Nu Online
Momenteel zijn er 242 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Welk huwelijkscontract voor samengesteld gezin?

  29-5-2013 22:18:21
De situatie :
Mijn verloofde heeft 2 kinderen uit een vorig huwelijk.
Wij hebben samen 1 kindje.
Wij hebben samen een huis gebouwd.

Wat willen we :
Bij overlijdens...
Mijn deel (huis/erfenissen mijn kant) mag alleen naar ons kindje gaan, niet naar zijn andere 2 kinderen.
Zijn deel (huis/erfenissen zijn kant) mag over de 3 kinderen verdeeld worden.
Als ik eerst overlijd, en mijn deel gaat naar mijn man (langstlevende), dan wil ik dat bij zijn overlijden mijn deel alleen naar ons kindje gaat. :-/

Welk huwelijksstelsel nemen we best?
We hebben binnenkort wel een afspraak bij de notaris, maar ik wou eens weten of er nog in deze situatie zitten en hoe jullie dit opgelost hebben?

Bedankt !

Carrie
13-9-2013
Meld misbruik



Reacties: 23 | Gelezen: 2064


eline
8-6-2013
 Meld misbruik30-5-2013 6:35:24

Ik vind het nogal raar dat je zijn 2 andere kindjes volledig wil uitsluiten van jouw deel. Je hebt er dan wel geen bloedband mee, maar ze horen toch ook bij je gezin? Ik hoop althans voor hen dat je ze op termijn ook als jouw kindjes gaat beschouwen... Want je trouwt tenslotte met hun papa. Maar da's mijn mening natuurlijk. Hoe het geregeld kan worden zal de notaris het best kunnen uitleggen.



maartje
5-7-2014
 Meld misbruik30-5-2013 7:20:49

Ik denk dat je best in een wettelijk stelsel blijft, want als je het huis en jouw deel van het gemeenschappelijk vermogen gaat toebedelen aan de langstlevende echtgenoot (langst leeft al),dan kan hij daar na jouw overlijden mee doen wat hij wil: schenken, inbrengen in een nieuwe gemeenschap (nieuw huwelijk), verkopen, ... En gaan zijn kinderen dit ook mee erven met jullie gemeenschappelijk kind. Ik denkndat je de afweging moet maken tussen elkaar bevoordelen enerzijds en er voor zorgen dat zijn kinderen niets krijgen anderzijds. Als je gewoon wettelijk stelsel neemt, en jij sterft eerst, dan gaat jouw deel in blote eigendom naar het gemeenschappelijk kind, en krijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik. Persoonlijk denk ik dat dat in jullie geval het simpelste zal zijn: jouw deel gaat niet naar zijnn kinderen, en hij kan er in blijven wonen. Beste is van goed uit te leggen bij de notaris wat jullie wensen zijn. Veel succes.



Evelyn
6-6-2014
 Meld misbruik30-5-2013 8:15:56

wat maartje schrijft klopt, MAAR ... Als jou echtgenoot het vruchtgebruik van de woning heeft, en bijv alles laat verloederen kan dit voor ernstige problemen zorgen voor je nageslacht. Eerlijk gezegd vind ik zo overeenkomsten nogal dubieus. Zoals eline ook schreef als je huwt met iemand neem je het totaal pakket erbij, ook de kinderen. Ik vraag mij af door hen nu al uit te sluiten dat dit voor meerdere discussies zal zorgen. Ik kom uit een samen gesteld gezin met 2 stiefzussen. Toen mijn zussen erfden van hun grootmoeder hebben mijn ma en stiefvader beslist om het zelfde deel aan mij te schenken. Ik heb langs mijn vaders kant geen familie meer. Mocht mijn grootmoeder angst mijn moeders kant komen te sterven, volgt de zelfde regeling voor mijn stiefzussen. Mooi toch! De kinderen mogen de dupe niet zijn van vorige stukgelopen relaties, als zij al worden buitengesloten weet ik niet waar het verhaal eindigt.



melissa
18-8-2013
 Meld misbruik30-5-2013 8:16:34

sorry dat ik het zeg maar volg eline, wij zijn ook een nieuw samengesteld gezin, mijn vriend heeft 3 kids uit vorig huwelijk, ik heb 2 kids uit vorige relatie, alle kids zijn hier gelijk voor de wet, zou niet eens willen dat er een onderscheid gemaakt wordt, de kids waren er voor wij een relatie begonnen, beide partijen wisten dan ook heel goed waar we aan begonnen, en alle kids zijn dan ook allemaal deel van ons gezin, ook al wonen mijn vriend zijn kindjes niet bij ons in!
alle ik hoop dat jullie er uit komen



