Nu Online
Momenteel zijn er 91 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Wettelijk stelsel of huwelijkscontract

  9-3-2012 9:16:07
Wij weten niet goed wat doen.
Momenteel zijn we samenwonend, hebben een huis gebouwd waarvan we dus ieder de helft hebben (allez, momenteel heeft de bank nog het meeste). Bij overlijden van 1 van ons staat in de akte bij de notaris dat het vruchtverbruik naar langstlevende gaat tot kinderen 18 jaar zijn volgens mij.
Nu gaan wij trouwen en twijfelen. Wij hebben ieder een eigen spaarrekening en een gemeenschappelijke rekening. Nu is mijn vraag: als wij trouwen en één van ons erft een bedrag, komt dat dan in het gemeenschappelijk goed of is dat toch eigen vermogen. En over ons huis: weet iemand of de eigendom vanaf nu automatisch naar de langstlevende gaat of we dit bij de notaris moeten gaan veranderen.



Ann
9-6-2012
Meld misbruik



Reacties: 18 | Gelezen: 2066


Katrien
23-6-2012
 Meld misbruik9-3-2012 9:29:27

Hey Ann,

Mijn verloofde en ik zijn deze week voor een eerste afspraak langs de notaris gegaan om een aantal dingen te bespreken. Eind volgende maand gaan we dan terug om al het overeengekomene in een contract te gieten. Elke situatie is natuurlijk redelijk specifiek, maar ik zou je aanraden eens een afspraak te maken met een notaris en daar je vragen voor te leggen. De eerste afspraak is toch geheel vrijblijvend en gratis, daarna kan je nog beslissen wat je wil doen. Kan nooit kwaad, toch?
Nog veel succes gewenst

Groetjes



Eline
7-7-2012
 Meld misbruik9-3-2012 9:30:19

Voor zulk soort vragen ga je best eens langs de notaris. Die kan jullie gratis advies op maat geven (enkel als je besluit om bepaalde aktes op te laten maken moet je betalen).



Ann
9-6-2012
 Meld misbruik9-3-2012 9:46:09

Tja, het is maar dat wij zeker willen dat erfenissen in de toekomst dan ook wel eigen vermogen blijven. (vooral onze ouders zouden dat graag willen).
Ik ga het eens bespreken met Johan en dan idd een afspraak maken bij notaris, ik denk dat dat het veiligste is.
Ik ben op dat gebied niet zo hebberig, en ik zou evt. erfenissen ineens op naam van onze kinderen zetten denk ik, maar de ouders van mijn vriend zijn gescheiden en hadden geen huwelijkscontract waardoor het voor mijn schoonvader niet gemakkelijk is geweest indertijd.



hanne
3-9-2011
 Meld misbruik9-3-2012 10:02:49

Hoi, de erfenissen maken deel uit van jouw eigen vermogen. Meer info vind je hier: http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/huwelijk/huweli...

Voor de zekerheid kan je natuurlijk altijd naar de notaris gaan!

Groetjes,
Hanne



Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik9-3-2012 10:13:02

Dag Ann.
Ik zou je ook zeker aanraden om bij een notaris vrijblijvend advies te gaan inwinnen.
Wij hebben gekozen voor het wettelijke stelsel (dus na het huwelijk alles gemeenschappelijk – alles van voor het huwelijk elk zijn deel). Wij hebben hierbij wel iets extra laten opnemen nl keuzebeding. Dit wil zeggen dat
· als 1 van ons beiden sterft vóór dat onze 2 kinderen 18 zijn, de langstlevende partner niet telkens naar het vredegerecht moet gaan om beslissingen rond het huis en de inboedel te laten goedkeuren door een rechter.
· als 1 van ons beiden sterft nadat onze 2 kinderen 18 zijn, de langstlevende partner zelf de keuze heeft om enkel het vruchtgebruik voor zich te nemen (en de kinderen de naakte eigendom te geven) of gans het huis te “erven” en de kinderen slechts hun deel te geven na het overlijden van de langstlevende.
Wat betreft onze spaarboekjes: we laten in het contract vastleggen wat het saldo van de boekjes was bij het ondertekenen van het contract. Daar is later dan geen discussie over mogelijk.
Wat betreft erfenissen en schenkingen: de notaris vertelde ons dat erfenissen sowieso eigen blijven aan de persoon die ze krijgt en dus geen gedeeld goed is voor de andere partner. Indien jullie ouders een schenking willen doen aan 1 van jullie beiden zolang ze nog leven dan gaat dit ook onder de noemer van een handgift. Maar da’s een gans ander verhaal.
Ik hoor het wel als je nog vragen hebt maar ga zeker es polsen bij een notaris.
Pfew, lange babbel :)



