Terug naar overzicht
hallo peggy,wij hebben ons misboekjes zo goed als af en wij hebben zelf iemand gekozen om te lezen en ook daar voor staat het woordje "lector". Dit is dus gewoon de lezer, iemand die ge zelf moogt kiezen..groetjes wendy
Hallo, Lector is inderdaad gewoone en lezer. De Homillie is het een persoonlijk woordje dat de priester brengt ter ere van het echtpaar... groetjes
De homilie is wat men gewoonlijk "de preek" noemt. Dat is dus eigenlijk een persoonlijk woord van de priester, die tekst komt ook niet in het misboekje (alleen titeltje: homilie).Lector is idd gewoon lezer.Groetjes,Wendy5.5.07
Waarom trouw je voor de kerk? Mij lijkt dit vreemd, je bent duidelijk niet vertrouwd ermee
Ik sluit mij volledig bij Ingrid aan. Ik vind het heel jammer dat mensen voor de kerk trouwen enkel voor de show en niets van de diepere betekenis die een kerkelijk huwelijk heeft lijken te snappen. Ben je ooit wel naar een mis geweest, Peggy? Een homilie heb je in ELKE viering!
Ik ben blij dat er toch 2 mensen antwoorden dat het schandalig is. Op zo'n vraag wil ik zelfs geen ernstig antwoord geven. Ik ben zelf jaren lector geweest (god weet wat Peggy nu denkt) en vind het erg dat iemand die duidelijk niets afweet van misvieringen (zelfs niet de onderdelen weet), voor de kerk wil trouwen. Denk je echt dat er op die manier een betekenis achterzit? Ik trouw ook ook 22/09/07 en zal tenminste wel beseffen wat onze viering inhoudt!
Tis niet omdat je gelovig bent dat je elke week naar de kerk moet gaan é!!iedereen gelooft op zijn manier dus vind ik het erg om zulke reacties te krijgen!!vragen staat toch vrij niet???wij trouwen zeker niet voor de show!!laat het bij deze duidelijk zijn!!!
My god,op zo'n normale vraag zo'n antwoord geven. Ik wist niet dat er nog zo'n bekrompen christenen waren in een maatschappij zoals de onze. Misschien al eens bij stilgestaan dat er sommige mensen trouwen voor de kerk om hun ouders en vooral hun grootouders een plezier te doen? Of misschien omdat je dan uw huwelijk viert en niet content bent met de ceremonie die men op het stadhuis geeft. Het zijn maar 2 woorden, hé. Kennen jullie de vandale uit jullie hoofd ofzo? :p
Als gelovige vrouw erger ik mij blauw aan mensen die voor mij om de verkeerde redenen huwen voor de kerk. ER bestaan immers voldoende andere alternatieven. Maar zoals Peggy hier wel schrijft, kan je op veel manieren geloven en hoef je geen kerkganger te zijn om voor de Kerk te trouwen. Ingrid
Dat is nog geen reden om mensen die je van haar noch pluimen kent, verwijten naar het hoofd slingert. Trouwens: vrij land, vrije keuze. Ik erger mij aan mensen die overal commentaar op hebben en het valt mij op dat hier wel heel veel mensen op dit forum commentaar hebben op anderen...
Ik heb enkel gevraagd waarom ze voor de kerk trouwt. Dit lijkt me geen verwijt. Maar zoals reeds eerder vermeld. Ieder zijn mening