Nu Online
Momenteel zijn er 197 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Wie betaalt wat? Jij of je ouders?

  13-2-2007 13:49:13
Ik zit met een beetje een vervelende situatie: bij mijn vriend thuis hebben ze de instelling dat het bruidskoppel zelf niets moet betalen voor het trouwfeest. Mijn ouders zijn spijtig genoeg het andere uiterste: ze zouden het liefst van al enkel de mensen betalen die zij zelf uitnodigen en mij voor de rest laten opdraaien. Nu ik werk nog maar net en zelf "mijn deel" volledig bekostigen is wel even slikken. Mijn vriend wil bijspringen, maar dat vind ik zelf heel vervelend, en ik neem het mijn ouders ook wel een beetje kwalijk dat ze zo moeilijk doen. Mijn moeder wil zelfs niet eens bijleggen bij mijn trouwkleed (ik dacht dat het de traditie was dat de moeder het bruidskleed voor haar dochter kocht?).
Door deze situatie vroeg ik mij af wat eigenlijk de "algemene" gang van zaken was?
Als jullie het mij willen vertellen: wat betalen jullie zelf en wat betalen de ouders?

Bedankt al voor jullie reacties!

xxx

Lies

Lies
27-10-2007
Meld misbruik



Reacties: 47 | Gelezen: 812


Ingrid
28-4-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:20:20

Dag Lies

Bij ons is het zo dat mijn ouders de helft betalen en wij als koppel betalen de andere helft. DE ouders van mijn verloofde hebben veel geld geinvesteerd in ons huis, vandaar. Wij vinden dit een goede regeling

Ingrid



Sarah
15-9-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:21:56

Hoi Lies,
van mijn ouders heb ik idd mijn trouwkleed gekregen (is een Ian Stuart +/- 2700 €) + alle accesoires.
Van mijn vriend zijn mama en stiefpapa krijgen we 2000 €, de papa en stiefmama van men vriend betalen hun deel van de feest + zijn kostuum.
De overschot tellen we gewoon op en delen we door 2, onafhankelijk dit van mijn of zijn familie is.. Uiteindelijk trouwen jullie toch voor iets he .. Mijn ouders betalen enkel men kleed en "hun genodigden" maar hebben dan bij ons huis ook enorm bijgedragen...

Succes, Sarah



Véronique
16-6-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:22:50

Hallo Lies,

Volgens mij schoonmoeder moeten volgens de etiquette de ouders van de bruid alles betalen en moet de bruidegom enkel de huwelijksreis en de trouwringen betalen. (ze vindt het dan ook schandalig dat mijn ouders niet alles betalen)
Bij de meeste van onze vrienden werd alles gewoon in 2 verdeeld door beide ouders.
Bij ons zit het nog anders. Mijn ouders betalen de helft van het huwelijk en ze kleden mij aan. Ze gaan ook mijn vriend aankleden omdat zijn moeder niets wil geven om ons te helpen.
De andere helft van het feest betalen wij zelf.

Groetjes,
Véro
16/6/2007
http://veroenbilly.trouwen.com




Kirsten
9-6-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:31:17

Hey,

Onze huwelijksreis en de ringen betalen wij zelf. Voor het feest betalen mijn ouders mijn genodigden en mijn schoonouders de genodigden van mijn vriend. Mijn ouders betalen ook mijn kleed. De rest van de kosten (kerk, versiering, fotograaf, ...) wordt gewoon door twee gedeeld. Mijn ouders betalen de helft en mijn schoonouders de helft.
Ik hoop dat het wat duidelijk is.

Groetjes,
Kirsten
09/06/2007
www.kirstenchristoph.bruiloftsite.nl



Wendy
5-5-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:35:57

Amai Véro, jouw schoonmoeder volgt echt nog wel de etiquette van 30 jaar terug :-) Toen was het inderdaad zo dat de ouders van de bruid verwacht werden om alles te financieren, maar zelfs bij mijn ouders die 28 jaar geleden getrouwd zijn werd dit al gedeeld. Bij ons worden de kosten ook gedeeld en wij betalen zelf de huwelijksreis en wat van de kleinere onkosten. (eigenlijk de voorschotten die al moesten betaald worden op de fotograaf en de DJ, de huur van de feestzaal, voorschot op ringen, op auto's,..)

Groetjes,

Wendy
5.5.07



Isabel
1-9-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:38:00

Hey Lies,
Wat een vervelende situatie...
Bij ons is het veel eenvoudiger hoor. Ik krijg mijn trouwjurk van mijn ouders en mijn vriend krijgt zijn kostum van zijn ouders. En daar stopt het dan ook, al de rest betalen wij... Zelfs mensen die mijn ouders of mijn schoonouders erbij willen betalen wij... Ik ben van het principe dat ik later het cadeau van die mensen ook niet aan mijn ouders of mijn schoonouders ga geven, dus waarom zouden zij dan het eten van die mensen moeten betalen.

Ik weet niet wat de gangbare weg is, maar persoonlijk vind ik dat iedereen zijn eigen situatie moet bekijken. Tenslotte spreken we hier toch wel over een serieus bedrag he...

Groetjes,
Isabel
01/09/07



Sophie
6-9-2008
 Meld misbruik13-2-2007 14:39:33

Hallo Lies,

Wij hebben het geluk dat onze ouders heel goed overeenkomen en op dezelfde golflengte zitten. De ringen en de trouwreis betalen we zelf. Mijn trouwkleed en de suitekledij van mijn familie worden betaald door mijn ouders, de suitekledij van mijn verloofde zijn familie wordt door zijn ouders betaald. Wat uitgenodigden betreft betalen de ouders elk voor hun gasten en onze vrienden worden gedeeld. Alle andere kosten (bloemen, fotograaf, vervoer, kerk, etc) worden netjes in twee gedeeld. Hopelijk ben je hier iets mee!

Groetjes,
Sophie



Lies
30-6-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:48:16

Hallo allemaal,

het mag dan een fijne traditie zijn dat je oorspronkelijk niets zelf betaalde als koppel, maar ik vind het wel jammer dat velen onder jullie er wel blijven van uit gaan dat het zo 'moet'. Ik vind het vreemd om een feest te geven dat ik niet zelf betaal of zou kunnen betalen, dan spaar ik liever nog wat tot het wel kan. In die zin zijn mijn verloofde en ik ook zo te werk gegaan. Wij hebben ook geen groot inkomen, ik studeer zelfs nog halftijds, maar we hebben dan ook wel een iets alternatievere trouw dan de meesten denk ik. (al heeft die keuze niet met geld, maar wel met onze 'goesting' te maken!). Wij sparen dit jaar dus wat extra om ons feest te betalen, en ik betaal bijvoorbeeld mijn trouwjurk, die ik laat maken, van mijn spaarcentjes.
Mijn ouders hebben nooit veel geld gehad, met drie studerende kinderen is dat ook niet zo evident denk ik. Zij vinden het wel heel jammer dat ze financieel niet kunnen bijspringen (komt hier de traditie weer kijken...?!) maar zij helpen wel op hun manier: vake schildert de uitnodigingen en moeke zorgt voor de aankleding, mijn bruidsboeket en de tafeldecaratie (ze heeft een floristenopleiding gevolgd). De schoonouders zijn helemaal niet zo creatief, maar hebben dan weer wel wat geld, en zij willen graag 'iets' betalen. Wat wisten we nog niet helemaal, maar ondertussen hebben ze het kostuum van mijn verloofde betaald (zijn moeder was er echt verliefd op!) en ze willen graag de drank/brouwer betalen.

Bij ons dus helemaal geen vaste afspraken over wie wat betaalt, maar wij die in principe voor alles zelf instaan. En dat doen we met veel plezier!

Dus leve de traditie voor diegenen die er van kunnen genieten, maar verwacht niet blindelings dat anderen jouw feest betalen...

En begrijp me niet verkeerd Lies, en alle anderen, ik heb niets tegen feesten waar (schoon)ouders alles betalen, iedereen doet het op zijn manier!

Veel liefs,
Lies (nog een andere dan de bruid die de vraag hierboven stelde!)
30-06-07



Christel
30-6-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:49:19

Hallo

Toen wij 5 jaar geleden gaan samenwonen zijn hebben wij van onze ouders al een mooie geldsom meegekregen om meubeltjes en zo te kopen.
Nu gaan we trouwen en omdat we eigenlijk al een grote cadeau van hen gekregen hebben betalen we alles zelf, zelfs mijn kleed.
Ja t is even slikken maar we mogen dan ook met alles ons goesting doen want we betalen alles zelf
Groetjes
Christel
160607



Véronique
16-6-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:49:55

Ja Wendy, zeg dat wel, mijn schoonmoeder is echt van de oude stempel. Ze wil ook niet betalen omdat ze van mening is dat mensen alleen maar trouwen om daarna terug te scheiden. We moeten daar eens goed mee lachen, want mijn ouders zijn al 34jaar gelukkig getrouwd.
Ze wil ook geen vrienden uitnodigen omdat ze dan bang is dat ze iets moet betalen. Ze heeft ons ook al gezegd dat we geen groot cadeau moeten verwachten (en het is niet dat ze het geld niet heeft) omdat ze doordat haar zoon met mij trouwt ze een zoon kwijt is. (mijn vriend hangt veel harder aan mijn ouders dan aan zijn eigen moeder, ik denk dat je wel begrijpt waarom).
Ik heb er ook wel een beetje door in de put gezeten want je gaat er steeds vanuit dat wanneer je trouwt beide ouders blij zijn. Maar nu trek ik het me echt niet meer aan.

Groetjes,
Véro



Mieke
28-7-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:50:44

he lies,
bij ons waren alle ouders van dezelfde mening (mijn vriend zijn ouders zijn gescheiden dus het gaat hier om 3 koppels), iedereen geeft wat hij wil. zonder het van elkaar te weten geven ze alle 3 het zelfde bedrag. enkel mijn ouders betalen ook nog 2/3 van mijn kleed.
Tenslotte zeggen ze allemaal, jullie kiezen wat jullie doen, klein feest, groot feest, geen feest, maar het blijft hetzelfde bedrag.
vind het wel een gemakkelijke oplossing, oke het zal ook nog wel aan ons een hoop kosten maar daar kiezen we zelf voor, en het belangrijkste is dat ze hun met niks bemoeien en ons onze zin laten doen. :)

Groetjes Mieke



Lies
27-10-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:55:03

Hey allemaal!
Super dat jullie allemaal reageren! Is een hart onder de riem, want zo'n situaties zijn niet altijd even leuk :(.
Nog even tussendoor: het is niet dat mijn ouders het niet kúnnen betalen, integendeel, ze zitten er warmpjes in. Moest dat niet het geval zijn zou ik het er ook niet zo moeilijk mee hebben.