Melissa
8-8-2015
 Meld misbruik30-5-2013 9:13:34

Ik ben nu toevallig een kind van een samengesteld gezien, mijn vader had mij en mijn broer al toen hij bij mijn stiefmama kwam (een pracht van een mens) en zij heeft ons ook helemaal aanvaard, hoe het zit met erfenissen weet ik niet, en dat boeit me ook niet maar denk eens aan het signaal die je stuurt naar de twee kinderen? Ik ben van mening (en sorry dat ik het zo verwoord) dat je als je trouwt met iemand dat je er alles moet bijnemen en ook al ben je de mama niet, je wel zo gedragen, vind ik dan... Het is een beetje grof vind ik, maar ja ieder doet daar zijn zin in natuurlijk! Kinderen verdienen dat toch niet... Waar gaat dat eindigen? De ene mag wel mee op reis, omdat jij de helft betaald, maar zijn kinderen niet?



Bea
6-7-2013
 Meld misbruik30-5-2013 9:27:47

Ik zit zelf niet in zo'n situatie en ken de situatie niet van Carrie. Het is niet gemakkelijk om te oordelen als je de concrete feiten niet kent. Ik heb zelf een vriendin die dezelfde bezorgdheid heeft als Carrie en in haar situatie kan ik dat volledig begrijpen. Je moet haar niet op een boze stiefmoeder doen lijken zonder alle feiten te kennen. Het is fijn om allemaal één happy family te zijn maar de realiteit is niet altijd zo daarom bestaan er ook huwelijkscontracten...



Melissa
8-8-2015
 Meld misbruik30-5-2013 9:47:41

@Bea

Een boze stiefmoeder? Helemaal niet. Maar even uitdrukken dat het raar is om eventuele kinderen van een partner helemaal uit te sluiten mag toch wel?
De concrete feiten kennen we inderdaad niet, maar ongeacht de omstandigheden zijn het kinderen van de man waar je mee gaat trouwen, en die horen er nu eenmaal bij. Ik bedoel (en niemand vast) er helemaal niets slechts mee. Want als je één kind gaat voortrekken dan gaat dat ene kind daar de dupe van zijn. Het is op zich al moeilijk genoeg om aan zo'n veranderingen te wennen, als je dan nog eens het 'favorietenspelletje' gaat spelen dan is het helemaal om zeep. Iedereen doet daar natuurlijk in wat hij/zij zelf wil, maar ik vind het altijd erg jammer dat het zo moet lopen. Vergeet dan niet, dat als de vader eerst zou sterven en alles naar de vrouw in kwestie zou gaan, kinderen van de man hun deel kunnen opeisen, waardoor ze het huis toch nog zou moeten verkopen. Want het mes snijd aan twee kanten hé?



Christ

 Meld misbruik30-5-2013 9:50:43

@ Melissa: hun deel van het huis opeisen waardoor ze het huis toch nog zou moeten verkopen kan de dag van vandaag niet meer... vroeger wel...



Peggy
28-9-2013
 Meld misbruik30-5-2013 9:57:15

Ik vind het helemaal niet raar om mijn zoon die uit een andere relatie komt zogezegd te benadelen met de erfenis van mijn partner. Hij heeft tenslotte zelf een vader waar hij ook van gaat erven.

Mijn partner had al een huis van zichzelf, ik had al een zoon en nu hebben we samen een zoon. Ik hoef voor dat huis niets af te betalen dus ik vind het meer dan logisch dat dat huis bij ons overlijden naar ons zoontje gaat en niet naar mijn andere zoon. Mijn zoon heeft zijn eigen vader toch om van te erven ?

Of zie ik dat fout ?



Melissa
8-8-2015
 Meld misbruik30-5-2013 10:49:18

Ik zei het al eerder, elk zijn mening.
Misschien denk ik er zo over omdat ik ben opgevoed in het principe dat je al je kinderen binnen je gezien gelijk moet behandelen. Ik bedoel het helemaal niet negatief, maar ik vind dat als je er voor kiest om voor elkaar te gaan, ondanks kinderen die er al waren, dat je die moet aanvaarden als die van jezelf. Het is helemaal niet aangenaam voor de kinderen in kwestie om benadeelt te worden.
Want stel nu dat de 'vader in kwestie' ook zo over denkt? Dan staat je zoon helemaal nergens!
Je doet daar natuurlijk van wat je zelf wilt, en alle keuzes verdienen respect, ik druk alleen uit dat het gewoon een raar signaal uitstuurt naar de kinderen. Dat is net zo van
'er is een nieuw kind, dus jij bent niet meer relevant' en dat is toch niet de laatste indruk die je wilt geven?
Mijn (stief)moeder deed het ook zo, altijd en overal. Iedereen gelijk voor de wet, en ik ben van mening dat het ook zo hoort.



