TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Diane
16-5-2009
|
1-8-2008 13:59:04
Daarom hadden bij gekozen voor een viering met Rent-a-priest, de woorden God enzo zijn zelfs niet gebruikt. Groetjes, elisadiana1@hotmail.com
|
|
Delphine
12-9-2008
|
1-8-2008 14:03:34
Daarom dat wij niet voor de kerk trouwen... En waarom dan perse wel voor de kerk trouwen?
Niet slecht bedoeld voor anderen die wel voor de kerk trouwen hoor !
|
|
Ann
30-8-2008
|
1-8-2008 14:28:47
hey,
ik heb via dit forum een heel bundel teksten voor t misboekje gekregen. Hier zitten verschillende mooie teksten tussen die niet allemaal over God gaan. Dat er over God gesproken wordt in een trouwmis is normaal, maar ik vind ook dat het er niet heel de tijd moet over gaan. Als je je e-mailadres geeft, zal ik deze bundel en ons misboekske doorsturen. Misschien dat je daar mooiere teksten in vindt. Ik heb al wel gehoord dat niet elke priester akkoord gaat met teksten die niet over God gaan. Je kan het altijd proberen he.
Groetjes Ann 30/08/08
|
|
dorien
4-10-2008
|
1-8-2008 14:45:40
Hey Sofie,
Ik ken je verhaal hoor! De priester van de kerk waar wij eerst gingen trouwen, hield ook nog vast aan de oude normen en waarden van het kerkelijk huwelijk. Ik heb uren werk gestoken in ons misboekje en ik heb het teruggekregen met héle stukken doorstreept. En commentaar van "dit is aan God gericht", vergeving moet je vragen aan ouders, vrienden, enz" Er waren nogthans heel wat teksten bij die De Heer en God enzo vermeldden maar blijkbaar moest het in elke tekst!
Als muzikale begeleiding mochten wij enkel kiezen tussen een koor of orgel. Ik voelde mij echt niet goed toen we terugkeerden van ons eerste gesprek.
Wij zijn uiteindelijk van kerk veranderd en van priester. En weet je, hij had niets aan te merken op mijn misboekje! Hij maakte ook geen problemen van muziek op cd. Vond de liedjes die wij gekozen hadden zelfs modern en mooi maar toch nog toepasselijk voor in de kerk.
Je ziet het ligt dus soms niet aan de teksten die je kiest hoor, maar aan de priesters die je viering moeten doen.
Als je echt voor de kerk wil huwen, denk er dan eens over na om een andere kerk te zoeken, of een andere priester die je in jullie kerk wil huwen.
Als je een voorbeeld nodig hebt van een misboekje, het onze is zo goed als af. Stuur me maar een mailtje dorienculo@hotmail.com
groetjes!
|
|
Marianne
19-9-2009
|
1-8-2008 15:22:37
Hey,
Wij hebben dat ook meegemaakt. In onze eigen parochie is een vrij kleine maar heel mooie kerk. Nadat ik mijn vriend overtuigd had dat trouwen voor de wet alleen niet genoeg is :-), hebben we besloten daar te trouwen.
Het probleem: de pastoor van die kerk is ne man van 65 jaar, en op bepaalde vlakken nogal conservatief. Zo mag er enkel muziek van het orgel gebruikt worden, geen koor of cd. Ook moet die man nog verschillende andere parochies doen waardoor hij het nogal druk kan hebben. Daardoor kiest hij zelf de teksten van de eerste lezing en het evangelie, die is dan hetzelfde voor alle koppels die die maand of zo trouwen, en hij heeft dan ook een "standaard-preek" die ook bij alle koppels terugkomt.
We mogen ons ook door iemand anders in deze kerk laten trouwen. Maar omdat ook de meeste pastoors tegenwoordig veel te veel werk hebben willen er niet veel meer mensen trouwen buiten hun parochie(s). Gelukkig kan je je tegenwoordig ook door een diaken laten trouwen. Een diaken is een persoon die een andere job kan hebben, die mogen ook getrouwd zijn, kindjes hebben en zo. Die mensen weten toch net iets beter hoe het eraan toe gaat in het "echte" leven en weten ook dat niet alles rond God en Jezus alleen draait.
Alleen is de persoon die wij gekozen hebben nog niet officieel erkend. Dit moet blijkbaar door een bisschop gebeuren en die is er momenteel niet. Onze diaken (in spe) moest vorige lente al erkend geweest zijn en niemand kan ons met zekerheid zeggen wanneer dat hij nu wel erkand gaat worden. Wij trouwen pas in september 2009 dus momenteel hebben we er nog goede hoop op dat het tegen dan in orde komt.
Aan Ann, mijn mailadres is caersmarianne@hotmail.com, zou je de bundel met teksten ook naar mij willen doorsturen. Alvast bedankt.
