Nu Online
Momenteel zijn er 154 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

gisteren eerste bezoek bij pastoor

  11-4-2006 14:21:54
Pff, gisteren eerste contact achter de rug met meneer pastoor. Uiteindelijk viel het wel nogal mee maar als je daar met vragen bestookt wordt als 'waarom trouw je voor de kerk?' 'hoe ga je je kinderen opvoeden?' 'waarom werd je gedoopt en welke waarde geef je hieraan?' wat zie je in je toekomstige'... slik je toch wel even. Hij had toch wel problemen zeker met het feit dat we al samen woonden! Zeg, wees blij dat we nog willen trouwen!! Hij heeft een aantal opmerkingen gegeven over de viering die ik in elkaar gestoken heb oa over onze huwelijksbelofte. Maar ik heb eigenlijk niet veel zin om daar veel aan te veranderen. Wij hebben een tekst uitgeschreven die we voorlezen voor elkaar en hij wou liever met vraag en antwoord-vorm hebben. Waar moeit hij zich mee zeg?

allé, nog 46 dagen te gaan en het is zover.

groetjes

Veerle
27-5-2006
Meld misbruik



Reacties: 4 | Gelezen: 1369


Skiwi
13-5-2006
 Meld misbruik11-4-2006 14:40:57

PFF .. ja, je ehbt er echt nog ouderwetse bij hoor ...

Ik had zo'n ondervraging in mijn boekje opgenomen en dan vroeg die;"vinden jullie dat nodig, zo'n ondervraging?" dat is ouderwets en ge weet zelf toch wel dat je vrijwillig naar hier bent gekomen en dergelijk ...

dus dat laten we er uit ...

en zo van die vragen: waarom trouw je voor de kerk .. ja, dat heeft ie ook wel gevraagd, maar beetje zeveren rond 'dat geeft een meerwaarde en een ander gevoel etc'...

en vooral die pastoor heeft toen gebabbed, wij vooral geluisterd :-)

't ziet er precies toch niet zone toffe uit die van jullie; die van ons anders wel.
wij mogen die zelfs Jan noemen (ook in't misboekje :-))

Mieke
13/05/06



Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik11-4-2006 16:57:16

Hey,

ik snap wel dat je het lastig vindt dat de priester zijn visie opdringt, maar je moet ook wel weten dat een heleboel mensen enkel voor de kerk trouwen voor de schone schijn en omdat het nu eenmaal zo hoort. En inderdaad, er bestaan nu eenmaal nog steeds priesters van de oude stempel. Jullie trouwen nu eenmaal in 'zijn' kerk, dus op zijn domein. En er zijn ook veel priesters die geen moderne muziek willen enzo... dus als ik jouw relaas lees, valt het nog wel mee en zou ik er gewoon het best van maken.

Groetjes,
Lieve



Katrien
18-8-2006
 Meld misbruik11-4-2006 17:03:40

Wij hebben eerst een afspraak gemaakt met de pastoor, alvorens aan het misboekje op te maken. Die mens was zeer vriendelijk, heeft ons ook een soort van handleiding meegegeven aan de hand waarvan we de opbouw van de mis konden maken. Zelf zei hij dat die ondervraging verplicht is om het een echt kerkelijk huwelijk te kunnen noemen. En ik ga daar ook in mee. Uiteindelijk is het een ritueel en dat heeft zijn vaste onderdelen, anders zou het geen ritueel zijn... Het is ook wel zijn kerk en de vragen die hij stelde, zijn de vragen die ook worden gesteld in de ondervraging - op welke het antwoord ja verwacht dient te worden - wist je dat een kerkelijk huwelijk geweigerd mag worden als je verklaart geen kinderen te willen?
Over samenwonen deed onze pastoor niet moeilijk, hij ging er zelfs van uit want noteerde automatisch hetzelfde adres op ons beide papieren...
Met vriendelijkheid en een beetje water bij de wijn doen bekom je het meest denk ik...



Veerle
29-10-2005
 Meld misbruik11-4-2006 19:28:50

Ik vind ook dat als je voor de kerk trouwt, da je geen reden hebt om die pastoor "ouderwets" te vinden. Zelf al eens nagedacht over het "waarom" van trouwen in de kerk?
En als die reden niks met het katholieke te maken heeft, vind je het dan zelf niet wat schijnheilig om voor de kerk te trouwen...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info