Nu Online
Momenteel zijn er 268 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Notaris???

  14-9-2012 11:03:33
Hallo,

Mijn vriend en ik gaan volgende zomer trouwen. Momenteel huren we samen een appartement, we wonen niet wettelijk samen, gewoon feitelijk. Ik denk dat we na onze trouw stilaan gaan beginnen uitkijken naar een huisje. Is het dan nodig om nu al naar de notaris te gaan voor een 'huwelijkscontract' (of hoe heet dat)??? Ik ken daar namelijk niks van....

Groetjes
Dorien

dorien
31-8-2013
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1481


Annelies
10-11-2012
 Meld misbruik14-9-2012 11:50:02

Ik zou gewoon een afspraak maken en eens gaan horen. De afspraak is normaalgezien toch gratis en dan kan je zelf nog beslissen wat je doet. Het is dacht ik trouwens goedkoper dat je nu een contract laat opstellen dan wanneer je al getrouwd zou zijn.



Silke
4-5-2013
 Meld misbruik14-9-2012 12:28:12

Goeie vraag, Dorien. Ik ga dit even volgen. Wij zitten in dezelfde situatie. Ik ken daar ook niet veel van.



Jolien
22-9-2012
 Meld misbruik14-9-2012 12:38:02

Neen, een huwelijkscontract is niet nodig. Het kan maar het moet niet. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht en wij hadden eigenlijk geen andere keuze als een opstellen. Zolang er geen kinderen zijn was het eigenlijk nog niet echt nodig, maar omdat er toch kinderen gaan komen later, moesten we het doen.beter nu als na de trouw want dan is het een pak duurder en ingewikkelder. Als je een huis koopt nadat je getrouwd bent is het eigenlijk veel gemakkelijker, want dan wordt da automatisch vastgelegd ofzo volgens onze notaris.



Bruidje2013
25-5-2013
 Meld misbruik14-9-2012 12:41:45

Hangt ervanaf wat je wilt doen na het huwelijk. Blijft het gene dat jij verdient van jou na het huwelijk, smijten jullie alles (ook wat voor het huwelijk wordt) in 1 pot of smijten jullie enkel alles in 1 pot vanaf het huwelijk?

Het laatste (1 pot vanaf het huwelijk) is de wettelijke manier, dus als je dit wilt moet je niets doen. Wil je 1 van de 2 andere manieren dan heb je een huwelijkscontract nodig



caroline
1-6-2013
 Meld misbruik14-9-2012 14:24:05

wij zijn ook op zoek naar een huis en zijn een tijdje terug naar een notaris geweest om hier informatie over in te winnen.
Best gewoon een afspraak maken, het was gratis en heel interessant.



Marlies
14-12-2012
 Meld misbruik14-9-2012 14:44:34

Wat Bruidje2013 zegt is volgens mij inderdaad waar het op aan komt; als je een huis koopt na je trouw, geldt voor je huis het stelsel waarin je bent getrouwd, en als je dus niets speciaals laat opstellen voor de aankoop, zullen jullie samen tekenen en samen rechten en plichten hebben op het huis en de afbetaling. Je bespreekt dan met de bank wat er gebeurt indien bijvoorbeeld een van beide komt te overlijden (hoeveel % de ander dan nog verder moet afbetalen en hoeveel vervalt). Enkel wat je dan kan aantonen dat van jou was voor het huwelijk (bvb dmv een aankoopbon die dateert van voor jullie huwelijk) en wat je tijdens het huwelijk krijgt aan erfenissen, is van jou alleen. Maar inderdaad best eens navragen. Ook naar belastingen toe, want feitelijk samenwonend of gehuwd maakt toch best wel een verschil (in tegenstelling tot wettelijk samenwonend, wat op dat gebied zogoed als hetzelfde is; maakt vooral een verschil in hoe makkelijk je het ongedaan maakt)...



Fairytale
8-6-2013
 Meld misbruik14-9-2012 18:39:19

Wij gaan in oktober naar onze notaris. Bij ons zijn er geen kindjes. We gaan wss kopen voor dat onze trouw er is, ik woon nog officieel thuis en hij heeft een eigen appartement dat hij gaat verkopen.

Ze hebben ons verteld dat ze alle opties zeker met ons gingen overlopen enzo. We zien wel.

Wij hadden gedacht aan het stelsel: wat nu van mij is en van hem blijf van ons elks, vanaf we getrouwd zijn en iets samen kopen is dan van ons. Denk dat dit valt onder het wettelijk stelsel.



Saar
7-9-2013
 Meld misbruik14-9-2012 18:54:42

Let wel op als je trouwt en het wettelijk stelsel gebruikt is er sprake van levenslang vruchtgebruik, je kan er ook voor opteren om dat ik volle eigendom aan je partner te laten. Dat maakt wel degelijk een verschil.

Als je wettelijk gaat samenwonen, laat je best een 'beding van aanwas' in je akte opnemen, want zo zorg je ervoor, mocht er één van de twee overlijden, de andere toch het huis kan houden in hetzij vruchtgebruik, hetzij volle eigendom. Wij wonen wettelijk samen en hebben in onze koopakte een beding van aanwas laten opnemen.

Als we gaan trouwen, laten we een huwelijkscontract opmaken die ervoor zorgt dat er ipv vruchtgebruik, volle eigendom toegekend wordt aan de overlevende partner. Je weet immers nooit.

Meer info vind je op: http://www.notaris.be (best een overzichtelijke site)



Jolien
22-9-2012
 Meld misbruik14-9-2012 21:52:34

Wij hebben het gedaan zoals Saar zegt, en de notaris raad dit ook aan.



Tina
19-7-2013
 Meld misbruik12-10-2012 11:42:39

Wij werken ook met een huwelijkscontract, een variant op de wettelijke manier.

Omdat wij ook een inbreng doen. Door het huwelijkscontract kan bij overlijden mijn toekomstige kiezen of hij voor volle eigendom gaat, vruchtgebruik en dat voor zowel roerende als onroerende goederen. Moest je dat niet doen en je hebt later kinderen dan krijgt je man het volle vruchtgebruik en van zijn deel van het huis gaat de helft naar jou en de andere helft zal verdeeld worden onder jou en je kinderen (indien die er dan zijn)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...