Groetjes
|
|
Patricia
14-2-2009
|
1-8-2008 15:32:30
Dit is een heel persoonlijke mening en ik respecteer ieders keuze, maar ik vind de enige juiste reden om een een kerk te trouwen is dat je gelovig bent. En dan stoor je je helemaal niet aan (veel) religieuze teksten in je viering. Veranderen van pastoor vind ik dan ook een beetje een gemakkelijke oplossing. Als je niet gelovig bent, zoals ik trouwens, dan heb je denk ik meer plezier/minder ergernissen door het op een alternatieve manier te doen. Ik ben daar nogal zwart/wit in, maar ik vind dat wel een beetje fout.
|
|
Diane
16-5-2009
|
1-8-2008 15:49:04
Patricia, ik ben het wel met je eens. Waarom dan trouwen voor de kerk als je het meer persoonlijk en iets minder godsdienstig wil doen? Dan zijn er andere alternatieven voor een persoonlijke viering. Langs de ene kant begrijp ik die priesters wel hoor. Groetjes, elisadiana1@hotmail.com
|
|
sofie
22-5-2009
|
1-8-2008 16:23:18
tjah, jullie hebben wel gelijk hoor. Maar het ligt toch anders als maar 1 van de twee gelovig is. Je kan ook gelovig zijn op verschillende manieren vind ik. Ik ben wel gelovig, maar ik ga niet elke week naar de kerk bijvoorbeeld. Vandaar dat we iets daartussen zoeken. Gelukkig kennen we onze pater goed, en is hij helemaal niet moeilijk. Ik vroeg me gewoon af waar je andere teksten kan vinden.
|
|
Liesbeth
30-5-2009
|
1-8-2008 16:28:05
Hey Ann en Dorien,
Ik ben ook op zoek naar leuke teksten voor in mijn misboekje. Zouden jullie me deze ook kunnen doorsturen? Mijn e-mailadres is: Liesbethdk@hotmail.com
Alvast bedankt! Groetjes
|
|
Gwen
25-4-2009
|
1-8-2008 16:46:19
Wij hebben een heel toffe, moderne en vriendelijke priester gevonden, maar een eerste gesprek moet nog komen, dus hoe we ons misboekje in elkaar mogen steken, weet ik nog niet. Hij zei gewoon: "zorg dat je niet toekomt en dat je ganse mis al in elkaar zit, zodat we er samen nog iets van kunnen maken"...Ben benieuwd! Wij gaan zeker ook niet wekelijks naar de mis, maar geloven zeker en vast in de katholieke waarden van de kerk (vergeving, trouw, liefde,...), dat is onze reden om voor de kerk te trouwen. Aan Ann, zie je het eventueel ook zitten om mij die teksten door te sturen, kwestie van toch al een heel klein beetje aan de misviering te beginnen... gwendolyndehaerne@hotmail.com
Alvast super bedankt en veel succes, welke keuze jullie ook maken! Gwen
|
|
jessy
18-7-2008
|
1-8-2008 16:55:36
hoi wij zijn nu 14 dagen geledengehuwd en hadden ons misboekje zelf gemaakt als iemand er nood aan heeft om het te ontvangen of in te lezen kan altijd www.jessysteven.bruiloftsite.nl groetjes
|
|
Kim
28-3-2009
|
1-8-2008 17:09:09
Hoi Sofie
Wij trouwen in de parochiekerk maar niet met de priester van de parochie. We hebben een pater als kennis en hij staat open voor persoonlijke items tijdens een viering. Zo is de eerste lezing een kinderverhaal, worden er moderne liedjes live gezongen en hebben we zelf trouwbeloften geschreven die afwijken van het traditionele door onze privé situatie. Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een pater of priester of diaken die jullie wel ligt en die zeker benoemd is tegen jullie trouwdatum. Groetjes Kim
|
|
Sylvie
|
1-8-2008 17:24:51
Hey Sofie,
Wij hebben ook een kerkelijk huwelijk, maar dit is wel een gemengd huwelijk, dwz 'k ben gelovig maar m'n vriend niet, want hij is zelfs niet gedoopt, daarom hebben wij gekozen voor een misviering zonder gebedsdienst. K heb ons misboekje zelf gemaakt en hier en daar staat wel eens het woordje God in, maar heb dit zoveel mogelijk proberen te beperken en er persoonlijke teksten van te maken.
Groetjes,
Sylvie 27/09/2008
|
|
Sylvie
|
1-8-2008 17:24:52
Hey Sofie,
Wij hebben ook een kerkelijk huwelijk, maar dit is wel een gemengd huwelijk, dwz 'k ben gelovig maar m'n vriend niet, want hij is zelfs niet gedoopt, daarom hebben wij gekozen voor een misviering zonder gebedsdienst. K heb ons misboekje zelf gemaakt en hier en daar staat wel eens het woordje God in, maar heb dit zoveel mogelijk proberen te beperken en er persoonlijke teksten van te maken.
Groetjes,
Sylvie 27/09/2008
|
|
Ann
30-8-2008
|
1-8-2008 18:37:16
Hey,
ik heb de bundel met teksten en ons misboekje doorgestuurd. Sofie uw e-mailadres zag ik niet staan, als je (of iemand anders) dit ook wilt ontvangen, stuur je me maar een mailtje. ann_de_weerdt@hotmail.com
groetjes Ann 30/08/08
|
|
Chris
12-7-2008
|
2-8-2008 10:28:52
De eerste lezing, de welkomstekst en de beden om vergeving hebben wij allemaal persoonlijke teksten voor gezocht. Van het evangelie en de homilie moet je wel afblijven.
|
|
Sofie
19-9-2009
|
4-8-2008 11:49:59
Hoi aan allen,
Is mss wat laat, maar degenen die het nog lezen : Zouden jullie je teksten/misboekje ook naar mij willen doormailen ? de_meyer_s47@hotmail.com
Bedankt !!
Sofie
19/09/2009
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |