Nu Online
Momenteel zijn er 103 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

De pastoor uitnodigen?

  20-7-2006 19:41:34
Hoi iedereen.
Wij trouwen op vijdag 27 oktober.
We trouwen die dag zowel voor de wet, als voor de kerk.
Nu heb ik over dat laatste een vraagje.
Wordt de pastoor gevraagd op het feest? (op de receptie ofzo)(Ik neem aan van wel?...)
En hoe vraag je hem dat? Ik bedoel, stuur je hem dan ook de uitnodiging (waar op staat hoe laat enzo in de kerk, terwijl hij dat wel al weet) met een kaartje. (Er zitten aparte kaartjes bij onze uitnodigingen, waar dan specifiek op staat of ze naar de receptie of alles mogen komen)of...
Het is geen pastoor die we goed kennen. Allé, 'k wil zeggen 't is de pastoor van de parochie, we hebben er geen speciale band mee.
Groetjes, Silvie.

Silvie

Meld misbruik



Reacties: 20 | Gelezen: 541


Katrien
26-8-2009
 Meld misbruik20-7-2006 19:44:12

Ik zou niet weten waarom ik de pastoor zou uitnodigen?!

Maar ja, iedereen doet daarmee zijn goesting natuurlijk.

groetjes
Katrien
30-9-2006



ellen
23-9-2006
 Meld misbruik20-7-2006 19:55:00

Ik heb dat eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand de pastoor uitnodigd. Ga dat zelf ook niet doen, zou niet weten waarom?

groetjes,
Ellen



Vie

 Meld misbruik20-7-2006 19:59:55

Ah? Dus dat wordt niet gedaan?
Ik dacht dat dat een beetje zoals bij een doopsel was, daarna wordt de pastoor ook uitgenodigd voor een stukje taart.
Dus jullie doen het niet?
Groetjes, Silvie



Veerle
23-9-2006
 Meld misbruik20-7-2006 20:52:14

hey,

wij gaan hem gewoon een kaartje sturen, maar niet uitnodigen voor het feest!

groetjes Veerle
23/09/06



Vicky
9-9-2006
 Meld misbruik20-7-2006 20:53:50

Hey

Vaak wordt dit wel gedaaan hoor, op de receptie dan. Wij nodigen hem uit op het avondfeest, maar onze pastoor is de neef van mij papa, dus we gingen hem zowiezo uitnodigen. Tis ook te zien of het een beetje een plezante pastoor is, die jullie echt heeft geholpen. Als hij vriendelijk was en jullie heeft bijgestaaan zou ik hem wel uitnodigen. Als hij daarentegen moeilijk deed over alles zou ik hem thuis laten.

En de uitnodiging gebeurt idd via de gewone uitnodiging. Uw getuige weet in feite ook wel dat hij op dat uur in de kerk moet staan (hij moet ook iets doen), maar ge nodigt hem ook officieel uit hé.

Groetjes

Vicky
09.09.06



ellen
23-9-2006
 Meld misbruik20-7-2006 22:20:18

Ik heb nu twee recente doopsels meegemaakt en op het feest achteraf was toch ook geen pastoor te bekennen hoor.
in ieder geval, je moet doen waar je je het beste bij voelt. Maar het is zo dat dit standaard wordt gedaan, tenzij pastoor nu familie is ofzo.

Groetjes,



Vanessa
9-9-2006
 Meld misbruik20-7-2006 23:19:23

Normaal gezien nodig je de pastoor uit op je feest, vaak komen ze enkel naar de receptie. Onze pastoor hebben we voor het hele feest uitgenodigd omdat Danny hem goed kent van vroeger, maar hij heeft na ons nog 2 huwelijken en een federatiebijeenkomt op die dag, dus hij zal enkel even kunnen binnenspringen...
grtjs



Debra
11-8-2006
 Meld misbruik21-7-2006 8:25:00

hoi,

Wist ook niet dat dat gedaan werd hoor. Wij hebben hem allesinds niet uitgenodigd! We moeten al 244 euro betalen voor de kerk en dan hem nog eens uitnodigen??? Beetje teveel van het goede voor mij.
Maar kom, je doet daarvan wat je wilt he, alles hangt ook een beetje af van hoe de relatie is tss jullie en de pastoor. En zoals Vicky zegt als hij moeilijk deed over bep zaken of niet. Volg je hart, zou ik zeggen!

