Nu Online
Momenteel zijn er 154 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Voortrouw

  20-4-2005 16:18:03
Hallo,

Wie kan me vertellen wat de voortrouw inhoud ? Als ik het goed heb moet dat gebeuren op het gemeentehuis, maar ook bij de pastoor. Is het de bedoeling dat alle nodig documenten dan in orde zijn ? Of worden die dan pas aangevraagd ? Hoelang op voorhand kan en mag dat ? (voor de huwelijksdatum).

Alvast bedankt,
Tine

Tine
6-8-2005
Meld misbruik



Reacties: 4 | Gelezen: 3008


Carine
10-6-2006
 Meld misbruik20-4-2005 16:58:52

Hallo Tine,
Ik denk dat voortrouw hetzelfde is als ondertrouw: de aangifte op het gemeentehuis en dus het plannen van uur en datum van de trouw voor de wet. D.w.z dat je die dag met alle nodige papieren naar daar moet. In Leuven kan je maximum 6 maanden en 14 dagen voor de trouwdag de aangifte gaan doen. Weet niet of dat in alle gemeenten zo is... Groetjes
Carine



Katleen
16-7-2005
 Meld misbruik20-4-2005 22:41:57

Hoi Tine,

Bij ons kan de ondertrouw voor de gemeente ook ten vroegste 6 maanden voor het huwelijk. Wij zijn al eens op voorhand gaan vragen wat we allemaal nodig hadden, want je moet een aantal papieren aanvragen die niet noodzakelijk op het gemeentehuis af te halen zijn (zoals een uittreksel uit je geboorteakte). Een aantal van deze papieren zijn maar 6 maanden geldig en vandaar dat je niet eerder dan 6 maanden voor je huwelijksdatum officieel in ondertrouw kan gaan. Wij konden op de gemeente al wel eerder onze datum vastleggen (maar het is pas officieel als ze de papieren hebben).

Voor de kerk is er inderdaad ook een soort ondertrouw. Dan moeten er ook papieren in orde gebracht worden, maar wat dat inhoudt, weet ik nog niet precies. Onze pastoor wil dit pas enkele weken voor het huwelijk doen (we trouwen 16 juli).

Zo, hopelijk ben je hier al iets wijzer mee!

Groetjes,
Katleen



Barbara
20-8-2005
 Meld misbruik21-4-2005 7:15:48

Hi Tine
Wij zijn vorige maand in ondertrouw geweest bij de gemeente, je hebt een aantal documenten nodig, zoals je geboorte-akte, bewijs van woonst... Normaal gezien kan je op de site van je gemeente wel terugvinden wat je allemaal moet hebben. Als je in de gemeente trouwt waar je woont en geboren bent, dan is het simpel, want dan kunnen ze je daar alle papieren bezorgen, als je ergens anders geboren bent, of woont, dan moet je daar de nodige papieren gaan halen. Je moet maar eens op de site gaan zien van uw gemeente.
Wat de ondertrouw voor de kerk inhoudt, dat weet ik nog niet, dat gaan wij volgende maand doen... De ene zegt dat je dan op bezinning moet, de andere zegt dat het een avondje praten is met mijnheer pastoor. Ik denk dat het tegenwoordig eerder gewoon wat praten is, waarom trouw je voor de kerk, dat soort vragen...
Ondertrouw voor de gemeente is inderdaad ten vroegste 6 maanden, en ten laatste 2 weken, dan komt er normaal ook een aankondiging van je huwelijk in het lokaal gazetje (dat was bij ons toch het geval)
Hoe lang de ondertrouw voor de kerk juist is, ... wij trouwen in augustus, en k moest in mei terug naar mijnheer pastoor bellen.
Ik hoop dat je hier al wat verder mee kan.
Groetjes



anouk
8-6-2013
 Meld misbruik10-12-2012 9:38:14

Bij ons ook al datum en uur vastgelegd maar we zouden maar 6maand op voorhand opgeroepen worden, wanneer zij alle papieren (geboorte aktes, enz...) in hun bezitting hebben. Wij moesten hiervoor niets doen...Hopelijk heb ik dit toch goed begrepen ...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info