Nu Online
Momenteel zijn er 159 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

'gedwongen' huwelijkscontract - uitleg??

8-4-2007 11:06:08
Hallo allemaal,

naast alle leuke voorbereidingen is er bij ons een lelijke deuk in het plezier gekomen. Alles ligt ongeveer vast, wettelijke trouw op 2 juni, viering en feest op 30 juni. Wij trouwen niet met een huwelijkscontract en waren hier heel tevreden over. Nu heeft de oma van mijn vriend via zijn ouders laten horen dat ze wilt dat wij met een huwelijkscontract trouwen. Ze bezit namelijk twee huizen die absoluut in de familie moeten blijven en waarvan ze ook zeker wilt dat mijn vriend ze erft. Ze wilt echter niet dat wanneer er iets misgaat tussen ons, dat ik een van de huizen of een deel ofzoiets zou krijgen. Nu, mij interesseren die huizen of dat geld niet, ik voel me alleen wat miskend als 'familie'. Maar soit, ik kan haar als oerconservatieve oma wel begrijpen dat ze wilt dat haar huizen familiestukken blijven.

Wat ik me nu vooral afvraag: wat voor een huwelijkscontract wordt dat dan? Wat komt er in te staan, zijn er voor of nadelen aan verbonden en wat KOST het???

Echt jammer dat ik me nu met zo'n stom ding moet bezig houden waar ik zelf niet eens voor kies. En vooral ook omdat ik niet anders kan: liever dit, dat alleen mij een beetje pijn doet (en mijn vriend) dan ruzie in de familie krijgen.

Maar soit: wie geeft me wat info?
Heel erg bedankt!

Lies
2 en 30 juni

Lies
30-6-2007
Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 287

Wendy
5-5-2007
 Meld misbruik8-4-2007 11:31:18

Hoi Lies,

Zelfs al trouw je met gemeenschap van goederen, erfenissen verworven voor en na het huwelijk, blijven altijd persoonlijk bezit, die komen dus niet in de gemeenschap terecht. Jouw vriend zijn oma moet zich dus absoluut geen zorgen maken.
Je kan vrijblijvend advies vragen bij een notaris. Een huwelijksconctract opstellen kost 200 euro.

groetjes,

Wendy
5.5.07

davida
7-9-2008
 Meld misbruik8-4-2007 11:47:54

hey

volgens mij heeft het inderdaad geen zin dat je een contract opsteld want tis zoals hier al gezegd als je iets erft is dat van die persoon die het geerfd heeft zou toch eens langsgaan maar een vriendin van mij heeft van haar ma geerfd en nu zijn zij en haar man gescheieden en hij kan daar niet aan.

grtjs

Els
22-9-2007
 Meld misbruik8-4-2007 12:46:30

Wat de dames hieronder antwoorden, klopt inderdaad. Bij een scheiding houdt je vriend zijn eigendommen en jij de jouwe (ook diegenen via erfenis verworven). Wat er wel gebeurt is bij een sterfgeval, dat jij vruchtgebruik krijgt op zijn eigendom. Je bent niet de eigenaar (dat zijn je kinderen of als die er niet zijn, zijn ouders) maar je mag wel huur innen, er gaan in wonen enz. Misschien heeft ze daar een probleem mee en dan moet er wel een contract geschreven worden waarin jij expliciet dat vruchtgebruik afstaat indien je man sterft en jullie nog geen kinderen hebben. Niet leuk, ik zit in dezelfde situatie maar dan met mijn schoonmoeder (wat nog erger is). Wij wonen momenteel in een huis van mijn vriend en zij wil dat ik onderteken dat als hij sterft voor we kinderen hebben, ik hier onmiddellijk wegga en mijn vruchtgebruik afsta. Dat wil dus zeggen dat ze me niet eens een dak boven mijn hoofd gunt, en mijn thuis afneemt. Ben daar ook nog maar een paar weken geleden achter gekomen. En het ergste is dat mijn vriend zijn ma eigenlijk steunt. Hij zou het raar vinden dat ik hier nog woon als hij dood is... Kan je je voorstellen? Ik heb er al heel wat traantjes omgelaten. Ik trouwde onvoorwaardelijk met hem en hij stelt nu opeens voorwaarden, een paar maanden voor ons huwelijk (wanneer alles al geregeld is). De enige oplossing is nu dat we iets kopen of bouwen van ons 2 en dat hij dit huis verkoopt... Leuk is dat niet, onder dwang verhuizen. En het is niet eens haar huis, hij betaalde het volledig zelf! Maar ik begrijp je dus volledig, deze spanningen kunnen we wel missen...
Veel sterkte!

