Nu Online
Momenteel zijn er 23 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Dilemma... Kerkelijk Huwelijk

  12-8-2010 10:35:06
Hoi Allemaal,

Wij wonen sinds kort in Boom en zouden dus hier moeten huwen voor de kerk. Dus ik heb al afspraak gemaakt met de pastoor (deze namiddag), echter hebben wij heel ons leven in Antwerpen gewoon en is onze droom om in de Kathedraal te trouwen.
Nu heb ik gisteren na wat over en weer gemail, de bevestiging gekregen van de onderpastoor dat we in de kathedraal mogen trouwen. Maar nu heb ik gehoord, dat de pastoor van je huidige parochie daar wel de toestemming moet geven.

Weet iemand of dit klopt? Want nu moet ik hem vanmiddag uitleggen dat we dus niet bij hem zullen huwen, maar wel in DE Kathedraal van Antwerpen.... :-s Hoop maar dat het goed komt...

Grtjs

Sara

Sara
20-8-2011
Meld misbruik



Reacties: 14 | Gelezen: 2989


Kim
27-8-2010
 Meld misbruik12-8-2010 10:41:56

Je moet inderdaad toestemming hebben van de pastoor van je eigen parochie. Normaal is dat geen probleem.



Vanessa
24-10-2021
 Meld misbruik12-8-2010 10:50:24

ik weet dat je moet trouwen voor de gemeente waar je woont, maar ik dacht dat er een vrije keuze was voor de kerk.

Alleszins veel succes!



Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik12-8-2010 10:54:30

Wij wonen in Gent en trouwen voor de kerk waar ik ben opgegroeid.
Wij hebben dat niet moeten vragen. Wij trouwen natuurlijk wel voor de wet in Gent.



Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik12-8-2010 10:55:08

Klinkt crû, maar mijn ervaring is dat je ook in de RKK véél bereikt als je maar betaalt.
Zelf zijn we protestants, maar onze kerk is aan net iets te kleine kant en bovenal de ligging was allesbehalve... dus vroegen aan priester uit Puurs/Bornem om daar te mogen trouwen (eigen dienst/voorganger, dus geen katholieke dienst daar).
Zolang we de "gift" niet vergaten, was alles goed, er moest niet eens iets besproken worden, hij heeft onze predikant niet eens gecontacteerd, ging er vanuit dat het allemaal wel goed zou zijn omdat 't wel in Christelijke sfeer bleef.

Nu... ben daar blij om dat 't zo vlot ging, want had strubbelingen verwacht, maar ergens schrik je er toch van dat het zo gemakkelijk gaat.

Misschien moet je in kathedraal toch meer betalen ofzo, dunno...?



Maaike
16-4-2011
 Meld misbruik12-8-2010 11:01:16

Ik dacht ook dat er een vrije keuze was voor de kerk. Enkel als je van pastoor wil veranderen, heb je toestemming nodig. Zo is het mij in elk geval toch verteld :-)



Kim
27-8-2010
 Meld misbruik12-8-2010 11:01:20

Mijn nicht heeft wel veel problemen gehad om in een andere kerk te mogen trouwen. De pastoor van haar parochie deed heel moeilijk. Als ze in een andere kerk wou trouwen, mocht het enkel in de parochie van haar ouders en niet in de mooie kerk van haar voorkeur.
Maar ik denk dat dit wel uitzonderlijk is...



annabel
18-6-2011
 Meld misbruik12-8-2010 11:03:15

Ik wist ook niet dat je dat moest vragen aan de pastoor. Wij trouwen voor de wet in beveren, maar voor de kerk trouwen wij in de kerk van mijn geboorteplaats.



frida
6-2-2010
 Meld misbruik12-8-2010 11:05:57


Dag, Ik zou gewoon eerst eens bellen naar Kathedraal van Antwerpen en vragen of je daar kan trouwen. ben er van overtuigd dat ze daar alle info zouden geven...

Groetjes



Wenke
4-9-2010
 Meld misbruik12-8-2010 11:57:18

Hey!

