Nu Online
Momenteel zijn er 185 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Kerkelijk huwelijk ja of nee???

  5-6-2011 9:40:37
Dag bruidjjs..

Ik en mijn toekomstige gingen normaal niet voor de kerk trouwen,
omdat wij alletwee eigenlijk niet echt gelovig zijn en mijn toekomstige vindt dit geldverspilling
Nu ben ik gisteren bij zijn meme geweest ..
zij zegt dat wij moeten trouwen voor de kerk wij zijn toch christelijk opgevoed

wat vinden jullie trouwen voor de kerk of niet ?

groetjes x

jamie
9-3-2012
Meld misbruik



Reacties: 14 | Gelezen: 1288


Elissa
9-7-2011
 Meld misbruik5-6-2011 9:44:12

Trouwen voor de kerk is iets dat je zelf moet willen.
je moet daarvoor geen eucharistieviering nemen... je kan ook gewoon een huwelijk met woorddienst/gebedsdienst nemen...

maar dat moet je volledig zelf willen...
trouwen voor de wet kan je meermaals (al is dat niet de bedoeling :D haha) maar trouwen voor de kerk kan je maar éénmalig... wij wilden het eerst ook gewoon doen een vieringetje in de tuin... maar uiteindelijk toch beslist om voor de kerk te gaan...

het is prachtig om voor de kerk te trouwen en langs de andere kant lijkt het anders ook dat ik dat kerkelijk huwelijk anders uitspaar voor "iemand anders"... en het verbind je nogmaals e :+D maar je moet daar vrij in zijn vind ik, als je voor de kerk trouwt moet je het doen omdat je het zelf echt wil, niet omdat iemand anders zegt dat dat zo hoort of dat het zo moet...



elien
22-9-2012
 Meld misbruik5-6-2011 9:45:42

wij trouwen ook niet voor de kerk...wij hebben een beperkt budjet en willen een schoon feest en om getrouwd te zijn hebben we de kerk niet nodig. wij zijn ook gelovig maar daarvoor heb je de kerk niet nodig é. niet tegenstaande dat we ons kindje wel hebben laten dopen hebben we er wel voor gekozen om niet voor de kerk te trouwen. Denk dat mijn man niet zou willen trouwen voor de kerk. onder geen geding. en idd een kost erbij é...en ook een stressfactor meer ..; moet kijken voor boekjes, muziek, bloemen...
niet tegenstaande dat ik heel graag voor de kerk zou trouwen maar dat zou eerder om de romantische aspecten zijn en niet echt omdat ik gelovig ben...dus de reden is daarom ookverkeerd. dus geen kerkelijk huwelijk voor ons.
maar zelf doe ik muziekale arragementen in huwelijksmissen... maar dat is iets waar je met je partner moet uitgraken... voor en nadelen overlopen en zelf beslissen...
wij ons is het vooral te doen voor het budjet en mijn partner niet absoluut niet wil trouwen voor de kerk. ik ben al blij dat hij voor de wet wil trouwen. hihi



Jessica
24-6-2011
 Meld misbruik5-6-2011 10:09:20

Hoi,


hier zijn we niet zo lang aan het twijfelen geweest. Ik had van kinds af aan de droom van "een trouw met alles erop en eraan" . Nu moet ik wel toegeven dat dat de laatste jaren wat minder was geworden, ik begon ook te twijfelen over de kerk. Mijn vriend en ik hebben erover gesproken en hij zei dat het voor hem niet hoefde, maar hij wou dat wel doen voor mij en vooral ook voor zijn opa die zwaar katholiek is opgevoed. Dus voila, wij trouwen uiteindelijk voor de kerk uit respect voor mijn vriend zijn opa en ook omdat ik het toch nog altijd een beetje dat extra vond hebben.
Kortom, het blijft een keuze die je zelf moet maken. Praat er eens rustig over, weeg de pro's en contras eens goed tegenover elkaar af en beslis dan.
Ik wens je alleszins veel succes !