Debra
11/08/06



Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik21-7-2006 9:20:11

Hey,

als ik of mijn familie een speciale band hebben met de pastoor, zou ik hem wel uitnodigen voor de receptie. Maar als jullie geen wekelijkse kerkgangers zijn en hem dus van haar noch pluimen kennen... neen, dan zou ik het niet doen, zeker niet naar het feest. Misschien wel naar de receptie, want wat is nu één persoon meer? En hij zal dat waarschijnlijk wel leuk vinden.

Groetjes,
Lieve



tine
25-2-2006
 Meld misbruik21-7-2006 10:49:34

Wij hebben hem uitgenodigd op de receptie, maar hij is niet gekomen ;-)

Tine



Katrien
18-8-2006
 Meld misbruik21-7-2006 11:56:48

Wij hebben hem wel uitgenodigd maar hij zal niet komen omdat hij voor iedereen gelijk wil doen en hij is niet altijd in de mogelijkheid om naar een receptie te gaan dus dan gaat hij liever nergens. 'Omdat ik anders veel kritiek krijg van de gemeenschap.'

Die redenering 'van ik betaal al € 244' is beetje mis vind ik hoor. Da's niet rechtstreeks voor zijn zak eh. We willen allemaal wel voor de kerk trouwen maar vergeten dan wel dat die gebouwen onderhouden moeten worden en de priesters betaald.
Die mensen steken toch ook hun tijd en inspanning in die misvieri ng dus een uitnodiging kan er wel af vind ik. En dit is in tegenstelling tot wat sommigen zeggen wel degelijk de gewoonte voor huwelijken en doopsels en ...
Nu is die gewoonte wel serieus afgebouwd maar tot voor een 20 jaar was de priester echt een belangrijk figuur in de samenleving en werd die op veel zaken uitgenodigd.
We bedanken vrienden en getuigen en familie en ... om er te zijn en om iets voor te lezen of te getuigen, en dan zouden we de mens die het ritueel voltrekt niet bedanken... Beetje jammer toch?
OK, 't is zijn job maar iedereen krijgt graag eens een dankjewel. En 't is toch nog steeds een speciale job die voor heel wat mensen toch heel wat betekent... Tja, mss ben ik te klassiek maar beetje respect en eens wat meer bij de dingen stilstaan en nadenken zou al heel wat helpen in de huidige samenleving. Als je trouwt voor de kerk zou dat toch een van de vaste waarden in je leven moeten zijn - denk ik toch?

Elk zijn keuze natuurlijk en voor ieders keuze breng ik respect op. Maar respect krijg je pas als je er ook kan geven...

Groetjes,

Katrien



Phyllis

 Meld misbruik21-7-2006 13:47:09

Wij nodigen de pastoor uit omdat mijn vriend hem al heel lang kent. Onze pastoor is eigenlijk op pensioen maar toen we het hem vroegen zei hij onmiddellijk dat hij ons heel graag wou huwen. Mijn vriend heeft vroeger heel veel steun van hem gekregen toen zijn vader is overleden. Ook van de jeugdbeweging van vroeger kent hij de pastoor goed. Dus voor ons was de beslissing snel genomen. ALs je de pastoor daarentegen niet kent, zie ik ook niet goed in waarom je hem dan zou uitnodigen.