Els

Je kan 's surfen naar http://www.notare.be/huwelijk.htm , daar vind je de volledige uitleg over de verschillende mogelijkheden met of zonder contract.

Ingrid
28-4-2007
 Meld misbruik10-4-2007 8:54:52

Beste Lies

Het vruchtgebruik erf je sowieso en daar kan je niets aan doen. JE kan dit op voorhand niet vrijwillig (al dan niet gedwongen) afstaan. Dit om te vermijden dat vrouwen vroeger letterlijk hun man en hun huis op 1 dag verloren.

Ingrid

Véronique
16-6-2007
 Meld misbruik10-4-2007 10:10:50

Hallo Lies,

Als ik jou was zou ik gewoon eens een afspraak maken bij de notaris. Zij geven gratis advies en dan kunnen jullie kijken wat voor jullie het beste uitkomt.

Groetjes,
Véro
16/6/2007

Mieke
22-9-2007
 Meld misbruik10-4-2007 11:42:03

ja wij zijn ook bij de notaris geweest en ze legt u alles uit en zoekt het beste contract voor jullie. Gewoon eens gaan je moet zelfs niks betalen, advies geven hoort bij hun informatieplicht.

els
7-7-2007
 Meld misbruik10-4-2007 12:49:01

Zijn ook naar een notaris geweest en hebben nu iets totaal anders geregeld dan wat we oorspronkelijk van plan waren.
Geven GRATIS informatie, en als je een goede notaris hebt, heb je er ook echt iets aan. Kregen hele duidelijke uitleg in mensentaal.

Sarah
7-7-2007
 Meld misbruik12-4-2007 23:18:51

Hallo Lies,

wij zitten met ook zo een probleem. Mijn vriend heeft anderhalf jaar geleden een huis gekocht. We hebben dat eigenlijk samen beslist. Maar zijn ouders wouden daar de helft in betalen. En zij wouden dus dat de andere helft die we eigenlijk samen zouden lenen alleen op mijn vriend zijn naam stond. Met als gevolg dat ik dus weiger om 1 frank aan die lening te hangen zola. Ik heb wel meegeholpen bij de verbouwingen doordat ik veel mensen ken hebben we op vele dingen tot 30% korting gehad. Dus het huis staat volledig op mijn vrined zijn naam. Dat wouden zijn ouders omdat zij er de helft van betaalden. Nu is het wel zo dat mijn vriend en ik heel erg veel aan elkaar hebben. Zijn ouders staan niet echt achter onze relatie maar mijn vriend steunt me onvoorwaardelijk. Dus wij zaten ook met het probleem voor ons huwelijk. We zijn naar de notaris geweest.Die zei dat ik dus sowiezo het vruchtgenbruik heb als er iets met mijn vriend gebeurt. En dat hij best, op het moment dat ons 1e kind geboren zal worden (kben wel nog niet zwanger hoor), een testament opmaakt waarbij hij bij overlijden alles aan mij nalaat. Dat is ook om mij veilig te stellen tegenover onze eigen kinderen later. Of wanneer we geen kinderen hebben en toch een lange tijd getrouwd zijn niets meer naar zijn ouders gaat. en daar kon ik me wel in vinden. Ook is het zo, eens we getrouwd zijn, ik mee de lening help afbetalen. En moest er ooit een scheiding komen ik dan wel mijn volledige deel die ik er in gestoken heb terug krijg. Wij hebben trouwen het gewone wettelijk stelsel. Maar met die afwijking door het testament. Mijn vriend gaat trouwen niet wachten om dit te laten maken tot als er een kind is of we lang getrouwd zijn. Omdat hij zelf niet wil dat alles terug naar zijn ouders zou gaan.
Hopenlijk ben je iets met mijn verhaal. En ik begrijp je volledig. Het is niet gemakkelijk.

Groetjes.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...