TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
sarah
17-5-2008
|
27-9-2007 13:08:28
wij vragen gewoon niet wie we niet willen vragen! Krijgen we vast gezever over, maar ja, mensen die we niet willen vragen, die mogen zeggen wat ze willen! Wij doen het zo... we hebben een walking dinner, voor de intieme kring begint deze om 16 uur. Voor de mensen die minder belangrijk zijn, die komen om 19 uur voor de cocktailreceptie. We hebben gekozen voor een namiddagfeest, omdat we een zoontje hebben. Receptie vooraf vonden we vervelend, dan is het precies of je moet sommige mensen zien kwijt te raken voor het feest begint. (bij ons is er geen aparte ruimte voor de receptie)
|
|
Elke
13-10-2007
|
27-9-2007 13:10:01
Hey,
Wij hadden ongeveer hetzelfde probleem. Mijn vriend komt heel goed met zijn (kleinere) familie overeen. Ze komen wekelijs samen bij de grootouders etc. Ik zie hen veeeel meer dan dat ik mijn eigen neven en nichten of zelfs grootouders zie. Het is niet dat ik niet overeen kom met mijn (grote) familie, ik ken er sommige zelf met moeite (moest ik ze zonder tante of nonkel tegenkomen ik zou ze niet eens herkennen). Ik dacht ook eerst van we houden het 'intiem' of ik nodig enkel degene met wie ik wel contact heb uit ... Maar uiteindelijk vond ik dat ik dat niet kon doen voor mijn mama. Zij zou het meest nadeel ondervinden van deze beslissing, tenslotte zijn het al haar broers en zussen en hun kinderen (ook al komt ze beter over een met de ene dan met de andere, het blijven allemaal broers en zussen van haar).
Dus, wij hebben iedereen gevraagd ... (maw meer dan 100 man familie alleen, en nu te hopen dat de meesten nog geen lief hebben ...) Elke
|
|
sarah
17-5-2008
|
27-9-2007 13:13:12
ik heb er trouwens ook lang over nagedacht... maar ik ben echt van het standpunt dat ik mensen NIET verplicht moet vragen omdat het zo hoort.
|
|
Soetkin
26-4-2008
|
27-9-2007 13:17:59
Het is soms moeilijk om de juiste beslissing te nemen om de lieve vrede te bewaren. Wij nodigen aan iedere kant dezelfde groep uit: nonkels +tantes + neven /nichten maar niet hun kinderen. Mijn vriend heeft er wel een pak meer (8 neven/nichten met hun partners) en ikzelf 2. Toch wil ik het op die manier doen, dan hoeft er zich niemand achtergestoken te voelen. Er zullen misschien mensen zijn die niet willen komen, maar dan ligt de bal in hun kamp en hoeven ze niet te zeggen dat ze niet werden uitgenodigd (dan is het maw aan hen om "een goed excuus" te vinden).
Heb jij je neven er al mee geconfronteerd dat je er weet van hebt dat ze over je roddelen? Misschien een mogelijke oplossing om te vermijden dat je neven zich als een gesloten kliek zullen opstellen: zet ze aan verschillende tafels, niet te dicht bij elkaar in de buurt.
|
|
K
9-8-2009
|
27-9-2007 13:33:55
De roddel gaat over het volgende: ze vinden ons profiteurs omdat wij 2 jaar gratis in het huis van mijn grootmoeder hebben mogen wonen. Ze vergeten wel dat ik degene was die mijn vrije dag opofferde om voor haar te zorgen als ze ziek was. Die genante situaties met haar meemaakte en die haar altijd hielp met kleine dingen. Die haar beschuldigingen doorslikte onder het motto 'ze weet niet meer wat ze zegt'. Die neven en nichten weten dat niet omdat ze niet zo dicht op de situatie zitten, omdat ze zelf nooit op bezoek kwamen bij mijn grootmoeder. Ik kan ze het ook niet zeggen, want de volgende keer dat ik ze zie zal ons trouwfeest zijn (met kerstmis zijn we op vakantie). Ik heb idd ook al gedacht om ze aan verschillende tafels te zetten, maar ik wil andere mensen eignelijk ook niet opschepen met hen...