Groetjes!

Lies
(27 oktober 2007 trouwens)



nathalie
1-9-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:57:59

Omdat mijn vriend zelfstandige is samen met zijn vader, worden wij ook ergens verplicht om klanten uit te nodigen. Mijn ouders hebben maar een hele kleine familie dus bij ons is er het volgende afgesproken: Mijn schoonouders betalen voor hun genodigden en mijn ouders betalen voor hun genodigden. Onze vrienden worden netjes gedeeld en worden door beide kanten betaald. Verder krijgen mijn vriend en ik onze kleding van onze ouders. De fotograaf, de ringen, de huwelijksreis, de DJ, de drank, de auto en de bloemen en versieren betalen wij zelf.

Groetjes
N.



nathalie
1-9-2007
 Meld misbruik13-2-2007 14:58:08

Omdat mijn vriend zelfstandige is samen met zijn vader, worden wij ook ergens verplicht om klanten uit te nodigen. Mijn ouders hebben maar een hele kleine familie dus bij ons is er het volgende afgesproken: Mijn schoonouders betalen voor hun genodigden en mijn ouders betalen voor hun genodigden. Onze vrienden worden netjes gedeeld en worden door beide kanten betaald. Verder krijgen mijn vriend en ik onze kleding van onze ouders. De fotograaf, de ringen, de huwelijksreis, de DJ, de drank, de auto en de bloemen en versieren betalen wij zelf.

Groetjes
N.



Sissi
26-5-2007
 Meld misbruik13-2-2007 15:04:14

Hey,

Bij bevriende koppels van ons werd ofwel enkel het feest ofwel de ganse bruiloft door de ouders betaald(en netjes in 2 verdeeld).

Wij betalen alles zelf maar mijn ouders betalen mijn kleed (accessoires betaal ik zelf) en zijn ouders zijn kostuum.
Nu ja, alles zelf betalen is een groot woord. We hebben beiden een spaarboek mee gekregen van thuis waarmee we doen wat we willen dus eigenlijk betalen ze wel mee hé maar dan op een andere manier.

Ik kan me voorstellen dat dit voor jou heel moeilijk is en ik hoop dat je er uit geraakt!!!
Je kan je ouders natuurlijk niet dwingen om voor jou te betalen.

Dat de ouders van de bruid alles betalen vind ik ook niet meer van deze tijd!

Groetjes, Sissi



Angie
14-7-2009
 Meld misbruik13-2-2007 15:19:07

Hey Lies,

Bij ons is het ook allemaal niet zo evident. Ten eerste, mijne pa voelt zich te goed om ook maar nen eurocent bij te leggen (mijn ouders zijn gescheiden) mijn ma daarentegen zou alles wel willen betalen maar heeft er de middelen niet toe. Mijn vriend heeft ruzie met zijn moeder en nodigt haar dus ook niet uit en zijne pa zal wel bijleggen maar heeft net een huis gekocht en heeft het dus momenteel ook niet breed. Mijn moeder heeft dus mijn outfit betaald (volgens de traditie) en zij zou een deel van ons feest betalen. Mijn schoonpa zou ook inspringen voor een deel van het feest en al de rest betalen we zelf. Ringen, fotograaf, dj, kerk, gemeente, bloemen en al wat er maar bij komt kijken betalen wij dan samen.

Groetjes,

Angie
14/07/07



sarah
30-6-2007
 Meld misbruik13-2-2007 15:48:13

Mijn mama is alleenstaande, dus heel veel heeft zij ook niet. Wel betaald ze mijn trouwkleed van LR en legt ze nog 2.000€ bij. Mijn vriend zijn ouders daar tegen, die zwemmen met manier van spreken in hun geld , maar zijn te gierig om bij te leggen. dus momenteel werk ik full time zodat ik zelf kan sparen voor ons feest en mijn ventje niet voor de rest moet opdraaien.

groetjes



K
7-7-2007
 Meld misbruik13-2-2007 15:59:21

Ik wist niet eens dat er een traditie was die zegt dat je moeder je kleed betaalt. Mijn ouders hebben een kleine bijdrage gedaan in mijn kleed, maar ik betaal dat voor de rest helemaal zelf. Daarnaast dragen mijn ouders 3000€ bij aan onze trouw.
De ouders van mijn lief doen het volgens een ander systeem, die betalen voor hun deel van de familie.
Al de rest: onze kledij, ringen, huwelijksreis, fotograaf etc etc etc betalen wij zelf. Maar we geven dan ook een feest waar we vooral zelf naartoe zouden willen gaan, een modern, jong feest, en niet zozeer een feest voor al de oude nonkels en tantes.



Vân
7-7-2007
 Meld misbruik13-2-2007 19:14:38

Hey Lies,

Aangezien de moeder van mijn partner al geruime tijd weduwenaar is en nooit heeft gewerkt, heeft ze het ook niet breed. Ze heeft ons nooit gevraagd of ze iets moet bijleggen maar wij vragen er ook niet achter. Ik vind zelf ook dat de ouders niet verplicht zijn mee te betalen of alleszins de helft of zo, nee, wij hebben gespaard om te kunnen trouwen, anders trouw je gewoon niet, ik vind niet dat iemand anders hiervoor moet "opdraaien". Mijn ouders hebben wel gezegd dat ze een som cadeau doen en dat vind ik wel tof want ons bankrekening is wel fors geminderd!! :o)

Het allerbelangrijkste is dat iederen zich amuseerd en ik lig zeker niet wakker van wie wat betaald!