Evelyn
6-6-2014
 Meld misbruik30-5-2013 10:49:58

gho uiteindelijk gaat het altijd om geld. En daar wordt altijd ruzie over gemaakt. Ik heb het voorrecht gehad het ongeluk te hebben alles te verliezen. Geen huis, geen werk en geen geld, Allez 5 euro in mijn portefeuille. Dat was het. Ik kon zelfs niet in een vluchthuis terecht omdat ik 50 euro moest hebben voor eerste administratie kosten. Ik prijs mij gelukkig dat ik het zo zwaar heb gehad. Op 8 maand tijd had ik hard gewerkt en kon in een huisje. Achter al die jaren weet ik dat ik kan leven in pure eenvoud. En weet ik ook dat mijn toekomstige man dé man is waar ik mijn leven wil mee delen. Uiteindelijk is het dat wat telt. Ik hoop dat iedereen kan ja antwoorden als je stil staat bij de vraag; wat als je niets had, trouw je dan nog met d persoon waar je mee verloofd Bent?



Peggy
28-9-2013
 Meld misbruik30-5-2013 10:54:13

Ik waak er over dat mijn zoon zijn deel zal krijgen van mij en van zijn vader.

Het is toch niet de bedoeling dat hij erft van zijn mama, zijn plusmama, zijn papa en zijn pluspapa.

Het wordt zo wel een hele rijke vent



Elodie

 Meld misbruik30-5-2013 12:02:24

Hoezo een "raar signaal naar de kinderen toe"? Worden die dan nu onmiddellijk op de hoogte gesteld van dingen die vooralsnog hun zaken niet zijn? (En ze misschien nog niet kunnen begrijpen?)

Ik vind het ook een beetje erg dat er zo snel geoordeeld wordt. Waarom zou dit moeten betekenen dat ze die kinderen niet aanvaardt? Ik ben er zeker van dat er goede redenen schuilen achter deze beslissing. Bovendien vind ik Peggy haar logica ontzettend correct.



Carrie
13-9-2013
 Meld misbruik30-5-2013 12:56:59

Bednakt voor alle reacties.
Toch wil ik dit eventjes benadrukken.

Wij zijn ondertussen 8 jaar samen.
Ik heb zijn kinderen met open armen ontvangen. Zij waren toen nog kindjes en nu pubers, waarvan 1tje meerderjarig.
Wij hebben een goede band en ik zie hun graag. Maar het is in het verleden heel vaak moeilijk geweest. Natuurlijk is het logisch dat zij van hun vader erven, dat vin dik niet meer dan normaal.

Het heft ons heel veel moeite gekost om zwanger te raken. Ik heb meerdere operaties gehad en na de geboorte werd een tumor vastgesteld zodat mijn baarmoeder onmiddellijk verwijderd moest worden. Ons zoontje zal dus mijn enig bloedeigen kindje blijven. Hij is alles voor mij ! Daarom wil ik dat mijn deel alleen naar hem gaat.



Carrie
13-9-2013
 Meld misbruik30-5-2013 13:00:43

@ Peggy, deze redenering heb ik ook.
De kids van mijn partner zullen op verloop van tijd ook van hun mama erven. Als zij dan ook van mij erven, dan zal mijn zoon benadeelt zijn.
Mijn zoon is enig kleinkind en achterkleinkind. Mijn familie heeft (om het heel cru te stellen) niet gekozen voor de kinderen van mijn verloofde, en ik wil dus dat alles wat van mijn kant komt, naar mijn eigen zoontje gaat.



melissa
18-8-2013
 Meld misbruik30-5-2013 13:30:57

zielig en egoistische reacties hier....



Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik30-5-2013 13:47:34

Ik volg de redenering van Peggy in dit. Het gaat hier ook niet om liefde die je meer of minder geeft aan de kinderen hé! Soit, Carrie, belangrijkste is dat jij en je verloofde het eens zijn hierover en als ik het zo lees, is dat het geval. Snel afhandelen nu bij de notaris want dit stuk vond ik het meest "onleuke" ding die moest gebeuren tijdens de verloving!