Peter
5-4-2013
 Meld misbruik9-3-2012 10:47:41

Daar krijg ik nu de kriebels van ,zo van we hebben dit laten vast leggen.... want dan is er later geen problemen , waarom is de scheiding ook al gepland of zo , tenzij het echt gaat over zulke grote verschillen in vermogen tussen de partners , vindt ik dat als je trouwt dat het de bedoeling is dat je samen blijft en dan is er geen probleem .
En voor dat ik hier reactie op krijg , ik weet waar ik over spreek , ik heb al een scheiding achter de rug , wil dat dan zeggen dat ik mijn schatje moet straffen voor de fouten van een ander , ik denk het niet.
Ik heb na mijn scheiding een nieuwe woning gekocht met centen uit de verkoop van mijn vorige woning , en als wij trouwen dan wordt de woning ook gewoon van haar.
Als ik na mijn scheiding één ding geleerd heb is het wel dat een huis en geld vervangen kunnen worden maar geluk vervangen is véél moeilijker.
Dus ik ben héél blij dat ik iemand gevonden heb die mij terug gelukkig maakt , dus waarom zou ik dat op het spel zetten voor een paar euro's , en ja zaken zoals dat is van mij en dat is van jou leid onvermijdelijk tot problemen .
Mijn loon ligt ook 1/3 hoger dan van mijn schatje , moet ik daar dan ook moeilijk over doen? Ik dacht het niet .
Maar ieder zijn huishouden zeker
Groeten Peter



Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik9-3-2012 11:00:56

@ Peter: we hebben dit inderdaad zo laten vastleggen omdat mijn verloofde zijn moeder geen fijne ervaringen met het huwelijk heeft gehad en dit diepe indruk op mijn verloofde heeft achter gelaten. Dit wil helemaal niet zeggen dat we daarom al een scheiding gepland hebben. Hij straft mij ook helemaal niet door dit aan te brengen.
Elk inderdaad zijn mening en huishouden maar doe dan aub ook geen uitspraken over iemand ander zijn huishouden en keuzes (dé ongesproken regel van dit forum als je het mij vraagt). Ik reageer normaal niet op zo'n feedback maar dit was heel kwetsend!



Ann
9-6-2012
 Meld misbruik9-3-2012 11:42:34

@peter: Ik vind het ook best cru wat je daar zegt. Het is niet omdat je aan een contract denkt dat je dan al de scheiding wil vastleggen!!! Trouwens straffen, ik zou het erg vinden als mijn verloofde vindt dat ik hem straf met een huwelijkscontract!
Als je beiden vindt dat je best een contract vastlegd, dan is dat toch je eigen keuze?



Heidi
7-7-2012
 Meld misbruik9-3-2012 12:06:21

Nu weten we meteen ook weer waarom hier zo weinig mannen zitten...


haha, sorry flauw mopje :)



Lotte
23-6-2012
 Meld misbruik9-3-2012 12:31:44

Een huwelijkscontract sluit je toch niet af om je verloofde te straffen.
Heb je er al eens bij stilgestaan dat je een huwelijkscontract ook kan afsluiten om je partner te beschermen?



ilse
7-8-2010
 Meld misbruik9-3-2012 12:36:16

Let op, op de site die Hanne vermeldt, staat duidelijk te lezen dat dit schenkingen en erfenissen zijn van voor het huwelijk!
Voor wij trouwden zijn wij ook eens bij de notaris geweest en ik geloof dat zij toen zei dat bijvoorbeeld bij een schenking of erfenis van geld na het huwelijk als dat op een rekening gestort wordt die enkel op jouw naam staat er geen enkel probleem is, dat je dan kan bewijzen dat die enkel voor jezelf bedoeld was (daarom houd ik ook nog een spaarrekening op mijn eigen naam trouwens).
Groeten.



Veerle
2-7-2011
 Meld misbruik9-3-2012 12:56:19

Hallo iedereen,

Net zoals Lotte zegt, kan je ook met goede bedoelingen een huwelijkscontract afsluiten!
Peter,
ik weet niet of je het beseft, maar als je wil dat je huis ook van je verloofde wordt als jullie getrouwd zijn, ga je wel een huwelijkscontract moeten afsluiten of anders de akte van je huis wijzigen (wat véél meer kost), want in het wettelijk stelsel is alles van voor het huwelijk persoonlijk, dus je huis gaat dan ook enkel van jou blijven, wat wil zeggen dat zij daar geen aanspraak op kan maken als jullie ooit scheiden, of als jij sterft! Dus als ik van jou was, zou ik juist wel eens naar de notaris gaan, want 'k heb niet 't gevoel dat je je al echt geïnformeerd hebt...
Wij hebben een huwelijkscontract, net om elkaar te beschermen en de mogelijkheden naar de toekomst open te laten (het keuzebeding waar Rebecca van spreekt), en NIET met het oog op een scheiding, maar WEL omdat we beiden willen dat we op het moment dat één van ons beiden overlijdt de andere zo weinig mogelijk problemen heeft... We hebben namelijk nog geen kinderen, en vermits je volgens het wettelijk stelsel niet kan erven van je echtgeno(o)t(e), waardoor het de erfenis van de overledene naar de wettelijke erfgenamen gaat, wat veelal je ouders of broers/zussen zijn. Dit wouden we beiden vermijden (ook omdat je huis dan ook voor de helft naar die erfgenamen gaat, en je dus maar de helft van het bedrag in handen krijgt als je het als langstlevende ooit verkoopt, ook al heb je het geld er wel zelf ingestoken), want rekening houden met derden gaat als er geen problemen zijn, maar je weet nooit wat er nog gebeurt tot het ooit zo ver is...
Ann,
Ik zou als ik in jouw plaats was inderdaad eens naar de notaris gaan, zij gaan je zeker kunnen adviseren wat voor jullie het interessantste is.
Groetjes,
Veerle