Aan Véro: ik vind het spijtig dat jou schoonmoeder niets wil bijleggen omdat ze vindt dat ze haar zoon hierbij verliest, ik denk echt dat ze het verkeerd ziet, ze verliest haar zoon helemaal niet maar daarentegen is ze een DOCHTER RIJKER. Da's toch mooi?

Bruidjes, je moet niet op geld van anderen rekenen, wat je krijgt is mooi meegenomen. Boek enkel wat je kan betalen, dat brengt minder kopzorgen en conflicten met zich mee!

Groetjes,

Michel en Van
07/07/07



sofie
2-6-2007
 Meld misbruik13-2-2007 20:07:55

leef niet boven uwe stand hè, wat je niet kan betalen moet je niet doen denk ik



bieke
18-5-2007
 Meld misbruik13-2-2007 20:38:40

ik deel de vorige 2 meningen volledig. Wij gaan bij alles wat we vast leggen ervanuit dat we het zelf moeten betalen. Daarom doen we t bij t ene ook wat meer en besparen we op andere dingen wat hè. Onze kleren krijgen we wel van onze ouders, maar verder weten we niet wat ons te wachten staat aan cadeaus. Van mijn ouders krijgen we wel een bedrag, maar voor de rest zien we wel: wat je krijgt is nadien alleen maar extra hè.

groetjes
Bieke
180507



Caroline
15-9-2007
 Meld misbruik13-2-2007 21:01:39

Hallo,
Voorlopig weten we alleen dat mijn vriend zijn ouders een deel gaan betalen (en zijn kostuum). Mijn moeder en vader hebben wel iets belooft, maar of ik iets ga krijgen, daar ga ik nog niet van uit... en idd het feit dat ik mijn eigen kleed moet betalen, da's even slikken... maar goed, wij bepalen dan ook alles zelf en da's dan ook weer leuk.
Groetjes



Jotje
13-7-2007
 Meld misbruik13-2-2007 21:23:09

Hallo,

Wij hebben onze ouders niks opgelegd. De ene ouder kan daar beter tegen financieel dan de andere... Mijn ouders niet zo goed, dacht ik, maar we hebben ons feest georganiseerd met het idee dat we het zelf moesten bekostigen. Mijn vader staat er uiteindelijk op dat we hem mijn kant van de familie laten bekostigen en ondertussen hebben ze wat rekenwerk vericht en blijkt zelf dat hij mijn trouwjurk voor de helft gaat betalen. Vind ik lief, maar dat hoeft uiteindelijk niet... Mijn vriend zijn ouders bekostigen de helft van het feest (zoals ze bij zijn zus ook gedaan hebben, (iedereen gelijk). Op zich vond ik dit wat moeilijk omdat het nie eerlijk verdeeld was, maar zou nie willen dat mijn ouders boven hun budget gaan en omgekeerd zijn mijn vriend zijn ouders niet te vermurmen om minder te geven... Iedereen geeft gewoon wat ze zelf willen en kunnen geven... Het is ten slotte wij die er voor gekozen hebben om in het huwelijksbootje te stappen en uiteindelijk kun je een feest zo duur maken zoals je zelf wil en kan...

Begrijp je frustratie wel hoor... Ik liep er ook even mee rond... Maar mss is uw situatie niet te vergelijken met die van mij... 'k Weet nie...

groeten JOtje



Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik14-2-2007 8:30:37

Hey,

dit is een onderwerp dat niet alleen bij de trouwers maar ook bij de ouders vaak heel gevoelig ligt.

Onze ouders (drie koppels) hadden allemaal dezelfde opvatting: wij zijn niet uit huis getrouwd (we woonden al zes jaar samen), dus zij hebben ons huwelijksfeest niet betaald. Dit wisten we allebei op voorhand, dus we verwachtten niets.

Toch steekt het als je leest dat de meerderheid van de ouders wél bijdraagt aan het huwelijk van hun kinderen. Mijn ouders hebben ons zelfs nog geen cadeau gegeven, ook al zijn we nu zes maand getrouwd. Ze hebben het goed, zitten financieel veilig, maar vinden dat ze het geld beter kunnen besteden... Normaal gezien moeten we het nog krijgen, maar we hopen er niet meer op. Dit is moeilijk te verwerken, maar het is zoals velen hier al gezegd hebben: wij hebben gekozen om te trouwen, dus we maken niemand verwijten.

Wij hebben ons feest zodanig georganiseerd dat we niet in de schulden zouden geraken en het blijft de mooiste dag van mijn leven. Dat ons spaargeld fel verminderd is, nemen we er graag bij.

Groetjes,
Lieve



Patricia

 Meld misbruik14-2-2007 9:32:58

Mijn ouders zijn gescheiden, mijn vriend zijn ouders ook en hij ziet zijn pa helemaal niet meer.
Wij gaan er vanuit dat we alles zelf betalen, voor verschillende redenen.
Mijn en zijn ouders hebben het zelf niet breed. Wij hebben ondertussen een huis gekocht en daar hebben de ouders (vooral mijn moeder dan) financieel een duw gegeven (door iets te kopen wat we zelf niet meer konden betalen, omdat we de notariskosten zelf van ons spaarcenten hebben bekostigd)
We weten wel dat de drie koppels (de ouders) zullen een cadeau geven in geld, mr weten nog niet hoeveel.
Dit hoeft voor ons niet (omdat we weten dat ze het zelf niet breed hebben), maar vinden we erg leuk natuurlijk.
We proberen nu zoveel mogelijk te sparen, om alles zelf te betalen (mijn vriend gaat zelfs in het weekend soms extra gaan werken) en het zal een alternatieve bruiloft zijn, omdat we er één met alles erop en eraan niet kunnen betalen en er ook zoveel geld niet aan willen geven. (10000€ vinden we zot geld, zouden dan liever verbouwingen in ons huis doen of op reis gaan).