Greetz,
Phyllis



Vicky
9-9-2006
 Meld misbruik21-7-2006 14:12:25

Hey

Ik wil even reageren op wat Katrien zegt. Ik vind dat ge groot gelijk hebt. Tis idd niet veel dat ge meot betalen voor de kerk, als ge ziet waar ze dat geld allemaal voor moeten gebruiken. Het gaat echt niet naar de zakken van de pastoor hoor. En 'tis zijn job' inderdaad, maar hij heeft nooit vrijaf hé, tis een job die ge dag in dag uit beoefent. Dus idd een beetje respect.

Groetjes

Vicky
09.09.06



Debra
11-8-2006
 Meld misbruik21-7-2006 22:15:47

Hoi,

Ik wil hier toch even op reageren! Ik heb wel degelijk respect voor hem in tegnstelling tot wat anderen hier op het forum denken! Maar als je al 3 keer een afspraak met hem maakt en hij komt ofwel niet opdagen, ofwel een uur telaat ofwel is hij verhuisd en laat hij niets weten en dan mag ik niet geïrriteerd zijn??? Ik zou eens willen zien hoe jullie daarop zouden reageren. Leuk is iets anders want uiteindelijk steken wij ook tijd in het maken van onze viering en kijk je uit naar die afspraken en als je dan iedere keer ontgoocheld word!

Vind het jammer dat mensen direct een oordeel over je vellen als persoon terwijl men u niet kent.

Debra
11/08/06



Vicky
9-9-2006
 Meld misbruik21-7-2006 23:34:11

Debra,

Ik bedoelde dat echt niet naar jou hoor. Zoals ik al zei in mijn eerste berichtje, als hij het moeilijk maakt dan zou ik mij er ook niks van aantrekken. Ik heb ook gemerkt tijdens onze voorbereidingen dat niet alle pastoors zo gemakkelijk zijn. Zo werden wij van't kaske naar de muur gestuurd toen we ons doopbewijs wilden aanvragen. Iedere pastoor zei dat dat niet zijn bevoegdheid was.

Maar in de parochie waar ik opgroeide hadden we een goed contact met de pastoor. Ik heb zelfs nog 4 jaar catechese gegeven, en toen ging ik bijna iedere week naar de jongerenmis (en zonder dat mijn ouders meegingen of zo hé, ik was toen 20 en ging volledig uit vrije wil, maar de kerk zat toen ook vol jonge mensen). In de gemeente waar ik nu woon is dat helemaal anders en nu ben ik al zeker 2 jaar niet meer naar de mis geweest. Hiermee wil ik gewoon zeggen dat als je pastoor je echt heeft geholpen dat het geen kwaad kan om hem uit te nodigen. En dat die 240 euro in vergelijking met de vele andere dingen op de trouwdag niet zo veel is.

Groetjes

Vicky
09.09.06



Debra
11-8-2006
 Meld misbruik22-7-2006 0:01:11

Hoi Vicky,

Ik had het ook niet persoonlijk op jou bedoeld hoor maar wij hadden ook het gevoel dat hij het niet met volle overgave deed. Omdat wij bij elke afspraak dat we reeds hebben gemaakt hem moesten opbellen en vragen hoe het zat. Ik moet wel zeggen dat we een 2-tal weken terug bij hem thuis zijn geweest om de viering te bespreken en hij had voor pizza gezorgd en wij hadden een fleske rode wijn mee. Het was best gezellig en al de ontgoocheling van de voorbije afspraken ging weg. Ik ben ervan overtuigd dat het een zeer mooie viering zal worden.

Ik wou daarnet gewoon even mijn hart luchten.

Debra
11/08/06
Je hebt gelijk dat die 240 euro in vergelijking met andere dingen nog wel meevalt.