Michèle
1-12-2012
 Meld misbruik9-3-2012 14:39:42

Alles wat je tijdens het huwelijk krijgt via schenking of erfenis blijft van jou persoonlijk. Dit komt niet in het gemeenschappelijk deel.
Wat jij zegt Veerle, wist ik helemaal niet. Ik dacht dat wanneer je getrouwd bent, en er sterft één van beide de andere automatisch de wettelijke erfgenaam is. Niet dus? Ons huis werd gekocht voor ons huwelijk en is dus wel reeds geregeld. En hebben enkel gemeenschappelijke rekeningen, niets persoonlijks dus. Hoe zit het dan? Want bij ons is het ook wel de bedoeling dat wanneer één van beide sterft, de ander gewoon alles krijgt wat er is, zonder met andere te moeten delen. Mijn of zijn ouders hebben in ons ogen hier geen recht op.



ilse
7-8-2010
 Meld misbruik9-3-2012 15:03:57

hey,
ik denk dat de beste raad is: ga praten met de notaris... een eerste onderhoud is trouwens altijd gratis (en nuttig). Praat ook vooraf even met je verloofde over hoe je dit ziet en wat je uiteindelijk wil.
Veel hangt er vanaf of je al een huis bezit voor het huwelijk of nadien samen koopt en of er kinden zijn (of gepland zijn) of niet. Elke situatie is anders en de site notaris.be verschaft ook al veel informatie trouwens.
Wij hebben nu een huis samen gekocht na ons huwelijk en zijn getrouwd volgens wettelijk stelsel wat wil zeggen dat het huis gemeenschappelijk vermogen is en ik daar dus de volle eigendom van zou erven moest er iets met mijn ventje gebeuren (en indien er geen kinderen zijn). Wat het eigen vermogen betreft (dus dat wat van mijn man was voor het huwelijk) daar erf ik het "vruchtgebruik" van. Met andere woorden ik kan wel degelijk volledig ons huis erven hoor.
Veerle ik neem aan dat er in jullie geval dan een huis is dat voor het huwelijk door één van beide gekocht werd?
groeten



treesje
10-7-2012
 Meld misbruik9-3-2012 15:33:04

Of als je man / of vrouw zelfstandig is ook best een contract opstellen want moest de zaak opeens niet draaien, ben je je eigendom toch nooit kwijt, enkel het deel van de partner wiens zaak falliet gaat he. Dat is bij ons het geval, wij hebben beiden een huis en wij gaan trouwen met scheiding van goederen omdat we niet willen moest er iets met de zaak gebeuren dat ik mijn huis zou kwijtspelen!



Shanna
30-6-2012
 Meld misbruik9-3-2012 18:54:18

En het blijft stil in het kamp van de mannen ;-)
Neen, een huwelijkscontract is niet romantisch, maar wel realistisch!! Wij hebben aanstaande zaterdag ook een afspraak vastgelegd... En da heeft NIKS te maken met graag of niet graag zien!! DOEN !!



Peter
5-4-2013
 Meld misbruik9-3-2012 23:08:36

Ik vind het kras dat zoveel mensen zich persoonlijk aangesproken voelen , ik geef gewoon mijn mening , als je daar problemen mee hebt moet je dit soort zaken niet op een forum bespreken , het is zeker mijn bedoeling niet om iemand te viseren of te kwetsen , als iemand dat zo ervaart het spijt me maar was zeker de bedoeling niet.Trouwens als je je goed voelt bij je beslissing ,wat doet het er dan toe wat iemand als ik er van vindt . Ik wou gewoon mijn ervaring delen.
Ik heb ook nooit gezegd dat ik tegen een huwelijkscontract ben , alleen voor de juiste reden en dat moet iedereen voor zich uitmaken , om je partner te beschermen bij sterfte of iets dergelijk vind ik dat juist super .
Verder ga ik jullie mijn persoonlijke ervaringen besparen want die zouden wel eens verkeerd kunnen opgevat worden.
Ik hoop gewoon dat niemand ooit gebruik moet maken van zijn of haar contract .



amie

 Meld misbruik28-3-2015 10:55:51

Hallo,


Wij gaan trouwen en hebben een woning, omdat we al 17 jaar samen zijn. Ik heb geërfd en wil nog 1/4 deel van het huis met die erfenis afbetalen, zodat we niet meer nog drie en een half jaar hoeven af te betalen.

Wij zouden trouwen met het wettelijk stelsel. Is de gezinswoning gemeenschappelijk en is er enkel vruchtgebruik als één van de twee overlijdt?

Ik heb twee kinderen uit eerste huwelijk en samen hebben we nog een kind.


Zou het wettelijk stelsel voor ons gunstig zijn?

groetjes


Annemie



Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...