Stiekem had ik al het volgende idee: ik laat iedereen op mijn site een kwiske invullen en wie slaagt mag komen, de anderen kennen me niet genoeg enmoeten thuis blijven, dat zou ik nu eens echt fair vinden. Jammer dat dit ook niet aanvaardbaar is.
|
|
Kelly
6-6-2008
|
27-9-2007 13:42:31
Hey,
Het is inderdaad niet makkelijk. Maar voor iedereen goed doen kan je nooit. Doe gewoon je eigen zin en nodig uit wie je wil en de rest niet. Het is jullie dag en je moet er dan ook van genieten. Wat is het belangrijkste : je amuseren en een toffe dag hebben of een aantal mensen ( die je toch niet veel ziet ) die slecht gezind zijn? Als ze echt willen dat je gelukkig bent, zullen ze het wel snappen en je niets kwalijk nemen.
Nog veel succes met de voorbereidingen!
|
|
K
7-7-2007
|
27-9-2007 13:59:07
Heb hetzelfde meegemaakt: ik heb een kleine familie en mijn man een hele grote. Ik had die mensen voor onze trouw welgeteld 2 keer gezien, en ze kenden mijn naam niet, en ik de hunne evenmin. Wij wilden ze dus niet uitnodigen, temeer omdat het om in totaal 50 mensen ging, tegenover 5 mensen van mijn kant, en we een klein feest wilden.
We hebben er maanden, wat zeg ik, een jaar over nagedacht en gepraat, maar na overleg met mijn schoonouders hebben we moeten besluiten iedereen te vragen, en zij hebben betaald voor hun familie, anders zou er ruzie gekomen zijn...
De dag zelf is dat allemaal heel goed meegevallen, ok, ik kende maar de helft van de mensen op mijn eigen feest, maar je bent zo'n dag zo in de wolken dat je dat allemaal niet kan schelen, zo lang ze maar vriendelijk zijn, en ze waren tot mijn grote verbazing ook allemaal heel lief... Ik wilde ze er liever niet bij, maar ik moet ze nu nooit meer zien, terwijl mijn schoonouders die wel nog wekelijks zien, en ik kan wel begrijpen dat die liever geen grote ruzie willen...
|
|
Lore
5-7-2008
|
2-10-2007 17:14:31
Hallo,
Zit met hetzelfde probleem. Als we alle onze familie incl. neven en nichten en aangetrouwden zouden uitnodigen, dan bestaat het feest bijna alleen maar uit familie.
Onze zaal kan maar 200 personen aan en we hebben alletwee geen zin om goede vrienden in de kou te moeten laten staan, terwijl er familieleden uitgenodigd zijn die we nauwelijks kennen of waarmee we het niet goed kunnen vinden.
MAARRRR... omdat onze ouders het trouwfeest betalen, kunnen we moeilijk de familie niet uitnodigen. Dus: onze voorlopig ideën
-We nodigen al diegenen die nog studeren pas bij het dessert uit. Die vinden de party toch het leukst. -Bij nichten en kozijns die ouder zijn en die we niet zo goed kennen, nodigen we slechts 1 of maximum twee koppels uit per gezin. -We nodigen enkel de allerbeste vrienden uit op het diner, maar laten alle andere goede vrienden naar het dessertenbuffet komen. Goede vrienden begrijpen dat het soms niet anders kan.
Ik weet zeker dat we nog veel commentaar gaan krijgen (vooral van de familie), maar het is nu eenmaal een zaak van wikken en wegen. Het is onmogelijk om iedereen te vragen en het is en blijft ook ONS trouwfeest en ONZE dag. Dus ik vind dat je niet te veel mag toegeven ook.
De meeste jonge mensen vinden het diner toch minder leuk (duurt veel te lang ;-)dan de party achteraf, daarom zullen we waarschijnlijk zo'n 60 man achteraf op dessert + dansfeest nog vragen. Hopelijk zal onze feestzaal dit aanvaarden. ;-)
Overleg goed met je ouders als deze financieel bijdragen bij de trouw. Als jullie alles zelf betalen, zou ik er mij niets van aantrekken. Dan zou ik weigeren een feest te geven voor mensen die ik niet graag heb of die weinig betekenis voor mij hebben.
Moeilijke kwestie hee! Ik heb het gevoel dat trouwplannen heerlijk zijn, maar dat je precies al op voorhand weet dat je mensen gaat kwetsen. Maar aan de andere kant moet je daar niet te veel van wakker liggen: de mensen die het hardst zagen en van hun oren maken, zijn meestal diegenen die jullie toch niet veel kunnen schelen. Dus laat die maar lastig doen... als je goed voorbereid bent, dan doet dat minder zeer.
Groetjes,
Lore
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|