Groetjes



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik5-6-2011 10:39:23

Wij trouwen niet voor de kerk, geen denken aan. We zijn allebei gedoopt, naar kotholieke schoelen geweest en zo. We hebben ons zoontje laten dopen om de goede vrede in de familie te bewaren. Maar we trouwen niet voor de kerk. Ik vind het onzin, mijn vriend vindt het onzin, dus waarom zouden we?
Nu heeft zijn oma ook gezegd dat we toch moeten trouwen in de kerk en daar zeker nog een keer goed over moeten nadenken (anders gaan we naar de hel of zo?). Mijn vriend heeft geantwoord dat we er nog een keer over zouden nadenken (maar het blijft nee hoor).
Het is ons huwelijk, niet dat van oma (of meme in jouw geval). Ze mag haar mening uiten, maar heeft geen beslissingsrecht. Als jullie het niet zien zitten, voor welke reden dan ook, dan doe je het gewoon niet. Punt.



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik5-6-2011 10:39:58

Dat moet dus katholieke scholen zijn natuurlijk



Celesta
22-10-2011
 Meld misbruik5-6-2011 11:16:17

Wij trouwen niet voor de kerk.
Ik ben wel christelijk opgevoed, maar ben eignelijk niet gelovig en mijn vriend ook niet.
Ik heb ervoor gekozen te studeren voor leerkracht niet confessionele zedenleer en het zou wel heel hypocriet zijn om daar even te gaan vertellen over geloven in een god en de zegen te vragen aan een god, terwijl ik daar niet in geloof.

Als we ooit kinderen krijgen zullen we die om dezelfde reden ook niet laten dopen. Dat kunnen ze nog altijd zelf kiezen op latere leeftijd, maar ik vind het niet mijn taak dat in hun plaats te beslissen.

Groetjes,
Celesta



francis
6-7-2012
 Meld misbruik5-6-2011 12:30:57

hallo
wij zijn katholiek opgevoed, maar geloven doen we niet dus
trouwen we niet voor de kerk.

en onze toekomstige kinderen laten we ook niet dopen.
we trouwen wel in een protestantse kerk ( niet
echt zo als het hoort voor een katholiek), maar het is een monument
( hof te zande kerk kloosterzande) Ze hebben geen stadhuis meer op
Kloosterzande en we hier toch graag willen trouwen hebben we voor deze optie
gekozen. en heb het hier met de schoonouders en mijn eigen ouders overgehad en
die geven onze gelijke en vind het niet er. Dat we niet voor een kerkelijk huwelijk
gaan.
Ik zou niet voor de kerk trouwen al jullie beiden het niet
willen. Praat anders even met jullie familie hier er over en geef jullie mening
en waarom je niet voor de kerk wil trouwen.
Ze kunnen jullie niet
dwingen. ( weet niet hoe gelovig ze zijn )
francis




dorien
5-5-2012
 Meld misbruik5-6-2011 12:42:36

heej,

ik dacht altijd voor de kerk te trouwen maar omdat mijn vriend dit niet echt zag zitten doen we het uiteindelijk niet. na lang zoeken wat dan wel ons ding zou zijn gaan we opteren voor rent a priest. toch een viering, toch iets langer dan in het gemeentehuis en niet kerkelijk... of er gepraat wordt over god kan je daarbij nog eens zelf kiezen + het zou wettelijk meetellen

groetjes en denk er aan ... de beslissing ligt bij jullie!



A.
23-7-2011
 Meld misbruik5-6-2011 13:03:02

Bij ons is m'n vriend meer degene die zei ALLES dus ook voor de kerk. voor mij moest dit niet zo maar zijn kant is nogal christelijk opgevoed en vinden dat dit erbij hoort.. ook mijn opa vind dit enorm fijn dat we dat doen. Het kos wel 250 euro (voor een uurtje eigenlijk) maar als mijn vriend en de "oude garde" hier echt op staat dan heb ik er dat voorover!! Lees het niet verkeerd want ik zal hier die dag niet met een lang gezicht staan hoor



Emily
26-5-2012
 Meld misbruik5-6-2011 13:04:17

Wij trouwen ook niet voor de kerk maar doen wel een huwelijksceremonie buiten op onze trouwlocatie met de Goede Herder. Dat maak je zo 'gelovig' als je zelf wil. Mss is dit een tussenoplossing? Ik denk dat dat ook met Rent a Priest kan. Voor de rest heb je als echte vrijzinnige ceremonie het UVV bvb.