Ik vind het wel een mooie traditie dat ouders betalen, mr dan vooral voor mensen die nog thuis wonen, wij hebben al een stuk gekregen toen we gingen samenwonen en gekocht hebben.



Lies
27-10-2007
 Meld misbruik14-2-2007 9:50:30

Hallo allemaal,

Ik begrijp jullie reacties hoor, en ik ben blij dat jullie zoveel reageren. Ik heb de indruk alsof ik nogal overkom als een verwend wicht dat alleen maar wil krijgen krijgen krijgen.
Dat zou ik toch graag even nuanceren: mijn ouders verwachten zelf een bepaalde standaard van het feest en het "uiterlijk vertoon", zeker omdat er ook veel klanten van mijn vader langskomen.
Ze zijn niet tevreden met een gewone zaal, het moet "opgeven", er moeten mooie wagens zijn voor de suite, de zaal moet mooi aangekleed zijn, de dj moet goed zijn enz...
Ook drukken ze zwaar hun stempel door bij de beslissingen die moeten genomen worden.
In die situatie vind ik niet dat ze van mijn kunnen verlangen dat ik betaal voor hun "grillen". Als zij een dure zaal, dure auto's dure dj, ... willen, moeten ze daar zelf voor zorgen, vind ik, want voor ons zelf hoeft dat niet.
Daarbovenop komt nog eens het feit dat ik nog niets van spaargeld of geld voor een woning of ... gekregen heb, integendeel zelfs, ik heb het altijd met het minimum moeten doen.
Dat in combinatie met het feit dat mijn ouders wél het geld hebben en voor zichzelf wel een zekere luxe en standaard hoog houden, wringt een beetje bij mij.
Van mij moeten ze niet betalen, maar dan moeten ze ook niet verwachten dat het heel sjiek en duur zal zijn...

Groetjes

Lies



Gerlinde
2-8-2008
 Meld misbruik14-2-2007 10:11:29

Onze ouders betalen niks. Mijn vriend en ik betalen alles zelf, behalve de bloemen. Thuis hebben we een bloemisterij en mijn moeder wil de ganse kerk aankleden. Ik weet dat dit behoorlijk veel kost. Toen mijn grootouders 50 jaar getrouwd waren, heeft ze dit ook gedaan. Nu 15 jaar later spreekt men er op de parochie er nog van. De kerk was nog nooit zo mooi aangekleed. Het is er dan ook alles erop en eraan (altaar, preekstoel, stoelen, lezenaar, boompjes in de kerk, ...). Dus met deze bijdrage ben ik echt wel tevreden.

Verder krijg ik veel voor mijn "uitzet". Zo heb ik o.a. al een gans servies gekregen die ik zelf mocht kiezen(!!!). Mijn vriend krijgt dan ook weer zaken zoals badhanddoeken.

Op die manier is iedereen tevreden.




Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik14-2-2007 10:28:04

Lies,

ik wil wel graag reageren op je laatste berichtje... Je komt helemaal niet over als een verwend wicht hoor. Zeker als je ouders mee willen beslissen, moeten ze dan maar meebetalen vind ik. Anders ligt de keuze van genodigden, zaal... volledig in jullie handen, zoals wij het ook gedaan hebben.

Lieve



Martine
1-9-2007
 Meld misbruik14-2-2007 10:31:46

Vreemd eigenlijk dat (bijna) iedereen hier zo met geld bezig is terwijl trouwen zo mooi is en alleen over liefde gaat.
Zelf heb ik mijn ouders op het hart gedrukt dat de gift voor ons huwelijk absoluut geen rol speelt, dat zijzelf ZEKER op vakantie moeten gaan en zichzelf niks tekort mogen doen, en dat het voor mij geen rol speelt dat mijn toekomstige schoonouders iets meer zullen geven. Ik hou van mijn ouders en niet van hun geld.
Trouwen kan ook goedkoop, kleren hoeven niet duur te zijn. Spring financieel niet verder dan je stok lang is, blijf eenvoudig en vooral niet jaloers op andere die financieel sterker staan. Dure kleren of enorm feest zijn immers geen garantie voor een geslaagd huwelijk!!



Jona
18-8-2007
 Meld misbruik14-2-2007 12:02:54

Hey,

Bij ons is het zo dat beide ouders eenzelfde som geld als kado geven, om het feest mee te betalen. Dat hebben we zo afgesproken tijdens een etentje met iedereen. Met dat geld doen we dat we willen, het is niet zo dat de ene de kleren betalen en de andere de zaal ofzo. Het geld wordt gewoon gegeven zonder voorwaarden. Wij betrekken ze als dank wel veel in het hele gebeuren. Zo is mijn vader mijn getuige, en Stef zijn moeder is zijn getuige,... Maar we hebben hen wel duidelijk gemaakt dat de enige die iets te zeggen hebben over het huwelijk, dat wij dat zijn. Geen enkele ouder moet zijn wetten komen stellen. Wij nemen iedere beslissing. En dat werkt zo heel goed, beide familie's tonen hun belangstelling voor het huwelijk, en geven raad en stellen oplossingen voor, maar de eindbeslissing ligt bij ons.

