Terug naar overzicht
dat weet ik allemaal niet, bij ons is het ook nog zo ver weg! sorry...maar toen ik het las is er bij mij een vraagje binnen geschoten: wie roept dit eigenlijk af?
Goh, uiteindelijk zijn al die mensen toch jullie vrienden/familie, niet? Ik zou ze gewoon bij de voornaam noemen. Dat maakt het toch veel gezelliger, vlotter, aangenamer, minder stijf. (en pas op met de titel "jonge heer", als er nederlanders bij zouden zijn, dan betekent dat heel wat anders voor hen ;-) ) Zijn er dubbele voornamen, dan kan je bij die persoon eventueel zijn/haar eigen familienaam toevoegen. Er zullen al zeker veel minder dubbele voornamen zijn dan dubbele familienamen hé :-). En zo los je meteen het probleem op van "al dan niet getrouwd". Hoe dan ook, dit is mijn mening. Volg vooral je gevoel. Groetjes
Bij ons riep de maître de tafelnaam af: héél gemakkelijk, want in één keer werden 10 personen aangesproken en was er geen verwarring mogelijk! Op deze manier zat iedereen snel aan tafel! ;-)
Bij ons gaat ook de maître de tafelnaam afroepen maar het is best dat je gewoon de namen zegt zonder meneer of mevrouw ofzo. Het is uiteindelijk je eigen familie en als je bij hun op bezoek gaat zeg je toch ook niet meneer :-) Zo blijft het wel een ontspannen sfeerveel succes
Normaal doet regelt de zaal dit zelf. Zeggen zij dat het tijd is om aan tafel te gaan en dat ze gaan afroepen. Ik denk dat ik gewoon de voornamen zou gebruiken, is inderdaad minder stijf.en als er mensen zijn met dezelfde naam mss de eerste letter van de familienaam nog laten zeggen. bv Bart a en Bart b (indien hun familienaam met a en/of b begint he ;) )
Wij willen het eventjes anders doen, wij gaan de mensen zelf afroepen!;vinden wij persoonlijker, en gaan het doen met de voornaam en familie naam erbij of de voornaam van de partner bij gelijke namen.
Bij ons was dat : De heer en mevrouw Gerard en Rita Janssens-Peeters (voor gehuwden)De heer Paul Martens of Juffrouw Karen Dewilde (vrijgezellen)Mevrouw Heleen Ghijsels-Vandorpe (weduwe of dame die door omstandigheden zonder haar echtgenoot aanwezig is) De heer Gert Decock en Juffrouw Linda Van Delft (voor samenwonenden) Indien samenwonend met kind(eren) : 'juffrouw' vervangen door 'mevrouw' Voor kinderen -18 j.: Jongeheer / Juffrouw+18 j. : De heer Bart Maes of Juffrouw Mariska Geraarts
Merci!