Zo heb je toch een 'huwelijksviering' met uitwisseling van ringen en mooie woorden over jullie.
Tis maar een ideetje :-)



Sara
20-8-2011
 Meld misbruik5-6-2011 13:38:52

Wij hebben daar eigenlijk niet echt over nagedacht, wij hadden zoiets we zijn "gelovig" opgevoed, we zijn gedoopt, we hebben ons communie gedaan, we zijn gevormd, dus is het niet meer dan logisch dat we huwen in de kerk ook...

Klinkt raar, maar als we sterven, is de begrafenis ook in de kerk hé... Dan is de cirkel rond, anders zou het niet rond zijn.

Eerlijk zijn wij daar vandaag de dag ook niet zo mee bezig, met geloof, maar ik denk dat we er mss later spijt van zouden hebben als we het niet gedaan hebben. Ook voor onze grootouders zou het een grote teleurstelling zijn als we het niet deden.

Het hoort erbij voor ons. En idd het kost geld, 250€ voor de mis en daarnaast het drukken van de misboekjes, de versieringen in de kerk, eventueel ceremoniemeester, eventuele live muziek. Dat zijn de verborgen kosten waar niet iedereen bij stilstaat, maar dit heeft ons ook niet weer houden om in de kerk te huwen. Meer zelfs wij zijn nog een stapje verder gegaan en wij huwen in de Kathedraal van Antwerpen (Maar dat is eigenlijk puur toeval)

Grtjs

Sara



jamie
9-3-2012
 Meld misbruik6-6-2011 0:07:56

Dankjj voor jullie reacties..

we zijn het wel eens serieus aan het overwegen het is eigenlijk niet dat wij dit nooit wilden maar we hadden zo'n budget opgesteld en wouden daar eigenlijk niet overgaan en omdat wij niet elke week naar de kerk gaan dachten we laten we dit maar schrappen.. maar zoals je bij iedereen wel ziet terugkomen is het vooral de grootouders die dit willen, nu stelde de meme voor om de kosten voor zich te nemen dus als we haar dan zo'n plezier kunnen doen met dit uurtje in de kerk.

we zullen een langsgaan bij de pastoor en eens kijken hoe en wat en zullen dan ons besluit wel nemen :)

groetjes x



Meg
24-9-2011
 Meld misbruik5-7-2011 22:50:50

Het kost wel geld, 250 euro voor de dienst, maar voor de rest misboekjes zijn optioneel, net als dure boeketten en andere versieringen... en op het hele budget van een huwelijksfeest is 250 euro nu ook weer niet zo'n grote kost.. dat zou je niet moten tegenhouden, denk ik dan...

Mijn vriend zijn zus is een paar jaar geleden getrouwd (in een kerk uit de jaren'60, je weet wel, zo'n bakstenen zaalkerk) er waren geen bloemstukken, op de muur achter het altaar had ze in grote witte letters hun namen opgehangen met er tussen in het woord "hartje" (vb: MIEKE HARTJE JAN) er waren bewust geen misboekjes omdat ze niet wou dat de mensen zaten vooruit te bladeren, ze hadden best wel een speciale viering en ze vond dat de mensen maar moesten opletten, enkel degene die iets moesten voorlezen hadden een boekje waarin het verloop van de viering stond zodat ze wisten wanneer ze iets moesten lezen. op elke stoel lag een appel met daarrond een kalkpapiertje met een gedichtje (de uitnodiging was ook in het appel thema) goedkope maar toch mooie decoratie.




Elke
1-11-2012
 Meld misbruik28-7-2011 22:58:26

@ Elissa, hoe verloopt dit dan juist, enkel een huwelijk met woorddienst/gebedsdienst in de kerk? Is dit dan ook met getuigen enzo?
Bedankt!



Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info