Groetjes Jona



Wendy

 Meld misbruik14-2-2007 12:28:49

Sorry dat ik het zeg, maar je mag al blij zijn met dit 'luxeprobleem'.
Wij betalen alles zelf, niet uit eigen keuze maar we vinden het eigenlijk ook niet erg. Tenslotte kiezen we er zelf voor om een feest te geven... En kan niemand zich lekker moeien (alhoewel, uiteindelijk doen ze dat toch grrrr)
Ik zou zeggen: laat u vriend gewoon meebetalen, als je getrouwd bent komt het toch in dezelfde pot terecht.
Ik vind sowieso niet dat je je ouders iets kwalijk kan nemen, uiteindelijk hebben ze je zoveel jaar onderhouden, u studies betaald, ...
O ja, en hoewel iedereen het afraadt, wij houden toch wel een beetje rekening met het geld van in de enveloppen. Dus daar ben jij misschien ook voor een deel mee geholpen?

Gjes

Wendy



Wendy

 Meld misbruik14-2-2007 12:33:40

Oeps,

Sorry ik lees nu pas je berichtje hieronder.
Als ze niet meebetalen hebben ze idd géén recht van zich te moeien! Och, ik zou daar zot van komen. Ik vind het nu al ambetant dat mensen opmerkingen geven omdat zij vinden dat je het anders moet doen dan jij het wilt...
Grr, sorry ik begrijp nu volkomen u frustratie dat ze niet meebetalen.
Als ik van u was, deed ik toch gewoon zelf mijn ding uiteindelijk is het u trouw.
En als zij die trouw willen gebruiken als visitekaartje naar vrienden toe, dan moeten ze idd zelf maar ophoesten.



Tamara
13-11-2010
 Meld misbruik14-2-2007 12:44:39

Hey,

wij betalen alles zelf. Mijn ouders hebben indertijd (25 jaar geleden) ook zelf hun huwelijk moeten betalen en alles wat onze ouders hebben, hebben ze zelf hard voor moeten werken. Het is niet dat ze arm zijn, integendeel. Elk heeft zijn eigendom. Ik ben van mening dat wij het ook zelf moeten doen. Ze hebben ons tenslotte minstens 18 jaar opgevoed met de bedoeling dat we op eigen benen kunnen staan en zelf iets kunnen bereiken. Ik zou mijn eigen schamen moest ik mijn handje nu uitsteken om nog te krijgen. Ze zullen wel iets geven net zoals toen we gingen samenwonen, maar ik verwacht dat eigenlijk niet. Zij hebben al zoveel voor ons gedaan. Ik heb precies de indruk dat de meeste mensen tegenwoordig er zo maar van uitgaan dat hun ouders hen iets verschuldigd zijn. Ik vind het eerder omgekeerd.

groetjes,
Tamara



Anouk
21-4-2007
 Meld misbruik14-2-2007 13:15:03

Hey Lies,

ik ben blij dat je deze vraag gesteld hebt. Ik mag van geluk spreken blijkbaar, want mijn ouders betalen praktisch alles (behalve de ringen en de huwelijksreis). De ouders van mijn aanstaande kunnen niets bijdragen, omdat ze het niet zo breed hebben. Ik mag dus extra dankbaar zijn naar mijn ouders toe...

Veel succes..
Anouk
21/04/2007



Ilse
12-5-2007
 Meld misbruik14-2-2007 14:20:47

Hallo,

Wij hebben eerst gekeken of we 't volledig zelf konden betalen (budget opgesteld en gekeken naar 't geld op onze rekening op dat moment) en dan hebben we gevraagd aan onze ouders of ze iets en wat ze wilden financiëren...

De ouders betalen de factuur van de feestzaal (receptie en avondfeest) en wij betalen de rest...

Toen we mijn trouwjurk gingen halen, heeft mijn ma wel gevraagd of ze mijn bruidsjurk mocht betalen... Ik heb niet 'nee' gezegd, maar ik had wel al een centje opzij gezet hiervoor...

Het kostuum van m'n ventje betaald zijn ma (huurgeld) en de suite betaald zijn/haar eigen outfit.

Eigenlijk hebben wij geluk, want 'moeien' doen ze eigenlijk weinig (Geen kritiek, "'t is allemaal goed". Dus ofwel kiezen wij goed, ofwel durven ze 't ni zeggen ;-p )
Als ik feedback vraag, krijg ik er wel hoor...