Peggy
28-9-2013
 Meld misbruik30-5-2013 13:54:16

@Carrie, ik volg jou redenering ook niet helemaal. Het klinkt voor mij ook wat egoïstisch.

Wij trouwen volgens het wettelijk stelsel, alles wat dus na ons huwelijk komt is van ons samen dus daar gaat mijn zoon dus ook van erven moest ik komen te overlijden.

Maar alles wat mijn partner daarvoor had zoals zijn huis daar vind ik het niet meer dan logisch dat dit enkel naar ons zoontje gaat.

Mijn zoon zijn plusmama wil bijvoorbeeld ook niet meebetalen aan de 'gezamenlijke pot' voor eten als mijn zoon daar om de 2 weken een weekend is. Dus zelfs een bord aardappelen met vlees is voor haar te veel om mee te betalen . Als zijn vader komt te overlijden en alles gaat naar haar en hun dochter dan zal mijn zoon zich moeten haasten om nog wat van de pot te kunnen vangen. Daarom heeft mijn ex een aparte regeling getroffen voor onze zoon, omdat hij zelf aanvoelde dat als het van haar zou afhangen onze zoon niet veel zou krijgen.

Dit zijn heel moeilijke dingen die iedereen anders ervaart en waar je iemand heel moeilijk raad in kan geven.



Carrie
13-9-2013
 Meld misbruik30-5-2013 14:09:13

Ik betaal nu ook mee voor alle 'gewone' kosten voor mijn partner zijn kinderen (school, kleding, eten, gsm's, zakgeld enz... de auto van de oudste is ook mee door mij betaald, ik ga met hun shoppen enz) daarin is er geen verschil voor ons. En dat zal ook zo blijven tijdens ons huwelijk.
Ik wil alleen dat later mijn deel van het huis niet mee onder de andere kinderen verdeeld wordt, en dat mijn financiele erfenis naar mijn zoontje gaat. En mijn verloofde vindt dit prima. Aangezien zijn kinderen ook van hun mama zullen erven.

Iedereen ervaart dit anders... dat is wel duidelijk.
Of jullie dit nu al dan niet egoïstisch vinden, iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Ik ook. Daarmee zou ik dit topic dan graag afsluiten. We zullen wel zien hoe alles genoteerd dient te worden.
Indien iemand er interesse in heeft, wil ik het gerust per pm laten weten.

Carrie.



Elsie

 Meld misbruik30-5-2013 17:20:12

Hier ook een nieuw samengesteld gezin, bij ons word alles verdeeld over alle kinderen.
Vind ik de normaalste gang van zaken, we zijn tenslotte allemaal samen een gezin.
Maar iedereen zijn idee daar over natuurlijk.

Wij hebben contract langstlevende erft alles, daarna gaat alles naar kids. Notaris wees er ons wel op dat als 1 van de 2 sterft de andere dat nog steeds kan veranderen dus zekerheid heb je nooit.



Peggy
28-9-2013
 Meld misbruik30-5-2013 17:41:31

@Elsie ook niet als je een testament laat opmaken voor de kinderen ?



Tina
11-10-2014
 Meld misbruik8-1-2014 11:05:00

ik vind het logisch dat jouw erfdeel naar jouw kind alleen gaat hoor maar kan je niet in scheiding van goederen trouwen dan blijft alles aan jouw kant dat van jou is.
ik heb er 4 mijn man heeft er geen en moesten we 1 samen hebben dan krijgt dat van mama en papa. mijn 4 erven alleen van mij maar ook van hun papa. Het is toch onlogisch dat kinderen erven van hun niet biologische vader ? Er is nog steeds een vader toch ( meestal ). Soms gaat het ook over erfenissen tijdens het huwelijk dat je krijgt dan is het toch uiterst onlogisch dat mijn kids ooit zouden ervan van geld van de kant van hun niet bio papa ?

In een samengesteld gezin draagt ook de niet bio papa zowiezo in kosten bij vd kinderen maar erven is iets heel anders hé. Dikwijls zit daar nog geld tussen van grootouders die al op voorhand schonken bvb en ik kan best begrijpen dan mijn moeder zou zeggen dat ze niet wilt dat haar erfdeel naar een kind zou gaan van mijn nieuwe man want dat zijn haar kleinkids niet hé ...



isa
6-9-2014
 Meld misbruik22-1-2014 22:28:57

wij hebben hier ook een contract langstlevende erft alles.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...