Nu Online
Momenteel zijn er 260 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Juridisch advies nodig...

  11-9-2013 8:27:46
Goedemorgen,

Daar we even door een financieel dipetepunt gaan vroeg ik me af of iemand me hier even juridisch advies zou kunnen/willen geven?

Betreffende: fotograaf
Situatie: We hadden een fotograaf geboekt voor ons huwelijk, we moesten hiervoor 250eur betalen. Nu achteraf blijkt dat er nog vele bijkomende kosten en regeltjes zouden zijn waardoor we niet meer met hem wensen/financieel kunnen samenwerken. Ik heb dit beleefd gemeld en hij heeft onze afspraak geannuleerd. Op de vraag of ik op begrip kan rekenen en ons voorschot terug kan krijgen heb ik een negatief antwoord gekregen.
Kan dit zomaar?
Omgerekend in BEF is dit 10 000 frank, wat veel geld is voor ons!
Hij heeft nog niets gedaan/moeten doen voor ons en zou toch het voorschot houden. Ook is het huwelijk nog 723 dagen van ons verwijdert, hij kan tegen dan zeker nog een nieuw bruidspaar vinden!
Hij heeft er blijkbaar geen etisch probleem mee maar ik noem het makkelijk verdient...
Heeft iemand advies voor mij?

Alvast bedankt!

Griet
19-9-2015
Meld misbruik



Reacties: 8 | Gelezen: 1846


Roeland

 Meld misbruik11-9-2013 8:38:37

Ik denk dat heel veel afhangt van het contract dat jullie ondertekend hebben? Om late annulaties te voorkomen werken heel veel fotografen met een clausule waardoor een voorschot niet kan terugbetaald worden. Maar in de praktijk heb je overschot van gelijk: een annulatie zo vroeg op voorhand zou ik ook gewoon terugbetalen met het volste begrip.

Maar nogmaals: kijk even na wat er in jullie contract staat. Voor advies hoe het zit als er geen contract is (wat ik me heel moeilijk kan voorstellen) kan ik je niet helpen, daar is meer juridische kennis voor nodig...

Veel succes,

Roeland Van de Velde
---



Griet
19-9-2015
 Meld misbruik11-9-2013 9:00:56

Er is niets over het voorschot vermeld in het contract.
Enkel huwelijksdatum, boekingsdatum, onze namen, tel, e-mail en adres.



Griet
19-9-2015
 Meld misbruik11-9-2013 9:01:49

Ook is dit niet ondertekend, het was gewoon een invulformulier per mail.



Trouwfuif.com

 Meld misbruik11-9-2013 9:15:52

U heeft officieel recht op 7 dagen bedenktijd en gratis annulatie binnen deze periode.
Valt het nog binnen deze periode?

Groeten,
Thierry Heldenbergh
www.trouwfuif.com



Griet
19-9-2015
 Meld misbruik11-9-2013 9:37:17

Neen voorschot betaald begin juni 2013.
Volgens die fotograaf begon 2015 ook al vol te stromen, iets wat waarschijnlijk overdreven zal zijn.



Cedric

 Meld misbruik11-9-2013 9:39:29

Griet,

Ik vind het echt bijzonder erg voor je.
Zo'n fotografen doen deze job duidelijk niet uit passie...

Normaal gezien is het zo dat het voorschot niet wordt terugbetaald, mààr daar moet echt wel iets van in het contract staan volgens mij.
Bovendien bestaat er zoiets als een geste, in dit geval zou ik het voorschot wél hebben terugbetaald.

Er zijn instanties waar je gratis juridisch advies kan inwinnen. Ook doen bepaalde advocaten het zo dat een eerste consult gratis is (en dan weet je ook al genoeg).
Misschien is dat een optie?

Bovendien ga ik ervan uit dat deze fotograaf dit verhaal liever niet met naam en toenaam ziet verschijnen?...

Veel succes gewenst in elk geval!
Het is héél spijtig dat jullie in de voorbereiding op een huwelijk, jullie met zo'n dingen moeten bezig houden!

Succes,

Isabelle
Cedric Alexandre Photography



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik11-9-2013 12:54:20

Is het 'contract' afgsloten via internet? dus niet bij de fotograaf ter plaatse, maar 'op afstand'? Dan heb je sowieso een herroepingsrecht van veertien dagen. Als de fotograaf je daar niet op gewezen heeft, is dat zelfs een periode van drie maanden vanaf de dag na ondertekening. En dan is hij wettelijk verplicht om alle betalingen binnen de 30 dagen terug te storten. Je hoeft dan zelfs geen reden op te geven.
Maar ook als dit niet het geval is, kan je altijd proberen om je voorschot terug te krijgen.

Waar je mee moet beginnen is hem aangetekend aanmanen om het voorschot terug te betalen. Verwijs hierin naar het feit dat er na de betaling van het voorschot pas melding gemaakt is door hem van bijkomende kosten en dat bijgevolg jullie afspraak niet bindend is (bepaalde service tegen bepaalde prijs). Verwijs ook naar het feit dat er geen afspraak is over een inhouding van dat voorschot en benadruk dat jullie ruim op tijd geannuleerd hebben en bovendien enkel en alleen omdat hij in eerste instantie onvolledige informatie gegeven heeft.
Maan hem aan om het voorschot binnen 8 werkdagen terug te betalen op rekeningnummer xxx, zoniet zullen jullie de nodige gerechtelijke stappen ondernemen.
Eindig met deze zinnen:
Bij gebrek aan een positieve reactie hierop binnen de gestelde termijn, zullen wij niet aarzelen om de nodige gerechtelijke stappen te ondernemen.

Hopende dit alsnog in der minne te kunnen oplossen.

Huidig schrijven wordt u gericht onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.

Met beleefde groeten,


Indien er geen reactie volgt, kan je naar het vredegerecht stappen. Dat is gratis en je hebt geen advocaat nodig. Zij zijn in deze materie bevoegd.
De brief stuur je zowel aangetekend als per e-mail (of met gewone post)

Zet eventueel in je e-mail dat je een advocaat hebt geraadpleegd en je niet zal aarzelen om naar het vredegerecht te stappen. Meestal is dat wel overtuigend.

Veel succes!



stephanie
14-8-2015
 Meld misbruik13-9-2013 12:01:28

Ik vind dit echt hééééél erg voor je, en mens is dan op tijd met de annulatie en toch lappen ze je zoiets, tis inderdaad niet iemand die het doet omdat hij het graag doet maar puur voor de centjes jammer genoeg
Kan je niet eens advies gaan vragen in zo'n prodeo advocatenbureau ? volgens mij kan je daar eens op gesprek gaan om juridisch advies te vragen en moet je er niets of weinig voor betalen ( denk ik ) die gaan je zeker kunnen helpen
Sorry dat ik je niet echt kan helpen met advies maar een luisterend oor en een schouderklop krijg je hier wel van mij !!!

succes ik hoop echt dat je tot een oplossing komt x


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...