Nu Online
Momenteel zijn er 158 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

offerande

  27-6-2005 19:42:05
Hoi allemaal,

Hier ben ik weer met een vraagske. Ja, het komt dichterbij en nu komen de vragen mij te boven. Wordt er in een huwelijksviering eigenlijk met een mandje rondgegaan voor de offerande? Moet je dan zelf voor iemand zorgen?

Groetjes,
Mieke (02/07/05)

Mieke
2-7-2005
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 4921


Els
1-4-2006
 Meld misbruik27-6-2005 20:18:55

Normaal gezien wordt er wel voor gezorgd, allez, bij ons dan toch, maar als je met een ceremoniemeester werkt, dan zal die ook zelf wel iemand aanduiden als er niemand is, maar misschien moet je het gewoon eens navragen bij de pastoor??



bruid
26-8-2006
 Meld misbruik28-6-2005 0:10:44

Hoi Mieke,

Dat hangt af van kerk tot kerk. Normaal mag er in een huwelijksmis niet met de schaal worden rondgegaan omdat het een duur gekochte mis is. Vorig weekend heb ik echter een trouw meegemaakt en daar werd het wel gedaan (geldbeluste nonnetjes ;-))
Je moet dus zeker niemand aanduiden om met de mandjes rond te gaan, misschien best wel zien dat je kleingeld bij hebt.

groetjes,
Tinne



Els
1-4-2006
 Meld misbruik28-6-2005 7:22:13

jawel hoor, er mag altijd met de schaal rondgegaan worden...



cindy
20-5-2005
 Meld misbruik28-6-2005 8:08:51

Er wordt inderdaad altijd met de schaal rondgegaan, of het nu een huwelijk of een begrafenis is!!
Bij ons vroeg de pastoor gewoon op dat moment of er twee mensen bereid waren om dat te doen. Onze getuigen zijn toen spontaan opgestaan en hebben dat gedaan.

Als je bruidskindjes hebt die al wat ouder zijn kunnen zij dat misschien doen? Onze jongen was 4 jaar en ons meisje 20 maanden, beetje te klein he.
Het bruidspaar moet niet betalen.

Groetjes,

cindy
al 39 dagen getrouwd



An
24-9-2005
 Meld misbruik28-6-2005 8:19:35

Tijdens elke viering wordt normaal rondgegaan met een mandje. Wij hebben aan de pastoor gevraagd wat hij zo gemiddeld rondhaalt tijdens een huwelijksviering en gaan dat zo aan hem betalen i.p.v. met het mandje rond te gaan omdat wij dat lastig vinden voor de mensen die komen.



Ingrid
21-5-2005
 Meld misbruik28-6-2005 15:38:36

Hallo Mieke,

Bij ons was er geen offerande en ik ben eigenlijk nog mar naar 1 trouwfeest gegaan waar dat wel het geval was. Meestal is er geen offerande omdat het paar al voor de mis betaald.

Groetjes,
Ingrid



bruid
26-8-2006
 Meld misbruik28-6-2005 16:35:55

Jongens, jongens, hou er nu toch eens rekening mee dat het in elke kerk anders is! Woorden als "altijd" zijn hier dus gewoon niet van toepassing. Zoals An zegt: zij kopen dat af. In sommige kerkfabrieken wordt dat bedrag automatisch al ingerekend in de prijs van de mis en wordt er dus niet met de schaal rond gegaan.
Een begrafenis is iets heel anders en is niet zo duur dan een huwelijksmis.

Mieke, ik zou het gewoon eens aan je pastoor vragen.
Nog veel plezier met de voorbereidingen!

Groetjes,
Tinne



bruid
26-8-2006
 Meld misbruik28-6-2005 16:38:38

PS In elke viering waar de communie wordt uitgedeeld, zal er een "offerande" zijn.
Offerande is het aanbrengen van brood en wijn op het altaar.



An
24-9-2005
 Meld misbruik29-6-2005 8:30:30

Ja en het mandje is de offergave



bart
9-7-2005
 Meld misbruik29-6-2005 10:54:43

Een offerande waar er met een mandje wordt rondgegaan is normaal niet van toepassing binnen een trouwmis. Wel een offergang. Waarbij de mensen een handoplegging doen op een kruisbeeld... en vervolgens een muntje in het mandje leggen

Nu heeft de pastoor bij ons het volgende voorgesteld: tijdens de offergang zetten bruid en bruidegom zich voor het altaar waarna alle mensen het bruidspaar komen feliciteren... zo wordt van de mis toch nog een gezellig samenzijn gemaakt


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info