Groetjes,
Ilse
12 mei 2007



Ilona
24-5-2008
 Meld misbruik14-2-2007 14:53:06

Wij hebben van onze ouders ook geld gekregen voor de aankoop van ons huisje - dat was aangenaam en we hebben dat aanbod natuurlijk niet afgeslagen. Maar eerlijk gezegd zou ik er nooit vanuit gaan dat iemand anders geld zou moeten geven voor mijn plannen. Als we het niet zouden kunnen betalen, zouden we niet trouwen. Ik weet dat er tradities bestaan enzo van vroeger, maar dat was ook de tijd dat je trouwde om te mogen gaan samenwonen. Tegenwoordig zijn we toch allemaal volwassen mensen die samen een eigen beslissing nemen en ervoor betalen. Op iedere uitnodiging die je krijgt staan er vantegenwoordig envelopjes of rekeningnummers met een (dom) rijmpje, zelfs verjaardagen. Nogmaals: je weet hoeveel de dingen kosten in het leven, dus bezint eer ge begint. Er komen bij ons dus ook helemaal geen vrienden van m'n ouders ofzo op bezoek, ik moet er nog niet aan denken!
Sorry als dit voor iedereen een beetje grof overkomt, maar ik gruwel van tradities en die envelopjes, ik kan daar ook niet aan doen! Tis genetisch ;-)



Ilona
24-5-2008
 Meld misbruik14-2-2007 15:02:07

Maar Lies (oorspronkelijke vraagstelster): zelf betalen is ook alles zelf beslissen! Daar heb je volkomen gelijk in!
Probeer misschien sowieso te weigeren te voldoen aan hun 'standaarden', het is jouw feest, niet het hunne. Anders moeten ze zelf maar jaarlijks hun "x-aantal jaar" getrouwd zijn vieren, als het over hun klanten gaat.
Hatelijk, is het niet, als je iets leuk wil doen (en iets hyperpersoonlijk, hetgeen een trouwfeest ook is!), en er lijken enkel maar meer spanningen uit voort te komen. Wij hebben het dit weekend nog maar voorgehad: een kleine ruzie (over den trouw, jaja) en daarna met de glimlach naar een zaal moeten gaan zien... vreemd!



Lies
27-10-2007
 Meld misbruik14-2-2007 15:36:29

Hey Ilona,

Je slaat de nagel op de kop.
Mijn grootste frustratie is absoluut niet dat geld, maar wel de houding van mijn ouders: ze hebben een bepaald feest voor ogen, maar willen er niet voor betalen. Dat zorgt idd ook voor spanningen. Tussen mijn ouders zelf, tussen mij en mijn ouders en het ergste van al: tussen mjin aanstaande en mij! Voor de rest genieten we enorm van de voorbereidingen maar die financiën en de problemen er rond... *zucht*.
Ik had ook al gedacht om te zeggen: jullie hoeven niets te betalen, dan kunnen wij zelf beslissen, maar dat vonden mijn ouders grote schande! Als ik dat ging doen, wouden ze er zelfs niet eens bij zijn! En ik ben nu niet de beste vrienden met mijn ouders, maar ik heb ook geen zin in familieruzies, of om te breken met mijn ouders (zij vinden dat ik dat doe als ik niet wil dat zij "hun" mensen uitnodigen).

Echt! niet! leuk!



annemie
4-8-2007
 Meld misbruik14-2-2007 20:11:43

Ik had helemaal niet gerekend op geld van mijn ouders (wel voor de jurk, maar dat zei mijn moeder al jaren ;) ), en was dus erg verrast dat ze wilden bijdragen, maar ons feest blijft redelijk eenvoudig.
Van mijn schoonmoeder en haar ouders hebben we al geld gekregen om ons huis te kopen en mijn schoonvader weet nog niet dat we gaan trouwen.



tamara
15-9-2007
 Meld misbruik14-2-2007 22:44:41

Hey,

ik had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat mijn ouder zoudne bijleggen omdat ze me bij mijn afstuderen geholpen hadden om een auto te kopen zodat ik kon gaan solliciteren, maar nu gaan ze toch nog de helft van de trouw betalen, waar ik hun eeuwig danbaar voor zal zijn want ik had me toch wel erg verschoten aan de prijzen. Mijn oorspronkelijke budget was 5000€, maar snel bleek dit totaal niet realisitisch te zijn dus zal het het dubbelele worden. Mijn ouders verwachten nu van mijn schoonvader dat hij de andere helft van de trouw zal betalen, maar die heeft daar nog niets van gezegd en ik wil er ook niet over beginnen. Ik ben al erg tevreden met wat ik heb!

Groetjes, Tamara.



Véronique
16-6-2007
 Meld misbruik15-2-2007 8:54:56

Zoals velen hier zeggen is het heel belangrijk dat je er gewoon van uit gaat dat je alles zelf moet betalen. Wij waren ook van plan om alles zelf te betalen. Maar toen hebben mijn ouders gezegd dat ze de helft van het huwelijk willen betalen maar dat wij alles zelf mogen beslissen omdat het onze dag is en niet die van hen. Toen we de gastenlijsten gingen opstellen hebben ze ons zelf telkens onze mening gevraagd over de mensen die ze wilden uitnodigen. Ze willen absoluut niets opdringen. Daar zijn wij heel blij om. We vragen hen regelmatig om raad en dan geven ze die ook gewoon en doen we er mee wat we willen.
Wij vragen mijn ouders ook nooit om iets. Wij zijn van het principe dat wanneer de ouders willen helpen ze dit ook uit vrije wil moeten doen en niet omdat ze zich verplicht moeten voelen. Bij de aankoop van ons huis hebben we ook niets gevraagd, en nu gaan we een nieuw huisje kopen en dat doen we ook allemaal zelf. (bij de inrichting van ons huis hebben mijn ouders wel een paar dingen betaald, maar dit nadat we het zelf al gekocht en betaald hadden).
Mijn schoonmoeder daarentegen zit er heel warmpjes in maar zal nooit iets geven, en het gaat dan niet om het geld, een vriendelijk woord en steun of goede raad is al meer dan genoeg.
Zij geeft alleen maar kritiek op alles wat wij beslissen. Zaal is te ver weg (15min rijden van bij haar thuis), onze ceremoniewagens vindt ze ronduit belachelijk (ze heeft zelf gezegd dat ze er niet wil inzitten), ... Ze wil zelf haar geld niet uitgeven aan suitekledij. (ze gaat dus niets nieuws kopen). Dat knaagt dan wel een beetje.

