot 19u30, avondfeest met receptie vanaf 20u00

grtjs

Nele
28-4-2012
 Meld misbruik15-6-2011 16:31:20

We zaten zowat met hetzelfde probleem ... Wij konden niet anders dan ons feest te geven in een bepaalde feestzaal en gingen eerst trouwen op 26 mei omdat we dan 2jaar samen zijn. Ondertussen is het dus 28 april geworden ...

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik15-6-2011 17:19:39

Wij hadden net hetzelfde voor! Onze feestzaal had ook enkel nog data vrij op een vrijdag... Tenzij 11 juli (maar dan is het stadhuis niet open!) en 15 augustus (zoals hierboven gezegd, maar ook dan is het stadhuis niet open!). Wij hadden dan ook een vrijdag gekozen en hebben onze aparte huwelijksreceptie op zondag gedaan. Dat kan ik iedereen aanbevelen!!! Zo heb je toch nog een rustdag middenin (zaterdag), vier je alles toch nog in hetzelfde weekend, kan je jouw kleed 2x aandoen, kan je de receptie zelf organiseren ipv in de feestzaal (wat véél goedkoper is, want 1 hapje kost al gauw €1,5! daar kan je zelf al véél hapjes of belegde broodjes of zo voor voorzien en hebben de mensen écht geen hongergevoel meer), kan je een veel langere receptie houden waarbij je veel meer relaxed met de mensen kunt praten (anders moet je eerst iedereen welkom heten en als iedereen er is, moet je van de eerste mensen alweer afscheid nemen), hoeft niemand zich te haasten en moet je zelf de klok niet constant in de gaten houden, moet je niemand 'buiten zetten' omdat de avondgasten al toekomen,...
Kortom: als ik onze dag opnieuw zou beleven: ik zou het meteen weer op deze manier doen!

Stefanie
25-5-2012
 Meld misbruik15-6-2011 17:42:09

Ook wij hebben moeten schuiven met onze data en uiteindelijk trouwen wij voor de wet op vrijdag maar het eigenlijke feest (met persoonlijke ceremonie ipv kerk) is op zondag aangezien maandag een wettelijke feestdag is. Wij gaan dus net zoals Véronique ook zaterdag een rustdag hebben ;-). En ook financieel is het voordeliger, vrijdag betaal je niet of minder om voor de wet te trouwen en de feestzaal is veel goedkoper op zondag dan op zaterdag of vrijdag.
M.a.w. als je echt die zaal wil hebben zijn er zeker mogelijkheden (al is de ene oplossing al wat origineler dan de andere). Veel succes ermee!

Sofie
28-5-2011
 Meld misbruik15-6-2011 17:51:02

Hoi!

Begin oktober kan het echt nog mooi weer zijn. Ik zou toch opteren voor een zaterdag.
Voor je directe familie zou een vrijdag wel haalbaar zijn, maar je vrienden en minder directe familie zouden verlof moeten nemen als ze op de ceremonie aanwezig willen zijn.
Ik begrijp niet dat je voor de gemeente extra moet betalen op een zaterdag?
Wij hebben enkel ons huwelijksboekje moeten betalen.

Het hangt dus van de gemeente af waar jij trouwt.

Ik zou het eens bespreken met je familie en vrienden, en dan een besluit nemen. Want een te magere opkomst zou ook de pret een beetje bederven.

groetjes,

Sofie

Silke
6-10-2012
 Meld misbruik15-6-2011 18:20:03

Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide reacties en tips!!
We hebben al heel wat extra ideetjes opgedaan!

Evelien
1-9-2012
 Meld misbruik15-6-2011 19:42:37

Wij trouwen op een zaterdag. Hier hebben wij bewust voor gekozen (hebben daarom ook beslist om pas in 2012 te trouwen ipv in 2011, ook al zijn we al verloofd sinds april 2010) omdat dit voor de meeste mensen het eenvoudigste is en we toch graag wat volk willen tijdens onze trouwmis :-).

Ik vind persoonlijk dat je niet kan verwachten van tantes en nonkels, nichten en neven, collega's en vrienden dat ze vrijdag allemaal een halve dag verlof nemen om bij jouw huwelijk te zijn en een bijna lege kerk, op de suite na, zagen we ook niet zitten (hebben dit meegemaakt bij vrienden, was echt niet gezellig :-)).

Bovendien begint onze eerste receptie, voor verre vrienden, buren en collega's al om 16.30u, dus dat is heel vroeg voor een vrijdag. Later beginnen zagen we ook niet zitten aangezien al de rest (de tweede receptie om 18u en het avondfeest om 19u) dan weer moesten opschuiven en we dan nooit om middernacht de openingsdans konden doen indien we een 5-gangenmenu wouden (en dat willen we echt wel!! :-p).

Ik zou dus in jullie plaats opteren voor een zaterdag in oktober of anders eventueel het jaar nadien :-).

Groetjes!!

Sas
8-6-2012
 Meld misbruik15-6-2011 20:32:45

Ik zou zeker niet met een vrijdag in zitten. Afhankelijk van welk werk mensen doen moeten sommigen ook zaterdag vrijaf nemen of zien om te wisselen. Mensen die er écht bij willen zijn zullen dit ook doen.

En kan je niet iets vroeger op het jaar trouwen (als je dan toch graag een zaterdag zou willen)?

Veel succes met jullie beslissing...

Ann
21-7-2012
 Meld misbruik16-6-2011 9:41:29

Wij hebben gekozen naargelang de zaal vrij was in juli. Het is nu 21 juli geworden. Nationale feestdag. De meeste mensen zijn dan thuis.

Zelf zou ik nooit een vrijdag kiezen. We hebben vorig jaar een feest gehad op vrijdag en we moesten toch een dagje verlof nemen als we naar de kerk wouden en je dag is ook veel sneller voorbij want trouwen rond 14u is al vrij moeilijk want iedereen is aan het werk.

véronique: Is bij jullie het gemeentehuis altijd dicht op feestdagen ?

Silke
6-10-2012
 Meld misbruik17-6-2011 13:08:09

Het staat vast!! We hebben beslist!
Het wordt zaterdag 6 oktober 2012!
We willen liefst van allemaal een zaterdag en dit is ook de eerste vrije zaterdag die mogelijk is voor de feestzaal waar we ons feest willen houden!
We zijn beiden tevreden met die datum! Zo hebben we ook ruim voldoende tijd om alles te plannen! Ik kijk er nu alvast al naar uit!
Bedankt dames om mij met raad en daad bij te staan!

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik17-6-2011 19:22:34

Vrijdag wil NIET zeggen een lege kerk! Bewijs:

En ook in de zijbeuken vooraan zat héél wat volk!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...