Katrien
18-8-2006
 Meld misbruik22-7-2006 10:03:24

Hey,

1) Ik heb niemand persoonlijk aangevallen maar ik leidde uit heel wat zaken af (ook in andere berichten) dat er vaak toch wat gebrek is aan respect - en niet enkel voor priesters.
2) In mijn bericht stond ook duidelijk dat je maar respect kan krijgen als je er geeft en als die pastoor zich niet aan de afspraak houdt, dan is dit ook gebrek van respect...
3) Ik blijf er echt wel bij dat sommige mensen (niet alleen op de trouwsite en niet iedereen van de trouwsite maar overal vind je allerlei soorten mensen - en ik bedoel hier niemand persoonlijk want ik ken jullie niet en ik verwijt dan ook niemand maar wil alleen even tot introspectie oproepen) soms een beetje meer moeten stilstaan bij wat ze doen. Zeker bij trouwen. OK, 't moet allemaal chic en tralala zijn maar uiteindelijk gaat het wel nog steeds om een verbintenis die in principe voor het leven is. En er is veel geld bij betrokken en we willen allemaal dat het een superdag is maar 't is uiteindelijk echt een grote keuze waar goed over nagedacht moet worden. En ik ben ervan overtuigd dat de meesten dit ook doen (hoop ik toch), maar als ik hoor (en zie in de naaste omgeving) hoeveel mensen er na slechts een paar jaar huwelijk uit elkaar gaan...
Ik wens het niemand toe alleszins maar we moeten soms een beetje voorbij de pracht en praal kijken en meer tijd maken om met elkaar te praten en alles goed af te wegen.
Nu, ik ga hier niet beginnen preken want dan kan ik nog uren doorgaan.

Kortom,
veel succes allemaal zowel met de trouw als in het huwelijk...

Groetjes,

Katrien



Debra
11-8-2006
 Meld misbruik22-7-2006 13:26:29

Hoi Katrien,

Laten we dit hele misverstand vergeten. Via deze berichten kan je soms iets anders interpreteren en komen er misverstanden van. Of staan er dingen die we echt zo niet bedoelen.

Debra
11/08/06



Katrien
18-8-2006
 Meld misbruik23-7-2006 11:22:16

Hey Debra,

Al wat geschreven werd is niet op jou persoonlijk bedoeld hoor. Maar ik meen wel wat ik zeg: er mag wat meer respect en introspectie zijn.
Natuurlijk is deze site er niet voor bedoeld maar een mens moet ergens beginnen eh ;-)



Saar
25-8-2006
 Meld misbruik24-7-2006 10:33:48

Hallo allemaal,

ik had er geen idee van dat de preister gevraagd werd voor wat dan ook.

Wij doen dit niet, en ik heb daar ook geen behoefte aan.

Maar ieder doet toch wat hij wil hé!

Groetjes,

Saar
(25/08/06)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Drukkerij nodig?
www.carddreams.be Jouw droomhuwelijk, jouw perfecte trouwkaart. in Deurne
Carddreams.be is de kwaliteitswebsite waar je zelf gemakkelijk en voordelig jouw trouwkaarten kan maken en snel bestellen. Een prachtige bruiloft organiseren was nog nooit zo eenvoudig met de unieke collectie van huwelijksuitnodigingen van Carddreams.be. Meer info
Het Bruidsparadijs Alles voor uw huwelijk van A tot Z op 1 adres! in Merksem
Alles voor je huwelijk onder 1 dak: bruidsjurken (+ schoenen, lingerie, ..), ceremoniewagens, trouwauto's, trouwkostuums, suitekleding, trouwaccessoires als gastenboeken, kaarsen, drukwerk, trouwringen (één ring gratis bij jurk+kostuum+trouwringen), ... Meer info
Grafische Vormgeving bvba Toffe kaarten, die hartjes raken in Herentals
Kies een toffe trouwkaart. Bezorg tekst. Wij maken de trouwkaarten en leveren drukwerk. Trouwkaarten - gastenboeken - RSVP kaartjes - gadgets - en veel meer... Meer info
CartaRosa - Publibytes bvba Originele trouwkaarten van CartaRosa in Brasschaat
Jullie willen van jullie trouwdag een onvergetelijk moment maken en daar hoort een originele trouwkaart bij. CartaRosa is de nieuwste collectie hedendaagse trouwkaarten met een hip en trendy design die je online kan bestellen. Ook maatwerk en lasersnijden Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info