Ik had juist hetzelfde voor.
Woon nog maar een jaar in Hasselt maar wou echt in het dorp waar ik vandaan kom voor de kerk trouwen.

We zijn dan gewoon even naar de pastoor van Hasselt moeten gaan en hebben dat aan hem uitgelegd en hij begreep ons standpunt ook wel.
Dus dan heeft hij een formulier getekend waar hij daarvoor toestemming gaf
Ik denk dus niet dat ze daar echt moeilijk over gaan doen :)


Groetjes




Kelly
4-6-2011
 Meld misbruik12-8-2010 13:49:24

Oei, ik wist dit ook niet. Wij gaan trouwen in Emblem, heb tegen die pastoor gezegd dat we in kessel wonen en die heeft niets verteld over toestemming vragen in kessel. Ik wil niet in kessel trouwen omdat het 1 een lelijke kerk is en 2 mijn zoontje in emblem is gedoopt. Zelf zijn we van Boechout van afkomst maar wonen daar al 6 jaar niet meer, dus dat vond ik ook te zot om daar dan nog te gaan trouwen...

Nu hoop ik echt dat het geen problemen gaat geven, want ik moet pas terug naar pastoor 4 maanden voor de trouw...



wendy
24-8-2010
 Meld misbruik12-8-2010 14:21:59

Mensen die ik ken zijn voor de kathedraal getrouwd...was heel wat comotie rond en natuurlijk de prijs..en ik denk persoonlijk dat het niet goedkoop is. Maar informeren kan geen kwaad eh !



nathalie
11-9-2010
 Meld misbruik12-8-2010 17:04:54

Wij wonen in Tessenderlo en trouwen in Geel voor de Kerk. ons huwelijksdossiers is geopend moeten wordendoor de pastoor van Tessenderlo, die heeft alle documentenmoeten opvragen, dan heeft hjij schriftelijke bevestiging moetengeven dat wij in een andere gemeente mochten trouwen. Vovervolgens heeft hij al de papieren doorgestuurd naar de pastoor van Geel en zijn wij dan daar 2 keer op gesprek moeten gaan en verder hebben wij daar niets voor moeten doen.
Gewoon even aanbellen bij de pastoor van je huidige gemeente en hij regelt normaal alles verder.
Hij vertelde ons zelfs dat dit niet geweigerd mag worden!



sarah
17-12-2011
 Meld misbruik12-8-2010 18:45:05

Wij wonen sinds kort in Kontich ; en gaan trouwen voor de kerk van Bazel
Ik heb eerst toestemming gevraagd aan de parochie hier . Die deden daar absoluut niet lastig over was op vijf min in orde, en vandaag heb ik het akkoord gekregen van de pastoor te Bazel.
De parochie van Kontich gaat het dossier voorbereiden en overhandigen aan de andere parochie.




Sara
20-8-2011
 Meld misbruik12-8-2010 22:03:22

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties, zijn daarstraks bij de pastoor van Boom geweest en hij zei dat het geen enkel probleem was. Met de onderpastoor van de kathedraal hebben we ook reeds contact gehad en aangezien we daar gewoond hebben is het geen probleem voor ons om in de kathedraal te trouwen. Kostprijs is gewoon 200€ zoals in elke kerk van antwerpen. Wel wist hij me te vertellen dat er stemmen opgaan in het bisdom om de prijs naar boven te brengen van januari 2011. maar dat geld voor heel het bisdom antwerpen.
Hebben de richtlijnen gekregen en mogen enkel geen opgenomen muziek draaien in de kathedraal. Dus koor of iemand die live komt zingen. De bloemen mogen we ook niet terug meenemen, maar da vind ik niet erg... Waren we toch niet van plan.

We hebben onze huwelijksdag nog wel in beraadt gelaten bij de pastoor in Boom, stel dat de kathedraal niet doorgaat, dan kunnen we daar nog steeds huwen.

Begin september hebben we afspraak met pastoor van de kathedraal en dan beslissen we :-)

grtjs

Sara


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info