Hoe leuk het plannen van ons huwelijk is samen met mijn ouders hoe verschrikkelijk is het bij mijn schoonmoeder. Het is zelf zo erg geworden dat ik haar niet meer wil zien, ik ben hartpatiënt en toen ik er gisteren met mijn mama over aan het praten was ben ik onwel geworden, ik heb mijn auto aan de kant moeten zetten en heb mijn pilletjes moeten innemen om mijn hartslag terug normaal te krijgen.

Raar é dat een leuke gebeurtenis zoveel teweeg kan brengen.


Véro



Veroniek

 Meld misbruik16-2-2007 12:55:30

Hoi Lies

Wij hebben aangekondigd dat we gingen trouwen en gingen er ook van uit dat we alles zelf gingen bekostigen. We hadden daarom ook al wat spaarcentjes aan de kant staan.

Ik ging voor mijn bruidskleed kijken en mijn ouders hebben gezegd dat ik dat van hun kreeg en ook mijn schoenen.
Mijn verloofde zijn ouders gaan ons een schone spaarcent als cadeau geven en zijn 2 broers en zus die al getrouwd zijn zeggen dat dit veel geld is, waar we een groot deel van ons feest mee kunnen betalen (afh. wat we doen natuurlijk). Zijn broers en zus zeiden ook dat je héél veel terugbetaald krijgt van je trouw door de cadeau's die je krijgt.
Wij gaan de rest dus ook zelf bekostigen...

Sommigen houden er wat aan over en anderen moeten er wat aan toedragen (afh. van wat voor feest/dag je in elkaar steekt)

Veel succes!
Veroniek
20 07 2007



Katrien
23-6-2007
 Meld misbruik21-2-2007 23:01:00

Hallo lies,

Nu wij wonen nog thuis en beide ouders hadden gezegd als je thuis uit trouwt betalen zij het trouwfeest. Zoals het vroeger eigenlijk was. Wij zijn nu aan het bouwen en trouwen op 23/06/2007 zodat wij de 24 ste onze eerste keer in ons huis doorbrengen. Lekker spannend. Hadden de ouders het niet gezegd dan hadden we ook niet getrouwd.

Groetjes
Katrien



Tamara
8-8-2008
 Meld misbruik21-2-2007 23:14:13

We gaan er voorlopig van uit dat wij alles zelf bekostigen. De ouders mogen bijdragen naar eigen wens en behoefte. Niets moet, alles mag.
Mijn ouders wensen rekening te houden met wat ze indertijd betaald hebben voor de trouwerijen van m'n broers (kwestie van de kerk in het midden te houden), m'n schoonouders hebben ons al ver op weg geholpen toen we samen gingen wonen, dus ik zou perfect begrijpen dat ze nu niet veel meer willen bijdragen.
Alleen de traditie van de kledij zou ik graag willen behouden (mijn ouders betalen mijn pak, haar ouders haar kleed), maar zelfs als dat niet lukt is dat geen probleem.


Groetjes,
Karlo
080808.tk



Marjan
2-6-2007
 Meld misbruik27-3-2007 15:38:34

Mijn zus is 10 jaar geleden getrouwd en bij hen werd alles in 2 verdeeld onder beide ouders. Bij onze trouw gaat het ongeveer hetzelfde verlopen. Alleen krijgen we nu een bedrag (4000 euro van elk) en als we daar niet mee toekomen, moeten we zelf bijbetalen.

Zo zie je maar dat het overal anders is.



veerle
20-7-2007
 Meld misbruik7-5-2007 14:34:12

hoi,
wij moeten ons feest ook helemaal zelf bekostigen. Mijn vriend werd wel volledig gekleed door zijn ouders en ik door mijn ouders. Mijn ouders betalen ook de bloemen.
Aanvankelijk stelde mijn ouders voor ieder 1/3 te betalen zodat beide ouderparen en wijzelf zouden betalen.
Mijn schoonouders wilden niet meedoen en dan hebben mijn ouders ook afgehaakt (kan begrijpen dat zij dan ook niet willen dat alles op hun nek terechtkomt) wij hebben pas een huis gekocht en verbouwd, daar hebben beide ouders ook al in geholpen.
Nu hebben we met mijn ouders de afspraak dat als we problemen zouden hebben met betalen van het feest we bij hen geld kunnen 'lenen' en terugbetalen zoals we kunnen. Zodat we niet nog een lening bij de bank zouden moeten nemen...



Annelies
3-7-2009
 Meld misbruik16-5-2008 16:45:02

hallo, ik moet (of liever ik en mijn vriend) moeten ook alles zelf betalen, mijn ouders wouden gerust veel meebetalen, maar zijn ouders kunnen of willen niets betalen. Dus zijn mijn ouders er nu ook vanaf gestapt omdat ze niet willen dat de anderen ervan profiteren, resultaat, wij moeten alles zelf betalen. Nu ja wij snoeien wat door geen reis te maken, geen ceremoniemeester, geen fotoboek, zelf uitnodigingen maken.

groetjes annelies!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...